Inkluderande lärmiljöer rapport från ARQ
Här är en rapport från två arkitekter på White arkitekter Filiz Coskun och Johanna Hallgren. Trots tydlighet i lagen är långt ifrån alla Sveriges skolor inkluderande. Idag brister skolan i tillgänglighet för elever med funktionsvariationer. Hur bör en skola gestaltas med syftet att stödja inlärningen för elever med andra förutsättningar? I den frågan började intresset för denna studie. Resultatet blev ett gestaltnings- och ett processverktyg för skolarkitekter och skolplanerare.
Ladda ner rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg masterclass kungsholmens skola oslo 2018 linkedin arkis grundskolor högstadium sjöviksskolan stadsbyggnad enkät slu lärarnas tidning hemsida framtidsspaning dialog kth arkitektur pedagogik arq fysisk lärmiljö tengbom upprustning rebus innovativa lärmiljöer arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan forumbyggaskola arkitekturskolan beställa ljus, ljud och luft cored release gröna kvaliteter handledning aix sjöstadsskolan om lärmiljöer knutbyskolan barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval clever classrooms lunaskolan podcast post occupancy evaluation oecd ele programhandling studieresor bygge 3d-glasögon högskolan i gävle liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder debattartikel referat umeå universitet trondheim skl förstudie white arkitekter fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik rum aor architects fokus modulskolor opinion bygga skola inomhusmiljö videofilmer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning energi högstadieskola louise sassene regeringsuppdrag nätverksmöte arvika johan skytteskolan högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus kapacitet kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna ur play video jämförelse utvärdering råd utevistelse studenter adlibris fysisk läromiljö kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ malmö movium klassrum glömstaskolan programarbete möte utbildningsförvaltningen skolans lokaler högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby publikationer spsm svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö artiklar berlin tegelhagens skola allmänna råd bok arkus forum bygga skola skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö forskning hig utvärdering av skolor konferens lärmiljöer skolutvärdering sveriges arkitekter arkitektur gåturer skolplanering förskola förskolor skl skolmiljö lärmiljö utemiljö skolgårdar forskning seminarium årsmöte studieresa antologi studiebesök artikel boverket förskolegårdar skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö skolor arkitekturpolitik förskolan kurser konferenser stort a skr ifous samhällsplanering baracker almedalen danmark skola tävling stadsplanering bobergsskolan erfarenhetsåterföring skolbyggnader riktlinjer workshop bub rinkeby stockholm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth utdanningsdirektoratet npf webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt planering rapport nätverk friyta inkluderande norge göteborg lärmiljöpodden barn i stad sisab utformning skolhusgruppens pris stort a kästa skola modulförskolor törnquist alt arkitekter utomhuspedagogik examensarbete hygienrum helsingfors nfp rikstens skola remissvar campus vasastan tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby lekredskap skoldebatten utelek uppsala förskolegård læringsmiljø poe neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande grundskola evidence based design skolhusgruppen intervjuer dn debatt westholm kiruna möblering pedagogen tidskrift hållbara lärmiljöer björkrisskolan bokrelease vernissage pbl lunchföredrag hagaskolan bokus forskning slu evaluering neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning magda mostafa skolstudion linköping utemiljöer london användning av skollokaler antologin parker miljö förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället vägledning pedagogiskt program fridaskolan tak tellusborgsskolan fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare stavsborgsskolan jungmark finsk skolarkitektur varlaskolan paviljongskolor skolhusplanering handbok sweco disputation webbinarium universet ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader vallastaden tiundaskolan hälsofrågor dimensionering lindängeskolan bygglekplatser krokom rekommendationer gåtur på ritbordet multifunktionshus barrett tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden