UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
bygge 3d-glasögon stödmaterial studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler hyllievångsskolan liljewall arkitekter trondheim skl förstudie debattartikel referat umeå universitet arkitekturpedagogik evaluering forskning slu bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage pedagogen inomhusmiljö videofilmer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer evidence based design regeringsuppdrag nätverksmöte landamäreskolan johan skytteskolan högsta betyg poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser uppsala utelek kapacitet angelaki skollokaler rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog frukostmöte utvärdering ur play video jämförelse adlibris råd utevistelse studenter skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium riba göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus på ritbordet hemsida framtidsspaning krokom bygglekplatser pedagogik arq dialog hälsofrågor upprustning rebus fysisk lärmiljö utställning pedagogiska institutionen sweco universet arbetsmiljö beställa handbok skolhusplanering paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark gröna kvaliteter handledning aix knutbyskolan om lärmiljöer utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak oecd ele lunaskolan podcast utdanningsdirektoratet gymnasium kth barnens miljö rötterna i rinkeby lärande publikationer kunskapsöversikt svd nationellt centrum för lärmiljö artiklar berlin bobergsskolan allmänna råd lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg movium inkluderande glömstaskolan friyta utbildningsförvaltningen rapport stockholms skolutvecklingsprojekt kungsholmens grundskola nyköping 40 årsjubileum pris webinarium skolverket fysisk miljö spsm energieffektivitet skolans utemiljö skr bok arkus skola kurser sveriges arkitekter konferens lärmiljöer skolplanering förskola skolans nya rum arkitekturpolitik arkitektur förskolor skl boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö förskolegårdar skolor gåturer stort a skolutvärdering högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö konferenser utvärdering av skolor förskolan danmark forum bygga skola tävling stadsplanering forskning hig samhällsplanering ifous baracker almedalen skolinspektionen ljus och belysning barnkonsekvensanalys skolbyggande högstadiet planering skolans lokaler möte programarbete nätverk webbinarium klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola erfarenhetsåterföring skolbyggnader riktlinjer bub workshop stockholm rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö npf barn i samhället vägledning förskolans utemiljö post occupancy evaluation lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare sjöstadsskolan cored ljus, ljud och luft release arkitekturskolan forumbyggaskola varlaskolan disputation innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket tengbom liljewalls behov i skolbyggnader ferdinand förskola kth arkitektur lighting dimensionering vallastaden tiundaskolan lärarnas tidning slu lindängeskolan stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer gåtur arkis linkedin högstadium grundskolor masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist alt arkitekter kästa skola examensarbete hygienrum helsingfors utomhuspedagogik rikstens skola remissvar campus vasastan nfp herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan kandidatarbeten förskolegård digitalt möte regeringens proposition lekplatser landskapsarkitektur allaktivitetshus cykel deltagande grundskola peter lippman skolhusgruppen arvika louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola modulskolor fokus aor architects rum opinion bygga skola fredrik bremergymnasiet white arkitekter hagaskolan bokus utredning magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag london högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan parker miljö programhandling antologin
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon