Seminariet den 8 mars
Seminarium 3, den 8 mars, kring vår antologi "Skolans nya rum" fick ett tjugotal deltagare. Vi höll till på Cedervall arkitekter och Lars Lindstaf (Arkitekt på Cedervall arkitekter) presenterade sin modell för hur man borde tänka vid planering av bostadsområden. Han föreslår att man reserverar mark för skolor och förskolor när behovet är som störst under de första åren. Sedan när befolkningskurvan planar ut och förskolor och skolor inte behövs i samma utsträckning, kan man bygga bostäder på marken och därmed hålla barnantalet uppe på en jämnare nivå.
Emilia Hallin (Samhällsplanerare på Sweco) och Karin Manberger (Landskapsarkitekt på Tengboms) berättade om Lindängeskolan i Malmö som också fungerar som allaktivitetshus i bostadsområdet. Försöket har utvärderats med gott resultat och numera permanentats. En intressant modell att testa på andra håll.
Sist höll Thorbjörn Laike (Professor i Miljöpsykologi på LTH, Arkitektur) ett föredrag om ljus och belysning i skolor och förskolor. Vi fick bland annt lära oss hur oerhört viktigt det är med dagsljus och att man belyser på ett funktionellt sätt.
I Galleriet finns bilder från seminariet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
programhandling miljö parker antologin hyllievångsskolan liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder debattartikel referat umeå universitet trondheim skl förstudie white arkitekter fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering aor architects fokus modulskolor opinion bygga skola rum videofilmer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning energi högstadieskola möblering intervjuer skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan deltagande cykel landamäreskolan neuropsykiatriska diagnoser lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte skoldebatten medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna campus vasastan jämförelse utvärdering ur play utevistelse studenter adlibris råd kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar barrett sjöviksskolan på ritbordet gåtur rekommendationer krokom lärarnas tidning hemsida framtidsspaning dialog hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering liljewalls tengbom upprustning rebus arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan forumbyggaskola arkitekturskolan beställa handbok cored release ljus, ljud och luft gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson lek suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende alviksskolan podcast post occupancy evaluation förskolans utemiljö utdanningsdirektoratet högskolan i gävle kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer stockholm svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö artiklar angelaki video tegelhagens skola allmänna råd skolhusgruppens pris stort a föredrag köpenhamn barn i stad lärmiljöpodden göteborg norge inkluderande webbinarium friyta nätverk rapport skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys skolinspektionen skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö ifous skr bok arkus forum bygga skola ljus och belysning förskolan utvärdering av skolor konferenser gestaltad livsmiljö förskola skolans nya rum arkitekturpolitik skolor högsta betyg stort a förskolegårdar skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket skl förskolor gåturer arkitektur stort a skolutvärdering skolplanering lärmiljöer konferens sveriges arkitekter kurser danmark skola tävling stadsplanering forskning hig spsm samhällsplanering baracker almedalen webinarium pris 40 årsjubileum kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan innovativa lärmiljöer klassrum movium malmö massivträ diskussion sisab utformning lågan bobergsskolan erfarenhetsåterföring berlin skolbyggnader riktlinjer workshop bub rinkeby publikationer rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö npf gymnasium oecd ele barn i samhället vägledning lunaskolan pedagogiskt program fridaskolan tak tellusborgsskolan passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga knutbyskolan om lärmiljöer sjöstadsskolan aix handledning gröna kvaliteter stavsborgsskolan jungmark finsk skolarkitektur varlaskolan paviljongskolor skolhusplanering universet sweco disputation behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö arq pedagogik kth arkitektur lighting slu lindängeskolan bygglekplatser nya zeeland multifunktionshus enkät stadsbyggnad midsommarkransens skola högstadium grundskolor arkis linkedin oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden kästa skola modulförskolor törnquist alt arkitekter utomhuspedagogik examensarbete hygienrum helsingfors nfp rikstens skola remissvar tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola kapacitet utelek uppsala förskolegård læringsmiljø poe hemkunskap grundskola peter lippman högsta betyg funktionsprogram arvika nätverksmöte regeringsuppdrag louise sassene dn debatt westholm kiruna inomhusmiljö pedagogen tidskrift hållbara lärmiljöer björkrisskolan bokrelease vernissage pbl lunchföredrag hagaskolan bokus forskning slu skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning magda mostafa användning av skollokaler linköping utemiljöer london 3d-glasögon bygge studieresor stödmaterial