Inkluderande lärmiljöer rapport från ARQ
Här är en rapport från två arkitekter på White arkitekter Filiz Coskun och Johanna Hallgren. Trots tydlighet i lagen är långt ifrån alla Sveriges skolor inkluderande. Idag brister skolan i tillgänglighet för elever med funktionsvariationer. Hur bör en skola gestaltas med syftet att stödja inlärningen för elever med andra förutsättningar? I den frågan började intresset för denna studie. Resultatet blev ett gestaltnings- och ett processverktyg för skolarkitekter och skolplanerare.
Ladda ner rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
Senate inlägg
Etikettmoln
evidence based design regeringsuppdrag landamäreskolan grundskola högsta betyg peter lippman læringsmiljø lekplatser regeringens proposition digitalt möte kandidatarbeten kronängskolan tillgänglighet medborgardialog frukostmöte skollokaler nfp ur play remissvar rikstens skola utomhuspedagogik råd hygienrum examensarbete kästa skola alt arkitekter riba göteborgs universitet eu-projekt förvaltning skoldesign värderingsverktyg jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling grundskolor högstadium tidskriften stad tidningsartiklar rekommendationer på ritbordet gåtur framtidsspaning lärarnas tidning hemsida vallastaden dimensionering kth arkitektur ferdinand förskola behov i skolbyggnader tengbom upprustning sweco universet arbetsmiljö beställa varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan release stavsborgsskolan finsk skolarkitektur stockholms skolutvecklingsprojekt gröna kvaliteter f-6 skola friytor gradänger utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö clever classrooms vård- och omsorgsboende tak ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning barn i samhället antologin npf studieresor bygge linköping användning av skollokaler liljewall arkitekter trondheim skl förstudie referat umeå universitet bokus hagaskolan white arkitekter bokrelease björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering energi högstadieskola louise sassene workshop bub forskning hig artiklar berlin allmänna råd lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg movium inkluderande friyta rapport planering högstadiet skolbyggande barnkonsekvensanalys skolinspektionen gymnasium kth barnens miljö rötterna i rinkeby lärande rinkeby stockholm bok arkus skola skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö sveriges arkitekter stort a konferenser kurser förskola arkitekturpolitik skolor skolplanering skl skolmiljö studieresa lärmiljö skolgårdar antologi forskning seminarium årsmöte utemiljö artikel boverket studiebesök förskolor förskolegårdar gestaltad livsmiljö arkitektur skolans nya rum högsta betyg stort a lärmiljöer konferens utvärdering av skolor förskolan samhällsplanering baracker almedalen danmark gåturer tävling stadsplanering ifous spsm nationellt centrum för lärandemiljöer temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet pris forum bygga skola nyköping kungsholmens grundskola skolans lokaler möte glömstaskolan klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola skolbyggnader riktlinjer skolutvärdering svd kunskapsöversikt intervjuer westholm skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift inomhusmiljö pedagogen vernissage pbl rum opinion bygga skola fredrik bremergymnasiet evaluering arkitekturpedagogik bidrag utredning skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utemiljöer london funktionshinder raoul wallenbergskolan parker miljö 3d-glasögon post occupancy evaluation podcast webinarium oecd ele suzanne de laval lek pedagogiskt program fridaskolan järfälla barns rättigheter passivhus bygga knutbyskolan aix handledning sjöstadsskolan jungmark ljus, ljud och luft utbildningsförvaltningen paviljongskolor programarbete handbok nätverk disputation innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket pedagogiska institutionen utställning rebus tiundaskolan hälsofrågor arq pedagogik bygglekplatser slu lindängeskolan stadsbyggnad multifunktionshus enkät arkis hemlingby barrett nätverksträff oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet studenter utevistelse bobergsskolan adlibris jämförelse campus vasastan erfarenhetsåterföring utvärdering herresta barkarby lekredskap skr rebus i det gröna uppsala kapacitet utelek poe landskapsarkitektur allaktivitetshus cykel deltagande nationellt centrum för lärmiljö nätverksmöte arvika