Inkluderande lärmiljöer rapport från ARQ
Här är en rapport från två arkitekter på White arkitekter Filiz Coskun och Johanna Hallgren. Trots tydlighet i lagen är långt ifrån alla Sveriges skolor inkluderande. Idag brister skolan i tillgänglighet för elever med funktionsvariationer. Hur bör en skola gestaltas med syftet att stödja inlärningen för elever med andra förutsättningar? I den frågan började intresset för denna studie. Resultatet blev ett gestaltnings- och ett processverktyg för skolarkitekter och skolplanerare.
Ladda ner rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
arbetsmiljö sweco universet skolhusplanering paviljongskolor varlaskolan finsk skolarkitektur jungmark stavsborgsskolan gröna kvaliteter handledning aix sjöstadsskolan bygga gradänger järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson tellusborgsskolan lek suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende alviksskolan podcast post occupancy evaluation förskolans utemiljö stödmaterial studieresor bygge 3d-glasögon london utemiljöer linköping användning av skollokaler magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion forskning slu bokus hagaskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease björkrisskolan hållbara lärmiljöer tidskrift pedagogen inomhusmiljö kiruna westholm dn debatt intervjuer skolhusgruppen evidence based design regeringsuppdrag funktionsprogram högsta betyg peter lippman grundskola hemkunskap poe læringsmiljø förskolegård uppsala utelek kapacitet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik alt arkitekter törnquist modulförskolor kästa skola lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet eu-projekt jordbro skolmiljöer undervisningsnära gradänger nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling tidskriften stad tidningsartiklar barrett hemlingby på ritbordet gåtur rekommendationer krokom lärarnas tidning hemsida framtidsspaning dialog hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering liljewalls tengbom upprustning rebus innovativa lärmiljöer disputation friyta nätverk rapport stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum pris webinarium utdanningsdirektoratet högskolan i gävle kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer stockholm svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö artiklar angelaki video tegelhagens skola allmänna råd skolhusgruppens pris stort a föredrag köpenhamn barn i stad lärmiljöpodden midsommarkransens skola movium klassrum bok utbildningsförvaltningen skola danmark almedalen baracker samhällsplanering spsm forskning hig stadsplanering lärmiljöer kurser sveriges arkitekter konferens gåturer skolplanering skolutvärdering stort a skolor förskolegårdar boverket skolmiljö studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö högsta betyg stort a skl förskolor arkitekturpolitik skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö arkitektur utvärdering av skolor förskolan ljus och belysning konferenser skr ifous skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus tävling inkluderande norge göteborg malmö massivträ diskussion sisab utformning lågan bobergsskolan erfarenhetsåterföring berlin skolbyggnader riktlinjer workshop bub rinkeby publikationer rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö npf gymnasium skolinspektionen barnkonsekvensanalys högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler möte programarbete glömstaskolan webbinarium behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö arq pedagogik kth arkitektur lighting slu lindängeskolan bygglekplatser nya zeeland multifunktionshus enkät stadsbyggnad sjöviksskolan högstadium grundskolor arkis linkedin oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair lindeskolan paviljonger arkdes gymnasier fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba kirunagymnasium råd adlibris studenter utevistelse ur play utvärdering jämförelse campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande johan skytteskolan arvika nätverksmöte louise sassene möblering högstadieskola energi skolgårdsgestaltning sickla skola utveckling videofilmer rum opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter skl förstudie trondheim umeå universitet referat debattartikel funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan antologin parker miljö programhandling oecd ele barn i samhället vägledning lunaskolan pedagogiskt program fridaskolan tak spatial lighting barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga knutbyskolan om lärmiljöer friytor f-6 skola gällivare ljus, ljud och luft release cored handbok beställa arkitekturskolan forumbyggaskola hägerneholmsskolan skolgård på taket