Forskning om skolbyggande
Forskning – vilka behov finns och hur kan den gå till?
De områden inom fältet ”bygga skola” där det finns behov av forskning som underlag för beslut är många samtidigt som en hel del av den forskning som finns inte är tillräckligt spridd. Välkommen till ett seminarium där kartan över forskningen och dess olika grenar ritas upp. Vilken forskning finns redan och vad saknas? Kan metoden Post Occupancy Evaluation, POE, eller ”gåtur” vara en metod vi kan använda mer i Sverige för att bättre förstå hur olika fysiska lärmiljöer fungerar?
Medverkar gör arkitekterna och forskarna Peter Lippman (verksam främst i Australien, USA och Sverige) samt Suzanne de Laval (Arkitekturanalys och Skolhusgruppen).
Torsdagen den 9 mars klockan 15.30-17.30 i Waterfront Building, Klarabergsviadukten 63, Stockholm.
Anmälan till magnus@byggaskola.se senast den 2 mars. Seminariet är kostnadsfritt.
Seminariet samarrangeras av Forum Bygga Skola och Skolhusgruppen.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
arvika skolhusgruppen evidence based design grundskola deltagande cykel læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser poe utelek kapacitet kandidatarbeten regeringens proposition tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan ur play video jämförelse utvärdering råd utevistelse studenter adlibris kästa skola alt arkitekter törnquist modulförskolor eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff grundskolor högstadium linkedin arkis enkät multifunktionshus på ritbordet gåtur slu lärarnas tidning hemsida vallastaden dimensionering hälsofrågor tiundaskolan rebus fysisk lärmiljö utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arbetsmiljö skolgård på taket handbok skolhusplanering paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark sjöstadsskolan gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga passivhus barns rättigheter järfälla fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak oecd ele lunaskolan podcast post occupancy evaluation 3d-glasögon miljö parker antologin funktionshinder högskolan i gävle london utemiljöer neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa utredning bidrag arkitekturpedagogik evaluering forskning slu bokus björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease inomhusmiljö videofilmer utveckling möblering kiruna westholm dn debatt louise sassene workshop bub riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö norge klassrum glömstaskolan friyta utbildningsförvaltningen rapport planering högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen npf barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader nationellt centrum för lärandemiljöer rinkeby stockholm forskning hig stadsplanering tävling skola danmark almedalen baracker energieffektivitet skolans utemiljö sveriges arkitekter konferens lärmiljöer förskola skolans nya rum arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skl skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket förskolor förskolegårdar skolplanering skolor gåturer stort a skolutvärdering kurser konferenser utvärdering av skolor förskolan samhällsplanering ifous fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok skr spsm publikationer lärande rötterna i rinkeby barnens miljö kth gymnasium utdanningsdirektoratet webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping skolans lokaler stockholms skolutvecklingsprojekt möte programarbete nätverk inkluderande movium göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt intervjuer högstadieskola energi skolgårdsgestaltning pedagogen tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola modulskolor fokus aor architects rum opinion bygga skola fredrik bremergymnasiet white arkitekter hagaskolan trondheim umeå universitet referat debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan användning av skollokaler linköping bygge studieresor programhandling ljus och belysning barn i samhället vägledning förskolans utemiljö suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende clever classrooms barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt om lärmiljöer knutbyskolan aix handledning gröna kvaliteter release cored ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan forumbyggaskola varlaskolan disputation webbinarium universet sweco upprustning tengbom liljewalls behov i skolbyggnader pedagogik kth arkitektur dialog arq lindängeskolan bygglekplatser krokom framtidsspaning stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby barrett kungsholmens skola masterclass oslo 2018 värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan riba kirunagymnasium fysisk läromiljö skolgårdsprojektet examensarbete hygienrum helsingfors utomhuspedagogik rikstens skola remissvar campus vasastan nfp skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten rebus i det gröna uppsala förskolegård digitalt möte allaktivitetshus lekplatser landskapsarkitektur peter lippman högsta betyg johan skytteskolan landamäreskolan nätverksmöte regeringsuppdrag