Rum i förskolan
Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.
Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas. Författare är Mia Heikkilä, Jennie Schaeffer, Karin Saler, Malin Lindberg, Jens Engman och Anne Lillvist
Länk till förlaget där boken finns att köpa
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
miljö parker antologin programhandling london utemiljöer linköping användning av skollokaler referat umeå universitet trondheim skl förstudie debattartikel fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering forskning slu fokus modulskolor opinion bygga skola rum aor architects utveckling sickla skola hållbara lärmiljöer energi högstadieskola möblering kiruna louise sassene evidence based design regeringsuppdrag deltagande cykel landamäreskolan johan skytteskolan lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur hemkunskap uppsala utelek kapacitet medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skoldebatten remissvar rikstens skola nfp campus vasastan hygienrum examensarbete utomhuspedagogik helsingfors riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium arkdes paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden jordbro skolmiljöer undervisningsnära gradänger nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling tidskriften stad tidningsartiklar barrett hemlingby på ritbordet gåtur rekommendationer sjöviksskolan bygglekplatser lindängeskolan slu nya zeeland kth arkitektur pedagogik arq dialog utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader liljewalls skolgård på taket hägerneholmsskolan arkitekturskolan beställa handbok skolhusplanering release ljus, ljud och luft cored f-6 skola friytor gröna kvaliteter bygga gradänger barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende spatial lighting vägledning barn i samhället oecd ele lunaskolan gymnasium npf högskolan i gävle dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby stockholm publikationer bub workshop riktlinjer skolbyggnader angelaki video tegelhagens skola lågan utformning sisab barn i stad lärmiljöpodden malmö midsommarkransens skola norge inkluderande glömstaskolan webbinarium programarbete möte skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys skolinspektionen skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö ifous skr bok utbildningsförvaltningen forum bygga skola danmark förskolan utvärdering av skolor konferenser ljus och belysning skolplanering skolutvärdering stort a arkitektur förskolor skl högsta betyg stort a boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö skolor förskolegårdar gåturer arkitekturpolitik skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö lärmiljöer konferens sveriges arkitekter kurser skola arkus tävling stadsplanering forskning hig spsm samhällsplanering baracker almedalen webinarium pris 40 årsjubileum kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt rapport nätverk friyta innovativa lärmiljöer disputation klassrum movium göteborg diskussion massivträ köpenhamn föredrag skolhusgruppens pris stort a allmänna råd bobergsskolan erfarenhetsåterföring berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth barns utemiljö utdanningsdirektoratet alviksskolan förskolans utemiljö post occupancy evaluation podcast lek tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan tak fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla om lärmiljöer knutbyskolan gällivare sjöstadsskolan aix handledning finsk skolarkitektur stavsborgsskolan jungmark forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor universet sweco arbetsmiljö fysisk lärmiljö rebus upprustning tengbom lighting dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor krokom framtidsspaning hemsida lärarnas tidning multifunktionshus enkät stadsbyggnad linkedin högstadium grundskolor arkis masterclass oslo 2018 kungsholmens skola magnus anclair värderingsverktyg gemensamma ytor gymnasier eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning alt arkitekter kästa skola modulförskolor törnquist råd adlibris studenter utevistelse ur play utvärdering jämförelse bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby lekredskap förskolegård digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe funktionsprogram grundskola peter lippman högsta betyg skolhusgruppen arvika nätverksmöte intervjuer skolgårdsgestaltning dn debatt westholm videofilmer inomhusmiljö pedagogen tidskrift lunchföredrag björkrisskolan bokrelease vernissage pbl white arkitekter hagaskolan bokus magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning hyllievångsskolan funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter stödmaterial 3d-glasögon bygge studieresor