Seminariet den 8 mars
Seminarium 3, den 8 mars, kring vår antologi "Skolans nya rum" fick ett tjugotal deltagare. Vi höll till på Cedervall arkitekter och Lars Lindstaf (Arkitekt på Cedervall arkitekter) presenterade sin modell för hur man borde tänka vid planering av bostadsområden. Han föreslår att man reserverar mark för skolor och förskolor när behovet är som störst under de första åren. Sedan när befolkningskurvan planar ut och förskolor och skolor inte behövs i samma utsträckning, kan man bygga bostäder på marken och därmed hålla barnantalet uppe på en jämnare nivå.
Emilia Hallin (Samhällsplanerare på Sweco) och Karin Manberger (Landskapsarkitekt på Tengboms) berättade om Lindängeskolan i Malmö som också fungerar som allaktivitetshus i bostadsområdet. Försöket har utvärderats med gott resultat och numera permanentats. En intressant modell att testa på andra håll.
Sist höll Thorbjörn Laike (Professor i Miljöpsykologi på LTH, Arkitektur) ett föredrag om ljus och belysning i skolor och förskolor. Vi fick bland annt lära oss hur oerhört viktigt det är med dagsljus och att man belyser på ett funktionellt sätt.
I Galleriet finns bilder från seminariet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
bygge 3d-glasögon miljö parker raoul wallenbergskolan funktionshinder högskolan i gävle liljewall arkitekter trondheim skl förstudie debattartikel utredning fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering bokrelease björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer publikationer arvika skolhusgruppen peter lippman grundskola deltagande cykel allaktivitetshus landskapsarkitektur lekplatser regeringens proposition digitalt möte förskolegård skollokaler rebus i det gröna skoldebatten lekredskap herresta barkarby utvärdering ur play remissvar adlibris råd hygienrum examensarbete kästa skola alt arkitekter riba göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus på ritbordet hemsida framtidsspaning krokom bygglekplatser pedagogik arq dialog kth arkitektur ferdinand förskola behov i skolbyggnader utställning pedagogiska institutionen sweco universet arbetsmiljö beställa handbok arkitekturskolan release ljus, ljud och luft jungmark gröna kvaliteter handledning aix knutbyskolan om lärmiljöer utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning barn i samhället npf barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader nationellt centrum för lärandemiljöer spsm stockholm workshop bub forskning hig artiklar berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö norge klassrum glömstaskolan friyta utbildningsförvaltningen rapport stockholms skolutvecklingsprojekt kungsholmens grundskola nyköping 40 årsjubileum pris skolinspektionen almedalen baracker energieffektivitet skolans utemiljö bok arkus skola kurser förskolan utvärdering av skolor konferens lärmiljöer skolplanering förskola arkitekturpolitik arkitektur förskolor skl boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö förskolegårdar skolor gåturer skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö konferenser stort a sveriges arkitekter skolutvärdering danmark forum bygga skola tävling stadsplanering samhällsplanering ifous fysisk miljö skolverket webinarium barnkonsekvensanalys skolbyggande högstadiet planering skolans lokaler möte programarbete nätverk inkluderande movium göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan skr skolbyggnader riktlinjer nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt rinkeby lärande rötterna i rinkeby barnens miljö kth gymnasium utdanningsdirektoratet podcast lunaskolan oecd ele post occupancy evaluation lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare sjöstadsskolan finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor forumbyggaskola varlaskolan disputation innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket tengbom fysisk lärmiljö rebus upprustning hälsofrågor dimensionering vallastaden tiundaskolan lärarnas tidning slu lindängeskolan stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer gåtur arkis linkedin högstadium grundskolor masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet studenter utevistelse utomhuspedagogik jämförelse campus vasastan nfp rikstens skola frukostmöte medborgardialog tillgänglighet kronängskolan kandidatarbeten kapacitet utelek uppsala neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe högsta betyg johan skytteskolan landamäreskolan nätverksmöte regeringsuppdrag evidence based design louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift inomhusmiljö pedagogen vernissage pbl rum opinion bygga skola white arkitekter hagaskolan bokus umeå universitet referat skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag london användning av skollokaler linköping utemiljöer studieresor programhandling antologin