Forskning om skolbyggande
Forskning – vilka behov finns och hur kan den gå till?
De områden inom fältet ”bygga skola” där det finns behov av forskning som underlag för beslut är många samtidigt som en hel del av den forskning som finns inte är tillräckligt spridd. Välkommen till ett seminarium där kartan över forskningen och dess olika grenar ritas upp. Vilken forskning finns redan och vad saknas? Kan metoden Post Occupancy Evaluation, POE, eller ”gåtur” vara en metod vi kan använda mer i Sverige för att bättre förstå hur olika fysiska lärmiljöer fungerar?
Medverkar gör arkitekterna och forskarna Peter Lippman (verksam främst i Australien, USA och Sverige) samt Suzanne de Laval (Arkitekturanalys och Skolhusgruppen).
Torsdagen den 9 mars klockan 15.30-17.30 i Waterfront Building, Klarabergsviadukten 63, Stockholm.
Anmälan till magnus@byggaskola.se senast den 2 mars. Seminariet är kostnadsfritt.
Seminariet samarrangeras av Forum Bygga Skola och Skolhusgruppen.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
antologin programhandling studieresor bygge linköping användning av skollokaler london utemiljöer neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion referat umeå universitet bokus hagaskolan white arkitekter bokrelease björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer publikationer regeringsuppdrag nätverksmöte landamäreskolan johan skytteskolan högsta betyg peter lippman læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser poe utelek kapacitet kandidatarbeten kronängskolan tillgänglighet medborgardialog frukostmöte skollokaler nfp campus vasastan jämförelse adlibris råd hygienrum examensarbete kästa skola alt arkitekter riba göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad lindängeskolan slu lärarnas tidning hemsida vallastaden dimensionering hälsofrågor tiundaskolan rebus fysisk lärmiljö tengbom upprustning sweco universet arbetsmiljö beställa handbok arkitekturskolan release ljus, ljud och luft jungmark gröna kvaliteter handledning aix knutbyskolan om lärmiljöer utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö clever classrooms vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval oecd ele lunaskolan podcast post occupancy evaluation npf barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader nationellt centrum för lärandemiljöer spsm stockholm workshop bub forskning hig artiklar berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö norge klassrum glömstaskolan friyta utbildningsförvaltningen rapport stockholms skolutvecklingsprojekt kungsholmens grundskola nyköping 40 årsjubileum pris skolinspektionen almedalen baracker energieffektivitet skolans utemiljö bok arkus forum bygga skola kurser förskolan utvärdering av skolor konferens lärmiljöer skolplanering förskola arkitekturpolitik arkitektur förskolor skl boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö förskolegårdar skolor gåturer skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö konferenser stort a sveriges arkitekter skolutvärdering danmark skola tävling stadsplanering samhällsplanering ifous fysisk miljö skolverket webinarium barnkonsekvensanalys skolbyggande högstadiet planering skolans lokaler möte programarbete nätverk inkluderande movium göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan skr skolbyggnader riktlinjer nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt rinkeby lärande rötterna i rinkeby barnens miljö kth gymnasium utdanningsdirektoratet barn i samhället vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning tak tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare sjöstadsskolan finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor forumbyggaskola varlaskolan disputation innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader ferdinand förskola kth arkitektur dialog arq pedagogik bygglekplatser krokom framtidsspaning gåtur på ritbordet multifunktionshus enkät arkis linkedin högstadium grundskolor masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet studenter utevistelse utomhuspedagogik rikstens skola remissvar ur play utvärdering herresta barkarby lekredskap skoldebatten rebus i det gröna uppsala förskolegård digitalt möte regeringens proposition lekplatser landskapsarkitektur allaktivitetshus cykel deltagande grundskola evidence based design skolhusgruppen arvika louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift inomhusmiljö pedagogen vernissage pbl rum opinion bygga skola fredrik bremergymnasiet evaluering arkitekturpedagogik bidrag utredning debattartikel skl förstudie trondheim liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan parker miljö 3d-glasögon