UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
nätverksmöte arvika skolhusgruppen högsta betyg peter lippman grundskola funktionsprogram poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte förskolegård herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap jämförelse utvärdering ur play hygienrum examensarbete utomhuspedagogik helsingfors törnquist modulförskolor kästa skola alt arkitekter arkdes paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden förvaltning gemensamma ytor värderingsverktyg magnus anclair kungsholmens skola oslo 2018 masterclass tidningsartiklar barrett hemlingby tidskriften stad stadsbyggnad enkät multifunktionshus bygglekplatser lindängeskolan slu nya zeeland hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering lighting pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader liljewalls arbetsmiljö sweco universet paviljongskolor varlaskolan forumbyggaskola release ljus, ljud och luft cored f-6 skola friytor gröna kvaliteter handledning knutbyskolan om lärmiljöer järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende spatial lighting tak barn i samhället oecd ele lunaskolan vägledning bygge 3d-glasögon stödmaterial studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler london umeå universitet trondheim skl förstudie debattartikel referat bokus hagaskolan white arkitekter fokus modulskolor opinion bygga skola rum aor architects pedagogen inomhusmiljö videofilmer utveckling dn debatt skolgårdsgestaltning energi intervjuer svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö riktlinjer berlin erfarenhetsåterföring bobergsskolan allmänna råd lågan köpenhamn föredrag massivträ diskussion göteborg norge klassrum disputation innovativa lärmiljöer programarbete friyta rapport stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum pris skolinspektionen utdanningsdirektoratet barns utemiljö kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer rinkeby forskning hig stadsplanering tävling arkus skola skolverket fysisk miljö samhällsplanering spsm energieffektivitet sveriges arkitekter konferens lärmiljöer kurser skolutvärdering stort a gåturer gestaltad livsmiljö förskolegårdar skolor skolmiljö högsta betyg stort a studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö boverket förskolor skl skolplanering arkitektur arkitekturpolitik skolans nya rum förskola ljus och belysning konferenser utvärdering av skolor förskolan ifous skolans utemiljö baracker almedalen danmark forum bygga skola utbildningsförvaltningen bok skr publikationer stockholm rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation högskolan i gävle npf gymnasium webinarium barnkonsekvensanalys högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler möte nätverk webbinarium glömstaskolan inkluderande movium midsommarkransens skola malmö lärmiljöpodden barn i stad utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola video angelaki artiklar skolbyggnader workshop bub louise sassene westholm kiruna möblering högstadieskola tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola pbl lunchföredrag björkrisskolan bokrelease vernissage forskning slu evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning hyllievångsskolan funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter miljö programhandling antologin parker alviksskolan förskolans utemiljö post occupancy evaluation podcast lek tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga gradänger bygga gällivare sjöstadsskolan aix jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan skolhusplanering handbok beställa arkitekturskolan hägerneholmsskolan skolgård på taket utställning fysisk lärmiljö rebus upprustning tengbom dialog arq pedagogik kth arkitektur lärarnas tidning krokom framtidsspaning hemsida sjöviksskolan rekommendationer gåtur på ritbordet linkedin högstadium grundskolor arkis stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff undervisningsnära gradänger skolmiljöer jordbro gymnasier eu-projekt göteborgs universitet skoldesign kirunagymnasium fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse råd adlibris studenter campus vasastan nfp rikstens skola remissvar medborgardialog skoldebatten rebus i det gröna skollokaler frukostmöte kapacitet utelek uppsala hemkunskap landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser johan skytteskolan landamäreskolan cykel deltagande regeringsuppdrag evidence based design
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon