Köksplanering för lärande - workshop
Skolhusgruppen bjuder in till Workshop där de två Hem- och Konsumentkunskapslärarna Elina Larsson och Petra Burén lotsar deltagarna igenom en kväll då vi får höra om HKK-salens ramfaktorer och också får chansen att tillsammans komponera ett tilltugg!
Var: Hemkunskapssalarna på Alviksskolan, Tranebergsvägen 79, Bromma (Tunnelbana alternativt Tvärbana till Alvik)
När: Onsdagen den 22/1 kl. 17-19
Kostnad för medlem 200 kr, kostnad för icke-medlem 400 kr
Hem- och konsumentkunskapen har skolans kanske bredaste uppdrag. Ämnet ska lära våra unga om alltifrån konsumentlagstiftning eller hur det egentligen funkar när man köper en telefon på avbetalning, till hur man knådar en deg eller diskar en laddning disk. Teori blandas med praktiska inslag och eleverna får lära sig om det mesta man kan stöta på i vardagslivet.
2020 deltog 366 HKK-lärare i en enkätundersökning om ämnets ramfaktorer som genomfördes av Lärarnas Nationella Nätverk för Hem- och Konsumentkunskapslärare. Av undersökningen framkom att Lärarna brottas med flera ramfaktorer. Timplanen ger eleverna lite tid i ämnet och undervisningsgrupperna är ofta stora, inte sällan för stora i relation till hur salarna är utformade. Det finns få riktlinjer för hur en HKK-sal idag ska vara utformad och utrustad, och som en följd av detta varierar det mellan skolor och kommuner.
Kanske behöver arkitekter, skolledare och förvaltare en bättre förståelse för ämnet och dess rumsliga behov? Skolhusgruppen hoppas och tror att denna kväll kommer bringa klarhet. Läs mer
Länk till anmälan
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
skoldesign göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes värderingsverktyg magnus anclair gemensamma ytor kungsholmens skola oslo 2018 masterclass barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar gåtur rekommendationer sjöviksskolan hemsida framtidsspaning krokom lärarnas tidning kth arkitektur pedagogik arq dialog hälsofrågor upprustning rebus fysisk lärmiljö utställning skolgård på taket hägerneholmsskolan arbetsmiljö paviljongskolor varlaskolan forumbyggaskola release ljus, ljud och luft cored friytor gröna kvaliteter handledning aix gradänger bygga utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende spatial lighting tak post occupancy evaluation förskolans utemiljö alviksskolan podcast antologin programhandling miljö parker utemiljöer linköping användning av skollokaler london bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa utredning bokus hagaskolan white arkitekter vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pbl pedagogen inomhusmiljö videofilmer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer evidence based design regeringsuppdrag nätverksmöte peter lippman grundskola funktionsprogram högsta betyg poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte förskolegård skollokaler rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog frukostmöte rikstens skola nfp campus vasastan studenter adlibris råd utevistelse riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö midsommarkransens skola movium inkluderande glömstaskolan webbinarium friyta rapport skolans lokaler planering kungsholmens grundskola nyköping barnkonsekvensanalys webinarium gymnasium npf barns utemiljö dokumentation barnens miljö nationellt centrum för lärandemiljöer rinkeby stockholm kunskapsöversikt svd riktlinjer skolbyggnader berlin video tegelhagens skola stadsplanering tävling arkus skola skolverket fysisk miljö skolans utemiljö ifous samhällsplanering skr konferens lärmiljöer kurser sveriges arkitekter arkitekturpolitik arkitektur skolplanering skolutvärdering skolor förskolegårdar boverket skolmiljö lärmiljö utemiljö skolgårdar forskning seminarium årsmöte studieresa antologi studiebesök artikel högsta betyg stort a skl förskolor skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö gåturer stort a förskolan ljus och belysning konferenser utvärdering av skolor forskning hig energieffektivitet spsm baracker almedalen danmark forum bygga skola utbildningsförvaltningen bok allmänna råd bobergsskolan erfarenhetsåterföring angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö workshop bub publikationer lärande rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader kth högskolan i gävle utdanningsdirektoratet skolinspektionen pris 40 årsjubileum högstadiet skolbyggande stockholms skolutvecklingsprojekt möte programarbete nätverk innovativa lärmiljöer disputation klassrum norge göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan törnquist alt arkitekter kästa skola modulförskolor hygienrum helsingfors utomhuspedagogik examensarbete remissvar ur play utvärdering jämförelse lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby kapacitet utelek uppsala hemkunskap landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser deltagande johan skytteskolan landamäreskolan cykel skolhusgruppen arvika louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola fokus aor architects rum opinion bygga skola modulskolor forskning slu evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet referat debattartikel skl förstudie trondheim umeå universitet hyllievångsskolan funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter studieresor stödmaterial 3d-glasögon bygge vägledning lunaskolan oecd ele barn i samhället lek tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan järfälla barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö om lärmiljöer knutbyskolan f-6 skola gällivare sjöstadsskolan jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan skolhusplanering handbok beställa arkitekturskolan universet sweco tengbom liljewalls behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen lighting dimensionering vallastaden tiundaskolan bygglekplatser nya zeeland slu lindängeskolan på ritbordet multifunktionshus enkät stadsbyggnad arkis linkedin högstadium grundskolor stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff jordbro undervisningsnära gradänger skolmiljöer förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger