UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan deltagande cykel landamäreskolan landskapsarkitektur hemkunskap poe utelek kapacitet kandidatarbeten regeringens proposition tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan campus vasastan jämförelse utvärdering råd utevistelse studenter adlibris kästa skola alt arkitekter törnquist modulförskolor lindeskolan lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling högstadium linkedin arkis grundskolor rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad framtidsspaning krokom lärarnas tidning hemsida vallastaden dimensionering lighting kth arkitektur pedagogik behov i skolbyggnader liljewalls tengbom upprustning hägerneholmsskolan arbetsmiljö sweco handbok skolhusplanering paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark sjöstadsskolan gällivare f-6 skola friytor om lärmiljöer knutbyskolan fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö clever classrooms vård- och omsorgsboende spatial lighting tak fridaskolan förskolans utemiljö alviksskolan podcast post occupancy evaluation programhandling miljö parker antologin funktionshinder hyllievångsskolan liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan skolstudion magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering forskning slu bokus björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning energi högstadieskola intervjuer workshop bub nationellt centrum för lärmiljö artiklar angelaki erfarenhetsåterföring bobergsskolan allmänna råd skolhusgruppens pris stort a utformning sisab diskussion massivträ midsommarkransens skola norge klassrum innovativa lärmiljöer disputation friyta nätverk rapport skolans lokaler högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen npf högskolan i gävle kth barnens miljö nationellt centrum för lärandemiljöer rötterna i rinkeby stockholm forskning hig stadsplanering tävling arkus forum bygga skola skolverket fysisk miljö ifous samhällsplanering spsm sveriges arkitekter konferens lärmiljöer kurser skolutvärdering stort a gåturer gestaltad livsmiljö förskolegårdar skolor skolmiljö högsta betyg stort a studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö boverket förskolor skl skolplanering arkitektur arkitekturpolitik skolans nya rum förskola ljus och belysning konferenser utvärdering av skolor förskolan skolans utemiljö energieffektivitet baracker almedalen danmark skola utbildningsförvaltningen bok skr rinkeby publikationer lärande temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium utdanningsdirektoratet webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt planering möte programarbete glömstaskolan webbinarium inkluderande movium göteborg malmö barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan tegelhagens skola video berlin skolbyggnader riktlinjer kunskapsöversikt svd louise sassene dn debatt westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter hagaskolan trondheim umeå universitet referat debattartikel skl förstudie utemiljöer london användning av skollokaler linköping bygge studieresor stödmaterial 3d-glasögon barn i samhället vägledning lunaskolan oecd ele suzanne de laval lek tellusborgsskolan pedagogiskt program utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger aix handledning gröna kvaliteter release cored ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan forumbyggaskola varlaskolan skolgård på taket universet ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö rebus tiundaskolan hälsofrågor dialog arq lindängeskolan bygglekplatser nya zeeland slu gåtur på ritbordet multifunktionshus enkät tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby barrett kungsholmens skola masterclass oslo 2018 skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes gymnasier eu-projekt skolgårdsprojektet riba kirunagymnasium fysisk läromiljö utomhuspedagogik examensarbete hygienrum helsingfors nfp rikstens skola remissvar ur play skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten rebus i det gröna uppsala förskolegård digitalt möte allaktivitetshus lekplatser neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø peter lippman högsta betyg funktionsprogram grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon