Forskning om skolbyggande
Forskning – vilka behov finns och hur kan den gå till?
De områden inom fältet ”bygga skola” där det finns behov av forskning som underlag för beslut är många samtidigt som en hel del av den forskning som finns inte är tillräckligt spridd. Välkommen till ett seminarium där kartan över forskningen och dess olika grenar ritas upp. Vilken forskning finns redan och vad saknas? Kan metoden Post Occupancy Evaluation, POE, eller ”gåtur” vara en metod vi kan använda mer i Sverige för att bättre förstå hur olika fysiska lärmiljöer fungerar?
Medverkar gör arkitekterna och forskarna Peter Lippman (verksam främst i Australien, USA och Sverige) samt Suzanne de Laval (Arkitekturanalys och Skolhusgruppen).
Torsdagen den 9 mars klockan 15.30-17.30 i Waterfront Building, Klarabergsviadukten 63, Stockholm.
Anmälan till magnus@byggaskola.se senast den 2 mars. Seminariet är kostnadsfritt.
Seminariet samarrangeras av Forum Bygga Skola och Skolhusgruppen.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
Senate inlägg
Etikettmoln
disputation sweco universet arbetsmiljö paviljongskolor nätverk handbok programarbete utbildningsförvaltningen ljus, ljud och luft jungmark friytor sjöstadsskolan handledning bygga gradänger barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende tak barn i samhället ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning bygge 3d-glasögon miljö liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder london bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion utredning bokus hagaskolan white arkitekter modulskolor opinion bygga skola rum pbl pedagogen inomhusmiljö tidskrift dn debatt skolgårdsgestaltning westholm intervjuer evidence based design regeringsuppdrag högsta betyg peter lippman nationellt centrum för lärmiljö deltagande poe læringsmiljø kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet medborgardialog frukostmöte rikstens skola nfp ur play remissvar examensarbete utomhuspedagogik råd hygienrum modulförskolor kästa skola alt arkitekter skoldesign göteborgs universitet eu-projekt förvaltning gemensamma ytor värderingsverktyg jordbro kungsholmens skola oslo 2018 tidningsartiklar barrett hemlingby arkis stadsbyggnad enkät multifunktionshus hemsida framtidsspaning lärarnas tidning tiundaskolan vallastaden dimensionering pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader tengbom friyta möte planering kungsholmens grundskola nyköping pris skolinspektionen utdanningsdirektoratet kth temporära skolbyggnader lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm ifous bub workshop skolbyggnader riktlinjer berlin allmänna råd lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad göteborg movium inkluderande tävling gåturer danmark almedalen baracker energieffektivitet stadsplanering lärmiljöer högsta betyg stort a sveriges arkitekter stort a arkitektur gestaltad livsmiljö förskola arkitekturpolitik förskolegårdar boverket studiebesök lärmiljö skolgårdar antologi forskning seminarium årsmöte utemiljö artikel studieresa skolmiljö skl förskolor skolans nya rum skolplanering skolor konferens utvärdering av skolor förskolan kurser konferenser samhällsplanering skolans utemiljö fysisk miljö skolverket skola arkus bok klassrum norge malmö diskussion massivträ utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola artiklar forskning hig skolutvärdering kunskapsöversikt svd rinkeby stockholm rötterna i rinkeby barnens miljö dokumentation barns utemiljö gymnasium barnkonsekvensanalys forum bygga skola högstadiet skolbyggande skolans lokaler rapport glömstaskolan utställning rebus upprustning hälsofrågor arq pedagogik kth arkitektur slu lindängeskolan bygglekplatser rekommendationer gåtur på ritbordet tidskriften stad högstadium grundskolor stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff undervisningsnära gradänger skolmiljöer arkdes lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse bobergsskolan adlibris studenter campus vasastan erfarenhetsåterföring utvärdering jämförelse lekredskap skr rebus i det gröna skollokaler kapacitet utelek uppsala landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser grundskola landamäreskolan cykel nätverksmöte arvika louise sassene högstadieskola energi möblering utveckling hållbara lärmiljöer sickla skola fokus lunchföredrag björkrisskolan bokrelease vernissage evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet referat skl förstudie trondheim umeå universitet användning av skollokaler linköping utemiljöer studieresor npf antologin parker webinarium oecd ele post occupancy evaluation podcast lek pedagogiskt program fridaskolan barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla knutbyskolan f-6 skola gröna kvaliteter stockholms skolutvecklingsprojekt aix finsk skolarkitektur stavsborgsskolan release forumbyggaskola varlaskolan beställa arkitekturskolan innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket