Ljus, ljus och luft i skolan och förskolan
Länsstyrelsen i Dalarna har deltagit i EU-projektet EFFECT4buildings och bl a inriktat sig på god inomhusmiljö i förskola och skola, med ljus, ljud och luft i fokus. Inom ramen för projektet har man även tagit fram en efterlängtad handbok i samarbete med experter inom respektive område.
Handboken är tänkt att användas i planering, upphandling och uppföljning av om- och nybyggnadsprojekt inom skolan. Att den fysiska läromiljön är viktig i skolan har börjat uppmärksammas alltmer på senare tid och handboken bidrar till kunskapsökning hos dem som är intresserade av en god inomhusmiljö i förskola och skola.
Länk till rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
disputation sweco universet webbinarium arkitekturskolan beställa handbok skolhusplanering stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark sjöstadsskolan gällivare f-6 skola knutbyskolan om lärmiljöer barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter järfälla fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak post occupancy evaluation oecd ele lunaskolan podcast antologin programhandling studieresor liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder högskolan i gävle umeå universitet trondheim skl förstudie debattartikel referat fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering forskning slu bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift dn debatt skolgårdsgestaltning energi högstadieskola louise sassene arvika skolhusgruppen cykel landamäreskolan johan skytteskolan högsta betyg poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser uppsala utelek kapacitet herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet medborgardialog frukostmöte rikstens skola nfp campus vasastan remissvar examensarbete utomhuspedagogik helsingfors hygienrum skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium riba göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes skolmiljöer undervisningsnära gradänger jordbro nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling grundskolor högstadium linkedin arkis stadsbyggnad enkät multifunktionshus på ritbordet lindängeskolan slu lärarnas tidning kth arkitektur pedagogik arq dialog pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader utställning glömstaskolan friyta utbildningsförvaltningen rapport stockholms skolutvecklingsprojekt skolbyggande högstadiet 40 årsjubileum pris skolinspektionen utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation barnens miljö nationellt centrum för lärandemiljöer spsm publikationer bub workshop nationellt centrum för lärmiljö artiklar berlin bobergsskolan allmänna råd lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg movium inkluderande tävling forum bygga skola danmark almedalen baracker ifous samhällsplanering skr konferenser kurser förskolan utvärdering av skolor konferens arkitektur gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skolans nya rum förskolor skl skolmiljö studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö boverket förskolegårdar arkitekturpolitik förskola skolplanering skolor gåturer stort a sveriges arkitekter skolutvärdering lärmiljöer stadsplanering forskning hig energieffektivitet skolans utemiljö fysisk miljö skolverket skola arkus bok klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola erfarenhetsåterföring skolbyggnader riktlinjer svd kunskapsöversikt stockholm rinkeby lärande rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader kth npf gymnasium webinarium barnkonsekvensanalys nyköping kungsholmens grundskola planering skolans lokaler möte programarbete nätverk tengbom fysisk lärmiljö rebus upprustning hälsofrågor dimensionering vallastaden tiundaskolan bygglekplatser krokom framtidsspaning hemsida sjöviksskolan rekommendationer gåtur tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby barrett masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger törnquist alt arkitekter kästa skola modulförskolor utevistelse råd adlibris studenter video ur play utvärdering jämförelse lekredskap skoldebatten rebus i det gröna skollokaler förskolegård digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser deltagande grundskola peter lippman nätverksmöte regeringsuppdrag evidence based design intervjuer westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö pedagogen fokus aor architects rum opinion bygga skola modulskolor white arkitekter hagaskolan bokus utredning magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag london användning av skollokaler linköping utemiljöer parker miljö 3d-glasögon bygge vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt bygga gradänger aix handledning gröna kvaliteter friytor cored ljus, ljud och luft release forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor arbetsmiljö innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket