Förskolegårdar på taket
I Norge anlades 1989 en förskola, Soria Moria i Trondheim, med gård på taket till Statoils kontor, på fjärde våningen. Personalen fick möjlighet till barnomsorg intill arbetsplatsen. Verksamheten bedrevs fram till 1994 då man flyttade till andra lokaler belägna på marken. När man haft förskolan på taket i två år gjordes en utvärdering av hur det fungerade. Utvärderingen är omfattande och visar både ritningar och tekniska lösningar. Den beskriver programarbetet och hur verksamheten sedan fungerade. Det var mycket säkerhetstänk i alla avseenden, hur barnen kommer dit, att de inte smiter i hissen, att inte olyckor sker på grund av höjden. Det platta taket gav utmaningar för personalen att hitta lekredskap och verksamheter som aktiverade barnen på ett bra och säkert sätt. Det som var bra i detta fall var att man hade en fin utsikt över staden, så att barnen kunde se vad som hände därnere. Man hade också tillgång till bra uteytor i närheten för utflykter. Kristin Elmhjellen, som var verksamhetsledare på Soria Moria genomförde utvärderingen 1992 och den gavs ut i nyutgåva 2015 på initiativ av Hanne Wilhjelm och Maria Nordström. Nu finns den att ladda ner på vår hemsida.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
lindeskolan lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar barrett multifunktionshus på ritbordet gåtur framtidsspaning krokom bygglekplatser lindängeskolan dimensionering hälsofrågor tiundaskolan vallastaden fysisk lärmiljö tengbom upprustning rebus universet webbinarium disputation sweco handbok skolhusplanering paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark sjöstadsskolan gällivare f-6 skola friytor om lärmiljöer knutbyskolan barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt pedagogiskt program tellusborgsskolan tak fridaskolan förskolans utemiljö vägledning barn i samhället ljus och belysning 3d-glasögon miljö parker antologin användning av skollokaler london utemiljöer linköping skolstudion magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering forskning slu bokus björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning energi högstadieskola intervjuer arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus digitalt möte förskolegård uppsala utelek skoldebatten lekredskap herresta barkarby kronängskolan ur play video jämförelse utvärdering råd utevistelse studenter adlibris kästa skola alt arkitekter törnquist modulförskolor lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad malmö movium klassrum glömstaskolan programarbete möte utbildningsförvaltningen skolans lokaler högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader lärande publikationer spsm svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö artiklar berlin bobergsskolan allmänna råd bok arkus forum bygga skola skolverket fysisk miljö ifous samhällsplanering forskning hig utvärdering av skolor konferens lärmiljöer skolutvärdering sveriges arkitekter gåturer skolor skolplanering förskola förskolor skl skolmiljö lärmiljö utemiljö skolgårdar forskning seminarium årsmöte studieresa antologi studiebesök artikel boverket förskolegårdar skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö arkitektur arkitekturpolitik förskolan kurser konferenser stort a skr skolans utemiljö energieffektivitet baracker almedalen danmark skola tävling stadsplanering tegelhagens skola erfarenhetsåterföring skolbyggnader riktlinjer workshop bub rinkeby stockholm rötterna i rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer barnens miljö kth utdanningsdirektoratet npf webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt planering rapport nätverk friyta inkluderande norge göteborg massivträ diskussion sisab utformning skolhusgruppens pris stort a skolgårdsprojektet riba kirunagymnasium fysisk läromiljö utomhuspedagogik examensarbete hygienrum helsingfors nfp rikstens skola remissvar campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog tillgänglighet regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet læringsmiljø poe neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag louise sassene dn debatt westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter hagaskolan trondheim umeå universitet referat debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder bygge studieresor programhandling oecd ele post occupancy evaluation podcast lunaskolan clever classrooms suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson bygga gradänger aix handledning gröna kvaliteter release cored ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan forumbyggaskola varlaskolan skolgård på taket arbetsmiljö innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader pedagogik kth arkitektur dialog arq hemsida lärarnas tidning slu enkät stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer grundskolor arkis linkedin högstadium kungsholmens skola masterclass oslo 2018 skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes gymnasier eu-projekt
Torbjörn