Intressant exjobb: Framtidens modulskola
På Skolhusgruppens möte presenterade två studenter från KTH Högskoleingenjörsutbildingen Byggteknik och Design ett examensarbete som var både välgjort och intressant. Johanna Ahlfors och Josefin Häggdahl har studerat och utvärderat arbetsmiljön i en tillfällig och en befintlig skolbyggnad i Vallentuna. De har gjort enkäter till elever och personal om hur de upplever arbetsmiljön med avseende på buller, störningar, temperatur och akustik mm. De har gjort mätningar av desssa aspekter och jämför upplevelse med mätvärden. De har analyserat resultatet och sedan skapat ett eget modulsystem som de presenterar med skisser och ritningar. Presentationen blev sedan avstamp för Skolhusgruppens diskussion kring en arkitekttävling kring temat Temporära skolbyggnader.
Länk till exjobbet
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
3d-glasögon miljö parker antologin användning av skollokaler london utemiljöer linköping skolstudion referat umeå universitet trondheim hagaskolan white arkitekter bokus björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor opinion bygga skola inomhusmiljö tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning energi högstadieskola intervjuer publikationer regeringsuppdrag nätverksmöte grundskola deltagande cykel landamäreskolan neuropsykiatriska diagnoser poe læringsmiljø kapacitet kandidatarbeten regeringens proposition tillgänglighet medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna campus vasastan jämförelse utvärdering råd hygienrum examensarbete utomhuspedagogik fysisk läromiljö törnquist modulförskolor lindeskolan lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling högstadium linkedin arkis grundskolor multifunktionshus på ritbordet gåtur framtidsspaning krokom bygglekplatser lindängeskolan dimensionering hälsofrågor tiundaskolan vallastaden fysisk lärmiljö tengbom upprustning rebus universet arbetsmiljö skolgård på taket varlaskolan forumbyggaskola paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur release gröna kvaliteter handledning aix gradänger bygga passivhus barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval clever classrooms lunaskolan podcast post occupancy evaluation oecd ele gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader lärande stockholm rinkeby svd kunskapsöversikt forskning hig artiklar berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad malmö movium klassrum glömstaskolan programarbete möte utbildningsförvaltningen skolans lokaler högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen almedalen baracker energieffektivitet skolans utemiljö bok arkus forum bygga skola kurser förskolan utvärdering av skolor konferens lärmiljöer skolplanering förskola arkitekturpolitik arkitektur förskolor skl boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö förskolegårdar skolor gåturer skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö konferenser stort a sveriges arkitekter skolutvärdering danmark skola tävling stadsplanering samhällsplanering ifous fysisk miljö skolverket webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt planering rapport nätverk friyta inkluderande norge göteborg massivträ diskussion sisab utformning skolhusgruppens pris stort a allmänna råd bobergsskolan skr skolbyggnader riktlinjer nationellt centrum för lärmiljö bub workshop spsm rötterna i rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer barnens miljö kth utdanningsdirektoratet npf ljus och belysning barn i samhället vägledning förskolans utemiljö fridaskolan tak tellusborgsskolan pedagogiskt program barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson knutbyskolan om lärmiljöer friytor f-6 skola gällivare sjöstadsskolan jungmark ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan handbok sweco disputation innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader pedagogik kth arkitektur dialog arq hemsida lärarnas tidning slu enkät stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby barrett kungsholmens skola masterclass oslo 2018 skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes gymnasier eu-projekt skolgårdsprojektet riba alt arkitekter kästa skola adlibris studenter utevistelse nfp rikstens skola remissvar ur play kronängskolan herresta barkarby lekredskap skoldebatten utelek uppsala förskolegård digitalt möte allaktivitetshus lekplatser landskapsarkitektur peter lippman högsta betyg johan skytteskolan evidence based design skolhusgruppen arvika louise sassene dn debatt westholm kiruna möblering utveckling hållbara lärmiljöer sickla skola bokrelease vernissage pbl rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet evaluering neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder bygge studieresor programhandling