Seminariet den 8 mars
Seminarium 3, den 8 mars, kring vår antologi "Skolans nya rum" fick ett tjugotal deltagare. Vi höll till på Cedervall arkitekter och Lars Lindstaf (Arkitekt på Cedervall arkitekter) presenterade sin modell för hur man borde tänka vid planering av bostadsområden. Han föreslår att man reserverar mark för skolor och förskolor när behovet är som störst under de första åren. Sedan när befolkningskurvan planar ut och förskolor och skolor inte behövs i samma utsträckning, kan man bygga bostäder på marken och därmed hålla barnantalet uppe på en jämnare nivå.
Emilia Hallin (Samhällsplanerare på Sweco) och Karin Manberger (Landskapsarkitekt på Tengboms) berättade om Lindängeskolan i Malmö som också fungerar som allaktivitetshus i bostadsområdet. Försöket har utvärderats med gott resultat och numera permanentats. En intressant modell att testa på andra håll.
Sist höll Thorbjörn Laike (Professor i Miljöpsykologi på LTH, Arkitektur) ett föredrag om ljus och belysning i skolor och förskolor. Vi fick bland annt lära oss hur oerhört viktigt det är med dagsljus och att man belyser på ett funktionellt sätt.
I Galleriet finns bilder från seminariet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
lindeskolan lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg masterclass kungsholmens skola oslo 2018 hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar barrett multifunktionshus på ritbordet gåtur framtidsspaning krokom lärarnas tidning hemsida arq dialog hälsofrågor tiundaskolan vallastaden fysisk lärmiljö utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola hägerneholmsskolan arbetsmiljö skolgård på taket varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan beställa ljus, ljud och luft cored release gröna kvaliteter handledning aix gradänger bygga fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval clever classrooms lunaskolan vägledning barn i samhället oecd ele programhandling miljö parker antologin användning av skollokaler london utemiljöer linköping skolstudion magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering forskning slu bokus björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning energi högstadieskola intervjuer arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur hemkunskap poe læringsmiljø kapacitet kandidatarbeten regeringens proposition tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan ur play remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik fysisk läromiljö kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet skolhusgruppens pris stort a utformning sisab diskussion massivträ göteborg norge inkluderande webbinarium friyta nätverk rapport planering stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium npf utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader lärande publikationer rinkeby bub workshop riktlinjer skolbyggnader berlin video tegelhagens skola stadsplanering tävling skola danmark skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö ifous skr konferens lärmiljöer förskolan stort a arkitektur gåturer skolplanering förskola skolans nya rum förskolegårdar boverket artikel studiebesök antologi studieresa årsmöte seminarium forskning skolgårdar utemiljö lärmiljö skolmiljö skl förskolor skolutvärdering högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö skolor arkitekturpolitik sveriges arkitekter kurser konferenser utvärdering av skolor forskning hig spsm samhällsplanering baracker almedalen ljus och belysning forum bygga skola arkus bok allmänna råd bobergsskolan erfarenhetsåterföring angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd stockholm rötterna i rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer barnens miljö kth högskolan i gävle gymnasium skolinspektionen pris 40 årsjubileum skolbyggande högstadiet skolans lokaler utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan innovativa lärmiljöer klassrum movium malmö barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan modulförskolor törnquist alt arkitekter kästa skola adlibris studenter utevistelse råd utvärdering jämförelse campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten utelek uppsala förskolegård digitalt möte allaktivitetshus lekplatser neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag louise sassene dn debatt westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter hagaskolan trondheim umeå universitet referat debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan funktionshinder bygge studieresor stödmaterial 3d-glasögon post occupancy evaluation podcast alviksskolan förskolans utemiljö fridaskolan tak tellusborgsskolan pedagogiskt program utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter knutbyskolan om lärmiljöer friytor f-6 skola gällivare sjöstadsskolan jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor skolhusplanering handbok sweco disputation universet rebus upprustning tengbom liljewalls behov i skolbyggnader pedagogik kth arkitektur lighting dimensionering lindängeskolan bygglekplatser nya zeeland slu enkät stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer grundskolor arkis linkedin högstadium kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes gymnasier eu-projekt