UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
3d-glasögon stödmaterial studieresor bygge användning av skollokaler london utemiljöer linköping skolstudion magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering forskning slu bokus hagaskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease björkrisskolan hållbara lärmiljöer tidskrift pedagogen möblering kiruna westholm dn debatt louise sassene regeringsuppdrag nätverksmöte grundskola funktionsprogram högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur hemkunskap poe læringsmiljø förskolegård uppsala utelek skoldebatten medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna ur play remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik alt arkitekter törnquist modulförskolor kästa skola lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling högstadium linkedin arkis grundskolor rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad enkät slu nya zeeland bygglekplatser lindängeskolan dialog hälsofrågor tiundaskolan vallastaden behov i skolbyggnader liljewalls tengbom upprustning rebus arbetsmiljö sweco handbok skolhusplanering paviljongskolor varlaskolan finsk skolarkitektur jungmark stavsborgsskolan gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus vård- och omsorgsboende spatial lighting tak fridaskolan förskolans utemiljö alviksskolan podcast post occupancy evaluation npf utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby publikationer rinkeby bub workshop riktlinjer skolbyggnader berlin erfarenhetsåterföring bobergsskolan lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad malmö göteborg norge inkluderande webbinarium glömstaskolan programarbete möte planering stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö ifous skr bok utbildningsförvaltningen skola danmark förskolan utvärdering av skolor konferenser ljus och belysning skolplanering skolutvärdering stort a arkitektur förskolor skl högsta betyg stort a boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö skolor förskolegårdar gåturer arkitekturpolitik skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö lärmiljöer konferens sveriges arkitekter kurser forum bygga skola arkus tävling stadsplanering forskning hig spsm samhällsplanering baracker almedalen skolinspektionen pris 40 årsjubileum skolbyggande högstadiet skolans lokaler rapport nätverk friyta disputation innovativa lärmiljöer klassrum movium midsommarkransens skola massivträ diskussion sisab utformning skolhusgruppens pris stort a allmänna råd tegelhagens skola video angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd stockholm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth högskolan i gävle gymnasium oecd ele barn i samhället vägledning lunaskolan clever classrooms suzanne de laval lek tellusborgsskolan pedagogiskt program utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter knutbyskolan om lärmiljöer sjöstadsskolan aix handledning gröna kvaliteter release cored ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan forumbyggaskola hägerneholmsskolan skolgård på taket universet ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö arq pedagogik kth arkitektur lighting dimensionering hemsida lärarnas tidning krokom framtidsspaning gåtur på ritbordet multifunktionshus barrett tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair lindeskolan paviljonger arkdes gymnasier eu-projekt skolgårdsprojektet riba kirunagymnasium fysisk läromiljö adlibris studenter utevistelse råd utvärdering jämförelse campus vasastan tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet allaktivitetshus lekplatser neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande johan skytteskolan evidence based design skolhusgruppen arvika intervjuer högstadieskola energi skolgårdsgestaltning sickla skola utveckling videofilmer inomhusmiljö opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter skl förstudie trondheim umeå universitet referat debattartikel funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan antologin parker miljö programhandling
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon