Seminariet den 8 mars
Seminarium 3, den 8 mars, kring vår antologi "Skolans nya rum" fick ett tjugotal deltagare. Vi höll till på Cedervall arkitekter och Lars Lindstaf (Arkitekt på Cedervall arkitekter) presenterade sin modell för hur man borde tänka vid planering av bostadsområden. Han föreslår att man reserverar mark för skolor och förskolor när behovet är som störst under de första åren. Sedan när befolkningskurvan planar ut och förskolor och skolor inte behövs i samma utsträckning, kan man bygga bostäder på marken och därmed hålla barnantalet uppe på en jämnare nivå.
Emilia Hallin (Samhällsplanerare på Sweco) och Karin Manberger (Landskapsarkitekt på Tengboms) berättade om Lindängeskolan i Malmö som också fungerar som allaktivitetshus i bostadsområdet. Försöket har utvärderats med gott resultat och numera permanentats. En intressant modell att testa på andra håll.
Sist höll Thorbjörn Laike (Professor i Miljöpsykologi på LTH, Arkitektur) ett föredrag om ljus och belysning i skolor och förskolor. Vi fick bland annt lära oss hur oerhört viktigt det är med dagsljus och att man belyser på ett funktionellt sätt.
I Galleriet finns bilder från seminariet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
Senate inlägg
Etikettmoln
lindeskolan lärmilljöpodden arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger gemensamma ytor värderingsverktyg stadsutveckling kungsholmens skola barrett hemlingby arkis grundskolor rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad framtidsspaning krokom bygglekplatser lindängeskolan arq dialog kth arkitektur pedagogik behov i skolbyggnader utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer disputation nätverk handbok arkitekturskolan beställa ljus, ljud och luft jungmark sjöstadsskolan handledning aix gradänger knutbyskolan fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö clever classrooms vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval oecd ele webinarium vägledning barn i samhället ljus och belysning programhandling studieresor bygge linköping användning av skollokaler london utemiljöer neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion referat umeå universitet trondheim hagaskolan white arkitekter bokus björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering energi högstadieskola intervjuer arvika nätverksmöte grundskola deltagande cykel landamäreskolan landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus digitalt möte förskolegård uppsala rebus i det gröna skr medborgardialog frukostmöte skollokaler nfp campus vasastan jämförelse utvärdering råd hygienrum examensarbete skolgårdsprojektet fysisk läromiljö törnquist modulförskolor lågan utformning sisab diskussion massivträ göteborg movium inkluderande friyta utbildningsförvaltningen rapport skolans lokaler högstadiet skolbyggande forum bygga skola pris utdanningsdirektoratet gymnasium kth barnens miljö nationellt centrum för lärandemiljöer rötterna i rinkeby spsm workshop bub nationellt centrum för lärmiljö riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring tegelhagens skola stadsplanering tävling skola skolverket fysisk miljö ifous samhällsplanering utvärdering av skolor konferens lärmiljöer högsta betyg stort a förskolan arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö förskola förskolor skl skolmiljö artikel studiebesök antologi årsmöte seminarium forskning skolgårdar utemiljö lärmiljö studieresa boverket förskolegårdar skolans nya rum skolplanering skolor gåturer sveriges arkitekter skolutvärdering kurser konferenser stort a skolans utemiljö energieffektivitet baracker almedalen danmark arkus bok allmänna råd bobergsskolan berlin artiklar forskning hig kunskapsöversikt svd rinkeby stockholm lärande temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö npf skolinspektionen barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt planering möte programarbete glömstaskolan klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn skolhusgruppens pris stort a riba alt arkitekter kästa skola adlibris studenter utevistelse utomhuspedagogik rikstens skola remissvar ur play kronängskolan herresta barkarby lekredskap skoldebatten tillgänglighet regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet utelek poe neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø peter lippman högsta betyg johan skytteskolan evidence based design regeringsuppdrag louise sassene dn debatt westholm skolgårdsgestaltning pedagogen tidskrift inomhusmiljö bokrelease vernissage pbl rum opinion bygga skola fredrik bremergymnasiet evaluering arkitekturpedagogik bidrag utredning debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder antologin parker miljö 3d-glasögon post occupancy evaluation podcast lunaskolan förskolans utemiljö fridaskolan tak tellusborgsskolan pedagogiskt program utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter passivhus bygga friytor f-6 skola gröna kvaliteter release finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor forumbyggaskola varlaskolan skolgård på taket arbetsmiljö universet sweco upprustning tengbom fysisk lärmiljö rebus tiundaskolan hälsofrågor dimensionering vallastaden hemsida lärarnas tidning slu gåtur på ritbordet multifunktionshus enkät tidningsartiklar tidskriften stad högstadium kunskapsutveckling nätverksträff oslo 2018 skolmiljöer jordbro göteborgs universitet skoldesign förvaltning eu-projekt