Seminariet den 8 mars
Seminarium 3, den 8 mars, kring vår antologi "Skolans nya rum" fick ett tjugotal deltagare. Vi höll till på Cedervall arkitekter och Lars Lindstaf (Arkitekt på Cedervall arkitekter) presenterade sin modell för hur man borde tänka vid planering av bostadsområden. Han föreslår att man reserverar mark för skolor och förskolor när behovet är som störst under de första åren. Sedan när befolkningskurvan planar ut och förskolor och skolor inte behövs i samma utsträckning, kan man bygga bostäder på marken och därmed hålla barnantalet uppe på en jämnare nivå.
Emilia Hallin (Samhällsplanerare på Sweco) och Karin Manberger (Landskapsarkitekt på Tengboms) berättade om Lindängeskolan i Malmö som också fungerar som allaktivitetshus i bostadsområdet. Försöket har utvärderats med gott resultat och numera permanentats. En intressant modell att testa på andra håll.
Sist höll Thorbjörn Laike (Professor i Miljöpsykologi på LTH, Arkitektur) ett föredrag om ljus och belysning i skolor och förskolor. Vi fick bland annt lära oss hur oerhört viktigt det är med dagsljus och att man belyser på ett funktionellt sätt.
I Galleriet finns bilder från seminariet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
Senate inlägg
Etikettmoln
3d-glasögon miljö parker antologin funktionshinder london utemiljöer neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion utredning bidrag hagaskolan white arkitekter bokus björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor opinion bygga skola inomhusmiljö tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning westholm dn debatt louise sassene regeringsuppdrag evidence based design grundskola högsta betyg peter lippman læringsmiljø lekplatser allaktivitetshus digitalt möte kandidatarbeten regeringens proposition tillgänglighet medborgardialog frukostmöte skollokaler erfarenhetsåterföring campus vasastan jämförelse utvärdering bobergsskolan utevistelse studenter adlibris kästa skola alt arkitekter riba skolgårdsprojektet eu-projekt förvaltning skoldesign göteborgs universitet jordbro skolmiljöer oslo 2018 nätverksträff kunskapsutveckling högstadium tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus stadsbyggnad framtidsspaning lärarnas tidning hemsida vallastaden dimensionering kth arkitektur pedagogik behov i skolbyggnader tengbom upprustning hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer disputation sweco handbok programarbete paviljongskolor nätverk ljus, ljud och luft jungmark utbildningsförvaltningen gröna kvaliteter f-6 skola friytor gradänger knutbyskolan fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö clever classrooms vård- och omsorgsboende tak fridaskolan förskolans utemiljö vägledning barn i samhället ljus och belysning gymnasium kth barnens miljö nationellt centrum för lärandemiljöer rötterna i rinkeby stockholm rinkeby svd kunskapsöversikt forskning hig artiklar berlin allmänna råd skolhusgruppens pris stort a utformning sisab diskussion massivträ göteborg movium inkluderande friyta rapport skolans lokaler nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys skolinspektionen almedalen baracker samhällsplanering stadsplanering tävling gåturer danmark högsta betyg stort a sveriges arkitekter stort a konferenser gestaltad livsmiljö förskola arkitekturpolitik skolor förskolegårdar skolmiljö studieresa lärmiljö skolgårdar antologi forskning seminarium årsmöte utemiljö artikel boverket studiebesök skl förskolor arkitektur skolans nya rum skolplanering lärmiljöer konferens utvärdering av skolor förskolan kurser skola arkus bok skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket pris forum bygga skola skolbyggande högstadiet planering möte glömstaskolan klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan tegelhagens skola skolbyggnader riktlinjer skolutvärdering bub workshop spsm ifous lärande temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet post occupancy evaluation podcast webinarium oecd ele suzanne de laval lek pedagogiskt program utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter passivhus bygga stockholms skolutvecklingsprojekt aix handledning sjöstadsskolan release finsk skolarkitektur stavsborgsskolan beställa arkitekturskolan forumbyggaskola varlaskolan skolgård på taket arbetsmiljö universet ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning rebus tiundaskolan hälsofrågor arq lindängeskolan bygglekplatser slu gåtur på ritbordet rekommendationer grundskolor arkis hemlingby barrett kungsholmens skola stadsutveckling värderingsverktyg gemensamma ytor undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist fysisk läromiljö utomhuspedagogik examensarbete hygienrum råd nfp rikstens skola remissvar ur play kronängskolan herresta barkarby lekredskap skr rebus i det gröna uppsala kapacitet utelek poe landskapsarkitektur landamäreskolan cykel deltagande nationellt centrum för lärmiljö nätverksmöte arvika intervjuer högstadieskola energi möblering utveckling hållbara lärmiljöer sickla skola bokrelease vernissage pbl rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet evaluering trondheim umeå universitet referat skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter användning av skollokaler linköping bygge studieresor npf