UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
stödmaterial studieresor bygge 3d-glasögon hyllievångsskolan liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion forskning slu bokus hagaskolan white arkitekter pbl vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag tidskrift pedagogen inomhusmiljö kiruna westholm dn debatt skolgårdsgestaltning louise sassene evidence based design regeringsuppdrag funktionsprogram högsta betyg peter lippman grundskola hemkunskap poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser uppsala utelek kapacitet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet remissvar rikstens skola nfp campus vasastan utevistelse studenter adlibris råd törnquist modulförskolor kästa skola alt arkitekter förvaltning skoldesign göteborgs universitet eu-projekt magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling tidskriften stad tidningsartiklar barrett hemlingby på ritbordet gåtur rekommendationer sjöviksskolan lärarnas tidning hemsida framtidsspaning krokom hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering liljewalls tengbom upprustning rebus fysisk lärmiljö disputation sweco universet arkitekturskolan beställa handbok cored release ljus, ljud och luft gällivare f-6 skola friytor gröna kvaliteter knutbyskolan om lärmiljöer järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson lek suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende alviksskolan podcast post occupancy evaluation förskolans utemiljö gymnasium npf högskolan i gävle dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby stockholm publikationer bub workshop riktlinjer skolbyggnader berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola lågan utformning sisab diskussion massivträ malmö göteborg norge inkluderande glömstaskolan friyta nätverk rapport stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum pris webinarium almedalen baracker samhällsplanering spsm forskning hig stadsplanering tävling arkus forum bygga skola ljus och belysning förskolan utvärdering av skolor konferenser gestaltad livsmiljö förskola skolans nya rum arkitekturpolitik skolor förskolor skl skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket högsta betyg stort a förskolegårdar gåturer arkitektur stort a skolutvärdering skolplanering lärmiljöer konferens sveriges arkitekter kurser danmark skola utbildningsförvaltningen bok skr ifous skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket skolinspektionen barnkonsekvensanalys högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler möte programarbete innovativa lärmiljöer webbinarium klassrum movium midsommarkransens skola lärmiljöpodden barn i stad köpenhamn föredrag skolhusgruppens pris stort a allmänna råd bobergsskolan video angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth barns utemiljö utdanningsdirektoratet lunaskolan oecd ele barn i samhället vägledning tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan tak barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga gradänger bygga sjöstadsskolan aix handledning finsk skolarkitektur stavsborgsskolan jungmark forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor skolhusplanering hägerneholmsskolan skolgård på taket arbetsmiljö behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning dialog arq pedagogik kth arkitektur lighting slu lindängeskolan bygglekplatser nya zeeland multifunktionshus enkät stadsbyggnad linkedin högstadium grundskolor arkis masterclass oslo 2018 kungsholmens skola undervisningsnära gradänger skolmiljöer jordbro lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger arkdes gymnasier fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba kirunagymnasium utomhuspedagogik examensarbete hygienrum helsingfors ur play utvärdering jämförelse skoldebatten rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog förskolegård digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser johan skytteskolan landamäreskolan cykel deltagande skolhusgruppen arvika nätverksmöte intervjuer möblering högstadieskola energi hållbara lärmiljöer sickla skola utveckling videofilmer rum opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet debattartikel skl förstudie trondheim umeå universitet referat användning av skollokaler linköping utemiljöer london programhandling antologin parker miljö
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon