UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
studieresor bygge 3d-glasögon stödmaterial london utemiljöer linköping användning av skollokaler hyllievångsskolan umeå universitet trondheim skl förstudie debattartikel referat bokus hagaskolan white arkitekter fokus modulskolor opinion bygga skola rum aor architects pedagogen inomhusmiljö videofilmer utveckling dn debatt skolgårdsgestaltning energi intervjuer nätverksmöte arvika skolhusgruppen högsta betyg peter lippman grundskola lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte förskolegård frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog remissvar rikstens skola nfp campus vasastan hygienrum examensarbete utomhuspedagogik helsingfors törnquist modulförskolor kästa skola alt arkitekter arkdes paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden förvaltning gemensamma ytor värderingsverktyg magnus anclair kungsholmens skola oslo 2018 masterclass tidningsartiklar barrett hemlingby tidskriften stad stadsbyggnad enkät multifunktionshus lärarnas tidning hemsida framtidsspaning krokom kth arkitektur pedagogik arq dialog tengbom upprustning rebus fysisk lärmiljö utställning disputation sweco universet arkitekturskolan beställa handbok skolhusplanering stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark aix sjöstadsskolan gällivare bygga gradänger barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak barn i samhället oecd ele lunaskolan gymnasium npf kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer rinkeby svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö skolbyggnader berlin bobergsskolan allmänna råd lågan köpenhamn föredrag massivträ diskussion göteborg movium inkluderande webbinarium nätverk möte utbildningsförvaltningen stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum pris ljus och belysning skolverket fysisk miljö samhällsplanering spsm energieffektivitet skr bok arkus skola kurser sveriges arkitekter konferens lärmiljöer skolplanering förskola skolans nya rum arkitekturpolitik arkitektur förskolor skl boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö förskolegårdar skolor gåturer stort a skolutvärdering högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö konferenser utvärdering av skolor förskolan danmark forum bygga skola tävling stadsplanering forskning hig ifous skolans utemiljö baracker almedalen webinarium skolinspektionen barnkonsekvensanalys högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler rapport friyta programarbete glömstaskolan klassrum norge malmö lärmiljöpodden barn i stad utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola erfarenhetsåterföring riktlinjer artiklar workshop bub publikationer stockholm rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet vägledning förskolans utemiljö post occupancy evaluation podcast lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla om lärmiljöer knutbyskolan handledning gröna kvaliteter friytor f-6 skola cored ljus, ljud och luft release forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket arbetsmiljö liljewalls behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen lighting dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor slu lindängeskolan bygglekplatser sjöviksskolan rekommendationer gåtur på ritbordet linkedin högstadium grundskolor arkis stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff undervisningsnära gradänger skolmiljöer jordbro gymnasier eu-projekt göteborgs universitet skoldesign kirunagymnasium fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse råd adlibris studenter video ur play utvärdering jämförelse lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby angelaki kapacitet utelek uppsala neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe johan skytteskolan landamäreskolan cykel deltagande regeringsuppdrag evidence based design louise sassene westholm kiruna möblering högstadieskola tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola pbl lunchföredrag björkrisskolan bokrelease vernissage forskning slu evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter miljö programhandling antologin parker
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon