Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan skolhusplanering paviljongskolor varlaskolan forumbyggaskola jungmark stavsborgsskolan finsk skolarkitektur handledning aix sjöstadsskolan om lärmiljöer knutbyskolan barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter tak fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan vägledning barn i samhället oecd ele lunaskolan miljö parker antologin programhandling london utemiljöer linköping användning av skollokaler referat umeå universitet trondheim skl förstudie debattartikel fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering aor architects fokus modulskolor opinion bygga skola rum videofilmer utveckling sickla skola hållbara lärmiljöer energi högstadieskola möblering intervjuer nätverksmöte arvika skolhusgruppen deltagande cykel landamäreskolan johan skytteskolan lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte förskolegård medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skoldebatten jämförelse utvärdering ur play helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden jordbro skolmiljöer undervisningsnära gradänger kungsholmens skola oslo 2018 masterclass arkis grundskolor högstadium linkedin stadsbyggnad enkät multifunktionshus nya zeeland bygglekplatser lindängeskolan slu lighting kth arkitektur pedagogik arq dialog utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader webbinarium innovativa lärmiljöer programarbete möte skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys skolinspektionen gymnasium npf högskolan i gävle dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby stockholm publikationer bub workshop riktlinjer skolbyggnader berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola lågan utformning sisab diskussion massivträ malmö göteborg norge inkluderande tävling arkus forum bygga skola ljus och belysning almedalen baracker samhällsplanering spsm forskning hig stadsplanering lärmiljöer förskolan utvärdering av skolor arkitektur gåturer skolplanering skolutvärdering stort a förskolor skl högsta betyg stort a lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök skolmiljö boverket förskolegårdar arkitekturpolitik skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö skolor konferens sveriges arkitekter kurser konferenser skr ifous skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket danmark skola utbildningsförvaltningen bok klassrum movium midsommarkransens skola lärmiljöpodden barn i stad köpenhamn föredrag skolhusgruppens pris stort a allmänna råd bobergsskolan video angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth barns utemiljö utdanningsdirektoratet webinarium pris 40 årsjubileum kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt rapport nätverk friyta glömstaskolan fysisk lärmiljö rebus upprustning tengbom liljewalls dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor krokom framtidsspaning hemsida lärarnas tidning sjöviksskolan rekommendationer gåtur på ritbordet hemlingby barrett tidningsartiklar tidskriften stad stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning alt arkitekter kästa skola modulförskolor törnquist råd adlibris studenter utevistelse campus vasastan nfp rikstens skola remissvar tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola kapacitet utelek uppsala neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe hemkunskap grundskola peter lippman högsta betyg funktionsprogram regeringsuppdrag evidence based design louise sassene skolgårdsgestaltning dn debatt westholm kiruna inomhusmiljö pedagogen tidskrift lunchföredrag björkrisskolan bokrelease vernissage pbl white arkitekter hagaskolan bokus forskning slu skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning magda mostafa funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan 3d-glasögon bygge studieresor stödmaterial förskolans utemiljö post occupancy evaluation podcast alviksskolan vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval lek fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla gradänger bygga gröna kvaliteter friytor f-6 skola gällivare ljus, ljud och luft release cored handbok beställa arkitekturskolan universet sweco disputation