UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
regeringsuppdrag nätverksmöte arvika johan skytteskolan deltagande cykel landamäreskolan hemkunskap poe læringsmiljø förskolegård uppsala utelek kapacitet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik alt arkitekter törnquist modulförskolor kästa skola lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet eu-projekt magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg masterclass kungsholmens skola oslo 2018 linkedin arkis grundskolor högstadium på ritbordet gåtur rekommendationer krokom lärarnas tidning hemsida framtidsspaning dialog hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering liljewalls tengbom upprustning rebus arbetsmiljö sweco universet skolhusplanering paviljongskolor varlaskolan finsk skolarkitektur jungmark stavsborgsskolan gröna kvaliteter handledning aix sjöstadsskolan om lärmiljöer knutbyskolan barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus vård- och omsorgsboende spatial lighting tak fridaskolan pedagogiskt program alviksskolan podcast post occupancy evaluation förskolans utemiljö stödmaterial studieresor bygge 3d-glasögon london utemiljöer linköping användning av skollokaler magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion forskning slu bokus hagaskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease björkrisskolan hållbara lärmiljöer tidskrift pedagogen inomhusmiljö kiruna westholm dn debatt louise sassene svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö artiklar angelaki video tegelhagens skola allmänna råd skolhusgruppens pris stort a föredrag köpenhamn barn i stad lärmiljöpodden midsommarkransens skola movium klassrum innovativa lärmiljöer disputation friyta nätverk rapport stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum pris webinarium utdanningsdirektoratet högskolan i gävle kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer stockholm forskning hig stadsplanering tävling arkus forum bygga skola skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö ifous sveriges arkitekter konferens lärmiljöer kurser skolutvärdering stort a arkitektur gestaltad livsmiljö förskolegårdar skolor skolmiljö högsta betyg stort a studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö boverket förskolor skl skolplanering gåturer arkitekturpolitik skolans nya rum förskola ljus och belysning konferenser utvärdering av skolor förskolan spsm samhällsplanering baracker almedalen danmark skola utbildningsförvaltningen bok skr rinkeby publikationer rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö npf gymnasium skolinspektionen barnkonsekvensanalys högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler möte programarbete glömstaskolan webbinarium inkluderande norge göteborg malmö massivträ diskussion sisab utformning lågan bobergsskolan erfarenhetsåterföring berlin skolbyggnader riktlinjer workshop bub intervjuer möblering högstadieskola energi skolgårdsgestaltning sickla skola utveckling videofilmer rum opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter skl förstudie trondheim umeå universitet referat debattartikel funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan antologin parker miljö programhandling oecd ele barn i samhället vägledning lunaskolan clever classrooms suzanne de laval lek tellusborgsskolan fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare ljus, ljud och luft release cored handbok beställa arkitekturskolan forumbyggaskola hägerneholmsskolan skolgård på taket behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö arq pedagogik kth arkitektur lighting slu lindängeskolan bygglekplatser nya zeeland multifunktionshus enkät stadsbyggnad sjöviksskolan barrett tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger lindeskolan paviljonger arkdes gymnasier fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba kirunagymnasium råd adlibris studenter utevistelse ur play utvärdering jämförelse campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser neuropsykiatriska diagnoser peter lippman högsta betyg funktionsprogram grundskola evidence based design skolhusgruppen
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon