Seminariet den 8 mars
Seminarium 3, den 8 mars, kring vår antologi "Skolans nya rum" fick ett tjugotal deltagare. Vi höll till på Cedervall arkitekter och Lars Lindstaf (Arkitekt på Cedervall arkitekter) presenterade sin modell för hur man borde tänka vid planering av bostadsområden. Han föreslår att man reserverar mark för skolor och förskolor när behovet är som störst under de första åren. Sedan när befolkningskurvan planar ut och förskolor och skolor inte behövs i samma utsträckning, kan man bygga bostäder på marken och därmed hålla barnantalet uppe på en jämnare nivå.
Emilia Hallin (Samhällsplanerare på Sweco) och Karin Manberger (Landskapsarkitekt på Tengboms) berättade om Lindängeskolan i Malmö som också fungerar som allaktivitetshus i bostadsområdet. Försöket har utvärderats med gott resultat och numera permanentats. En intressant modell att testa på andra håll.
Sist höll Thorbjörn Laike (Professor i Miljöpsykologi på LTH, Arkitektur) ett föredrag om ljus och belysning i skolor och förskolor. Vi fick bland annt lära oss hur oerhört viktigt det är med dagsljus och att man belyser på ett funktionellt sätt.
I Galleriet finns bilder från seminariet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus midsommarkransens skola stadsbyggnad lindängeskolan slu nya zeeland bygglekplatser pedagogik arq dialog hälsofrågor upprustning rebus fysisk lärmiljö utställning pedagogiska institutionen sweco universet disputation varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan release ljus, ljud och luft cored sjöstadsskolan gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga passivhus barns rättigheter järfälla suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende lek post occupancy evaluation förskolans utemiljö alviksskolan podcast bygge 3d-glasögon stödmaterial studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler london bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa utredning bokus hagaskolan white arkitekter fredrik bremergymnasiet opinion bygga skola rum aor architects fokus modulskolor sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift dn debatt skolgårdsgestaltning energi högstadieskola louise sassene arvika skolhusgruppen peter lippman grundskola funktionsprogram högsta betyg poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser lekplatser regeringens proposition digitalt möte förskolegård skollokaler rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog frukostmöte rikstens skola nfp campus vasastan jämförelse utomhuspedagogik helsingfors hygienrum examensarbete kästa skola alt arkitekter törnquist modulförskolor lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg movium inkluderande innovativa lärmiljöer nätverk programarbete möte skolans lokaler planering högstadiet skolbyggande barnkonsekvensanalys webinarium utdanningsdirektoratet gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader nationellt centrum för lärandemiljöer rinkeby stockholm workshop bub riktlinjer skolbyggnader berlin video tegelhagens skola stadsplanering tävling forum bygga skola danmark skolverket fysisk miljö spsm energieffektivitet skolans utemiljö skr konferens lärmiljöer förskolan stort a gåturer skolor skolplanering skolutvärdering högsta betyg stort a förskolegårdar boverket artikel studiebesök antologi studieresa årsmöte seminarium forskning skolgårdar utemiljö lärmiljö skolmiljö skl förskolor skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö arkitektur arkitekturpolitik sveriges arkitekter kurser konferenser utvärdering av skolor forskning hig samhällsplanering ifous baracker almedalen ljus och belysning skola arkus bok allmänna råd bobergsskolan erfarenhetsåterföring angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt publikationer lärande rötterna i rinkeby barnens miljö kth högskolan i gävle npf skolinspektionen pris 40 årsjubileum nyköping kungsholmens grundskola stockholms skolutvecklingsprojekt rapport utbildningsförvaltningen friyta webbinarium glömstaskolan klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a riba kirunagymnasium fysisk läromiljö skolgårdsprojektet studenter utevistelse råd adlibris remissvar ur play utvärdering herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan kandidatarbeten kapacitet utelek uppsala hemkunskap landskapsarkitektur allaktivitetshus cykel deltagande johan skytteskolan landamäreskolan nätverksmöte regeringsuppdrag evidence based design intervjuer westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö pedagogen vernissage pbl lunchföredrag björkrisskolan bokrelease forskning slu evaluering arkitekturpedagogik umeå universitet referat debattartikel skl förstudie trondheim liljewall arkitekter hyllievångsskolan funktionshinder raoul wallenbergskolan parker miljö programhandling antologin barn i samhället vägledning lunaskolan oecd ele tak tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt om lärmiljöer knutbyskolan aix handledning gröna kvaliteter jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor skolhusplanering handbok beställa arbetsmiljö hägerneholmsskolan skolgård på taket tengbom liljewalls behov i skolbyggnader ferdinand förskola kth arkitektur lighting dimensionering vallastaden tiundaskolan lärarnas tidning krokom framtidsspaning hemsida på ritbordet sjöviksskolan rekommendationer gåtur arkis linkedin högstadium grundskolor masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan