Skolans fysiska miljö har betydelse
Den 10 juni disputerar Pär Isling Poromaa på Umeå universitet, pedagogiska institutionen på en avhandling om hur skolan påverkar eleverna. "Den subtila ojämlikheten - om grundskolans materiella förutsättningar och elevers utbildningsmöjligheter".
Han jämför tre olika skolor: en innerstadsskola, en friskola och en förortsskola. Den sociala värderingen av skolans fysiska utseende och kvaliteter och möjligheter påverkar såväl elever som lärare.
Länk till avhandlingen
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
antologin programhandling miljö parker raoul wallenbergskolan funktionshinder hyllievångsskolan liljewall arkitekter trondheim skl förstudie debattartikel referat umeå universitet bokus hagaskolan white arkitekter fredrik bremergymnasiet opinion bygga skola rum aor architects fokus modulskolor sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift dn debatt skolgårdsgestaltning energi högstadieskola louise sassene arvika skolhusgruppen peter lippman grundskola funktionsprogram högsta betyg poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser lekplatser utelek kapacitet kandidatarbeten kronängskolan tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby utvärdering ur play remissvar rikstens skola utomhuspedagogik helsingfors hygienrum examensarbete kästa skola alt arkitekter törnquist modulförskolor lindeskolan lärmilljöpodden förvaltning skoldesign värderingsverktyg magnus anclair gemensamma ytor kungsholmens skola oslo 2018 masterclass grundskolor högstadium linkedin arkis gåtur rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad framtidsspaning krokom lärarnas tidning hemsida vallastaden dimensionering lighting kth arkitektur ferdinand förskola behov i skolbyggnader liljewalls tengbom upprustning sweco universet beställa handbok skolhusplanering paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark gröna kvaliteter handledning aix knutbyskolan om lärmiljöer utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan lek post occupancy evaluation förskolans utemiljö alviksskolan podcast utdanningsdirektoratet gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader nationellt centrum för lärandemiljöer rinkeby stockholm workshop bub riktlinjer skolbyggnader berlin video tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö midsommarkransens skola movium inkluderande webbinarium glömstaskolan friyta möte skolans lokaler planering högstadiet skolbyggande barnkonsekvensanalys webinarium skolverket fysisk miljö spsm energieffektivitet skolans utemiljö skr bok tävling forum bygga skola danmark förskolan utvärdering av skolor konferenser ljus och belysning skolplanering skolutvärdering stort a gåturer förskolor skl högsta betyg stort a boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö skolor förskolegårdar arkitektur arkitekturpolitik skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö lärmiljöer konferens sveriges arkitekter kurser skola arkus utbildningsförvaltningen stadsplanering forskning hig samhällsplanering ifous baracker almedalen skolinspektionen pris 40 årsjubileum nyköping kungsholmens grundskola stockholms skolutvecklingsprojekt rapport programarbete nätverk disputation innovativa lärmiljöer klassrum norge göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan erfarenhetsåterföring angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt publikationer lärande rötterna i rinkeby barnens miljö kth högskolan i gävle npf barn i samhället vägledning lunaskolan oecd ele tak spatial lighting vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare sjöstadsskolan cored ljus, ljud och luft release arkitekturskolan forumbyggaskola varlaskolan arbetsmiljö hägerneholmsskolan skolgård på taket pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö rebus tiundaskolan hälsofrågor dialog arq pedagogik bygglekplatser nya zeeland slu lindängeskolan på ritbordet multifunktionshus enkät tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby barrett nätverksträff stadsutveckling kunskapsutveckling skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes gymnasier eu-projekt göteborgs universitet riba kirunagymnasium fysisk läromiljö skolgårdsprojektet studenter utevistelse råd adlibris jämförelse campus vasastan nfp skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten rebus i det gröna uppsala förskolegård digitalt möte regeringens proposition hemkunskap landskapsarkitektur allaktivitetshus cykel deltagande johan skytteskolan landamäreskolan nätverksmöte regeringsuppdrag evidence based design intervjuer westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö pedagogen vernissage pbl lunchföredrag björkrisskolan bokrelease forskning slu evaluering arkitekturpedagogik bidrag utredning magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utemiljöer london användning av skollokaler linköping bygge studieresor stödmaterial 3d-glasögon