Inkluderande lärmiljöer rapport från ARQ
Här är en rapport från två arkitekter på White arkitekter Filiz Coskun och Johanna Hallgren. Trots tydlighet i lagen är långt ifrån alla Sveriges skolor inkluderande. Idag brister skolan i tillgänglighet för elever med funktionsvariationer. Hur bör en skola gestaltas med syftet att stödja inlärningen för elever med andra förutsättningar? I den frågan började intresset för denna studie. Resultatet blev ett gestaltnings- och ett processverktyg för skolarkitekter och skolplanerare.
Ladda ner rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
skolgård på taket hägerneholmsskolan arbetsmiljö beställa handbok skolhusplanering paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark gröna kvaliteter handledning aix knutbyskolan om lärmiljöer utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak oecd ele lunaskolan vägledning barn i samhället antologin programhandling miljö parker raoul wallenbergskolan funktionshinder hyllievångsskolan liljewall arkitekter neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa utredning bidrag arkitekturpedagogik evaluering forskning slu bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage pedagogen inomhusmiljö videofilmer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer evidence based design regeringsuppdrag nätverksmöte landamäreskolan johan skytteskolan deltagande cykel allaktivitetshus landskapsarkitektur hemkunskap uppsala utelek kapacitet kandidatarbeten rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog frukostmöte skollokaler nfp campus vasastan jämförelse adlibris råd utevistelse studenter skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium riba göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus på ritbordet hemsida framtidsspaning krokom lärarnas tidning tiundaskolan vallastaden dimensionering lighting kth arkitektur rebus fysisk lärmiljö utställning pedagogiska institutionen innovativa lärmiljöer glömstaskolan friyta möte skolans lokaler planering högstadiet skolbyggande barnkonsekvensanalys webinarium utdanningsdirektoratet gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader nationellt centrum för lärandemiljöer rinkeby stockholm workshop bub riktlinjer skolbyggnader berlin video tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö midsommarkransens skola movium inkluderande utbildningsförvaltningen arkus skola ljus och belysning almedalen baracker ifous samhällsplanering forskning hig stadsplanering lärmiljöer förskolan utvärdering av skolor gåturer skolor skolplanering skolutvärdering stort a förskolor skl högsta betyg stort a lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök skolmiljö boverket förskolegårdar arkitekturpolitik skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö arkitektur konferens sveriges arkitekter kurser konferenser skr skolans utemiljö energieffektivitet spsm fysisk miljö skolverket danmark forum bygga skola tävling bok klassrum norge göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan erfarenhetsåterföring angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt publikationer lärande rötterna i rinkeby barnens miljö kth högskolan i gävle npf skolinspektionen pris 40 årsjubileum nyköping kungsholmens grundskola stockholms skolutvecklingsprojekt rapport programarbete nätverk webbinarium upprustning tengbom liljewalls behov i skolbyggnader ferdinand förskola hälsofrågor dialog arq pedagogik bygglekplatser nya zeeland slu lindängeskolan stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer gåtur arkis linkedin högstadium grundskolor masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist alt arkitekter kästa skola examensarbete hygienrum helsingfors utomhuspedagogik rikstens skola remissvar ur play utvärdering herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan förskolegård digitalt möte regeringens proposition lekplatser neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe högsta betyg funktionsprogram grundskola peter lippman skolhusgruppen arvika louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola modulskolor fokus aor architects rum opinion bygga skola fredrik bremergymnasiet white arkitekter hagaskolan bokus umeå universitet referat debattartikel skl förstudie trondheim london användning av skollokaler linköping utemiljöer studieresor stödmaterial 3d-glasögon bygge podcast alviksskolan förskolans utemiljö post occupancy evaluation lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare sjöstadsskolan cored ljus, ljud och luft release arkitekturskolan forumbyggaskola varlaskolan disputation universet sweco