Inkluderande lärmiljöer rapport från ARQ
Här är en rapport från två arkitekter på White arkitekter Filiz Coskun och Johanna Hallgren. Trots tydlighet i lagen är långt ifrån alla Sveriges skolor inkluderande. Idag brister skolan i tillgänglighet för elever med funktionsvariationer. Hur bör en skola gestaltas med syftet att stödja inlärningen för elever med andra förutsättningar? I den frågan började intresset för denna studie. Resultatet blev ett gestaltnings- och ett processverktyg för skolarkitekter och skolplanerare.
Ladda ner rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
universet arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan forumbyggaskola paviljongskolor varlaskolan finsk skolarkitektur release gröna kvaliteter handledning aix sjöstadsskolan om lärmiljöer knutbyskolan barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt pedagogiskt program tellusborgsskolan tak fridaskolan lunaskolan podcast post occupancy evaluation oecd ele programhandling studieresor bygge 3d-glasögon högskolan i gävle liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder debattartikel utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik rum pbl vernissage bokrelease björkrisskolan hållbara lärmiljöer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning energi högstadieskola intervjuer publikationer regeringsuppdrag nätverksmöte grundskola deltagande cykel landamäreskolan neuropsykiatriska diagnoser poe læringsmiljø förskolegård uppsala utelek skoldebatten lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet campus vasastan jämförelse utvärdering råd hygienrum examensarbete utomhuspedagogik alt arkitekter riba skolgårdsprojektet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg masterclass kungsholmens skola oslo 2018 hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar barrett sjöviksskolan stadsbyggnad enkät slu lärarnas tidning hemsida framtidsspaning dialog kth arkitektur pedagogik arq fysisk lärmiljö tengbom upprustning rebus friyta nätverk rapport planering stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium npf utdanningsdirektoratet kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö artiklar forskning hig skr tegelhagens skola allmänna råd skolhusgruppens pris stort a utformning sisab diskussion massivträ göteborg norge inkluderande tävling skola danmark almedalen baracker samhällsplanering ifous konferenser kurser förskolan utvärdering av skolor konferens skolor gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skolans nya rum förskolor skl skolmiljö studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö boverket förskolegårdar arkitekturpolitik förskola skolplanering gåturer arkitektur stort a sveriges arkitekter skolutvärdering lärmiljöer stadsplanering skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok klassrum movium malmö barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan bobergsskolan erfarenhetsåterföring berlin skolbyggnader riktlinjer workshop bub rinkeby stockholm rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium skolinspektionen pris 40 årsjubileum skolbyggande högstadiet skolans lokaler utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader vallastaden tiundaskolan hälsofrågor dimensionering lindängeskolan bygglekplatser krokom rekommendationer gåtur på ritbordet multifunktionshus grundskolor arkis linkedin högstadium kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden kästa skola modulförskolor törnquist fysisk läromiljö adlibris studenter utevistelse nfp rikstens skola remissvar ur play rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet allaktivitetshus lekplatser landskapsarkitektur peter lippman högsta betyg johan skytteskolan evidence based design skolhusgruppen arvika louise sassene dn debatt westholm kiruna möblering pedagogen tidskrift inomhusmiljö opinion bygga skola modulskolor fokus lunchföredrag hagaskolan bokus white arkitekter skl förstudie trondheim umeå universitet referat skolstudion linköping utemiljöer london användning av skollokaler antologin parker miljö förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället vägledning clever classrooms suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare stavsborgsskolan jungmark ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan handbok sweco disputation innovativa lärmiljöer