UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
Senate inlägg
Etikettmoln
bygge 3d-glasögon miljö parker raoul wallenbergskolan funktionshinder london bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion utredning fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering modulskolor opinion bygga skola rum pbl vernissage sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering energi högstadieskola louise sassene arvika nätverksmöte landamäreskolan grundskola högsta betyg poe læringsmiljø lekplatser regeringens proposition digitalt möte kandidatarbeten kronängskolan tillgänglighet medborgardialog frukostmöte rikstens skola nfp ur play remissvar examensarbete utomhuspedagogik råd hygienrum modulförskolor kästa skola alt arkitekter riba lindeskolan lärmilljöpodden arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger gemensamma ytor kungsholmens skola oslo 2018 nätverksträff barrett hemlingby arkis gåtur rekommendationer på ritbordet hemsida framtidsspaning lärarnas tidning tiundaskolan vallastaden dimensionering kth arkitektur ferdinand förskola behov i skolbyggnader tengbom skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer disputation beställa varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan utbildningsförvaltningen ljus, ljud och luft jungmark sjöstadsskolan handledning aix knutbyskolan bygga passivhus barns rättigheter järfälla suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende tak ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning barn i samhället gymnasium kth barnens miljö rötterna i rinkeby lärande rinkeby stockholm workshop bub forskning hig artiklar berlin allmänna råd lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg movium inkluderande friyta rapport planering högstadiet skolbyggande barnkonsekvensanalys skolinspektionen almedalen baracker samhällsplanering stadsplanering tävling gåturer danmark högsta betyg stort a sveriges arkitekter stort a konferenser gestaltad livsmiljö förskola arkitekturpolitik skolor förskolegårdar skolmiljö studieresa lärmiljö skolgårdar antologi forskning seminarium årsmöte utemiljö artikel boverket studiebesök skl förskolor arkitektur skolans nya rum skolplanering lärmiljöer konferens utvärdering av skolor förskolan kurser skola arkus bok skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket pris forum bygga skola nyköping kungsholmens grundskola skolans lokaler möte glömstaskolan klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola skolbyggnader riktlinjer skolutvärdering svd kunskapsöversikt ifous spsm nationellt centrum för lärandemiljöer temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet podcast webinarium oecd ele post occupancy evaluation lek pedagogiskt program fridaskolan barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt gradänger friytor f-6 skola gröna kvaliteter stockholms skolutvecklingsprojekt finsk skolarkitektur stavsborgsskolan release programarbete handbok nätverk paviljongskolor arbetsmiljö universet sweco pedagogiska institutionen utställning rebus upprustning hälsofrågor arq pedagogik bygglekplatser slu lindängeskolan stadsbyggnad multifunktionshus enkät tidningsartiklar tidskriften stad högstadium grundskolor stadsutveckling kunskapsutveckling skolmiljöer jordbro värderingsverktyg skoldesign förvaltning eu-projekt göteborgs universitet törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet studenter utevistelse bobergsskolan adlibris jämförelse campus vasastan erfarenhetsåterföring utvärdering herresta barkarby lekredskap skr rebus i det gröna skollokaler kapacitet utelek uppsala landskapsarkitektur allaktivitetshus cykel deltagande nationellt centrum för lärmiljö peter lippman regeringsuppdrag evidence based design intervjuer westholm skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift inomhusmiljö pedagogen fokus lunchföredrag björkrisskolan bokrelease white arkitekter hagaskolan bokus umeå universitet referat skl förstudie trondheim liljewall arkitekter användning av skollokaler linköping utemiljöer studieresor npf antologin
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon