Seminariet den 8 mars

Seminarium 3, den 8 mars, kring vår antologi "Skolans nya rum" fick ett tjugotal deltagare. Vi höll till på Cedervall arkitekter och Lars Lindstaf (Arkitekt på Cedervall arkitekter) presenterade sin modell för hur man borde tänka vid planering av bostadsområden. Han föreslår att man reserverar mark för skolor och förskolor när behovet är som störst under de första åren. Sedan när befolkningskurvan planar ut och förskolor och skolor inte behövs i samma utsträckning, kan man bygga bostäder på marken och därmed hålla barnantalet uppe på en jämnare nivå. 
Emilia Hallin (Samhällsplanerare på Sweco) och Karin Manberger (Landskapsarkitekt på Tengboms) berättade om Lindängeskolan i Malmö som också fungerar som allaktivitetshus i bostadsområdet. Försöket har utvärderats med gott resultat och numera permanentats. En intressant modell att testa på andra håll.
Sist höll Thorbjörn Laike (Professor i Miljöpsykologi på LTH, Arkitektur) ett föredrag om ljus och belysning i skolor och förskolor. Vi fick bland annt lära oss hur oerhört viktigt det är med dagsljus och att man belyser på ett funktionellt sätt.
I Galleriet finns bilder från seminariet.

Kommentarer

Arkiv

Länkar

Senaste kommentarer

  • Hebba Lejon » UR Play Skolstudion :  ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”

  • Mariana Aramburu » Seminarium 3 februari:  ”Det låter väldigt intressant. Själv är jag bekant med Fredrika Mårtensson respek..”

  • Marie-Louise Luther » Seminarium 17 september:  ”Hälsoaspekter vid nybyggnation av skollokaler, bl a ventilation och god luftkval..”

  • Sara Eklund » Seminarium om Inkluderande lärmiljöer:  ”Hej! Jag har fått förhinder i morgon och skulle vilja överlåta platsen till min ..”

  • Christer Holger » Seminarium 19 november:  ”Ser fram emot detta! ”

Senate inlägg

Etikettmoln