UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
-
Mariana Aramburu » Seminarium 3 februari: ”Det låter väldigt intressant. Själv är jag bekant med Fredrika Mårtensson respek..”
-
Marie-Louise Luther » Seminarium 17 september: ”Hälsoaspekter vid nybyggnation av skollokaler, bl a ventilation och god luftkval..”
-
Sara Eklund » Seminarium om Inkluderande lärmiljöer: ”Hej! Jag har fått förhinder i morgon och skulle vilja överlåta platsen till min ..”
-
Christer Holger » Seminarium 19 november: ”Ser fram emot detta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
nätverksmöte evidence based design deltagande cykel landamäreskolan vård- och omsorgsboende poe læringsmiljø kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet medborgardialog jämförelse utvärdering erfarenhetsåterföring hygienrum examensarbete utomhuspedagogik råd törnquist modulförskolor kästa skola förvaltning skoldesign göteborgs universitet eu-projekt gemensamma ytor värderingsverktyg kungsholmens skola oslo 2018 arkis grundskolor högstadium på ritbordet gåtur rekommendationer lärarnas tidning hemsida framtidsspaning hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering tengbom upprustning rebus arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan programarbete paviljongskolor nätverk handbok release stavsborgsskolan handledning aix stockholms skolutvecklingsprojekt bygga högstadiet järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson fridaskolan pedagogiskt program lek podcast post occupancy evaluation oecd ele multifunktionshus studieresor bygge 3d-glasögon miljö liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder referat umeå universitet trondheim skl förstudie fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering vernissage bokrelease björkrisskolan pbl pedagogen inomhusmiljö westholm dn debatt energi svd workshop artiklar forskning hig berlin skolhusgruppens pris stort a föredrag köpenhamn barn i stad diskussion göteborg movium inkluderande friyta rapport planering skolbyggande forum bygga skola pris gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm ifous lärmiljöer tävling gåturer danmark almedalen baracker skolans utemiljö förskolan utvärdering av skolor konferens kurser skolans nya rum skolor gestaltad livsmiljö förskolegårdar boverket lärmiljö studiebesök skolgårdar utemiljö antologi seminarium forskning årsmöte artikel studieresa skolmiljö förskolor skl skolplanering arkitektur arkitekturpolitik förskola konferenser stort a sveriges arkitekter energieffektivitet samhällsplanering fysisk miljö skolverket skola arkus bok stadsplanering rinkeby stockholm rötterna i rinkeby högsta betyg stort a barnens miljö kth utdanningsdirektoratet skolinspektionen barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping skolans lokaler möte glömstaskolan klassrum norge malmö massivträ utformning sisab lågan allmänna råd riktlinjer skolbyggnader skolutvärdering kunskapsöversikt intervjuer möblering högstadieskola tidskrift sickla skola utveckling rum opinion bygga skola modulskolor fokus hagaskolan bokus skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning användning av skollokaler linköping utemiljöer london npf antologin parker vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället tak hemlingby clever classrooms suzanne de laval passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga knutbyskolan sjöstadsskolan friytor f-6 skola ljus, ljud och luft utbildningsförvaltningen jungmark varlaskolan beställa arkitekturskolan universet sweco disputation behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning arq pedagogik kth arkitektur slu lindängeskolan bygglekplatser grundskola enkät stadsbyggnad tidskriften stad barrett tidningsartiklar lärmiljöpodden kunskapsutveckling nätverksträff skolmiljöer jordbro lindeskolan paviljonger arkdes fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse bobergsskolan adlibris studenter ur play nfp rikstens skola remissvar skr rebus i det gröna skollokaler frukostmöte kapacitet utelek uppsala landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser nationellt centrum för lärmiljö peter lippman högsta betyg arvika bub
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon