Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
evidence based design regeringsuppdrag nätverksmöte landamäreskolan johan skytteskolan deltagande cykel allaktivitetshus landskapsarkitektur hemkunskap uppsala utelek kapacitet kandidatarbeten kronängskolan tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby nfp campus vasastan jämförelse adlibris råd utevistelse studenter skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium riba göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus midsommarkransens skola stadsbyggnad lindängeskolan slu nya zeeland bygglekplatser pedagogik arq dialog hälsofrågor ferdinand förskola behov i skolbyggnader liljewalls tengbom upprustning sweco universet disputation varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan release ljus, ljud och luft cored sjöstadsskolan gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga passivhus barns rättigheter järfälla suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende lek post occupancy evaluation förskolans utemiljö alviksskolan podcast bygge 3d-glasögon stödmaterial studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler london trondheim skl förstudie debattartikel referat umeå universitet bokus hagaskolan white arkitekter fredrik bremergymnasiet opinion bygga skola rum aor architects fokus modulskolor sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift dn debatt skolgårdsgestaltning energi högstadieskola louise sassene workshop bub riktlinjer skolbyggnader berlin video tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö norge klassrum innovativa lärmiljöer glömstaskolan friyta utbildningsförvaltningen rapport stockholms skolutvecklingsprojekt kungsholmens grundskola nyköping 40 årsjubileum pris skolinspektionen npf högskolan i gävle kth barnens miljö rötterna i rinkeby lärande publikationer forskning hig stadsplanering tävling forum bygga skola danmark skolverket fysisk miljö spsm energieffektivitet skolans utemiljö sveriges arkitekter konferens lärmiljöer förskola skolans nya rum arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö förskolegårdar högsta betyg stort a skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket förskolor skl skolplanering skolor gåturer stort a skolutvärdering kurser konferenser utvärdering av skolor förskolan samhällsplanering ifous baracker almedalen ljus och belysning skola arkus bok skr stockholm rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium utdanningsdirektoratet webinarium barnkonsekvensanalys skolbyggande högstadiet planering skolans lokaler möte programarbete nätverk webbinarium inkluderande movium göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan erfarenhetsåterföring angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt intervjuer westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö pedagogen vernissage pbl lunchföredrag björkrisskolan bokrelease forskning slu evaluering arkitekturpedagogik bidrag utredning magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar liljewall arkitekter hyllievångsskolan funktionshinder raoul wallenbergskolan parker miljö programhandling antologin barn i samhället vägledning lunaskolan oecd ele tak tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt om lärmiljöer knutbyskolan aix handledning gröna kvaliteter jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor skolhusplanering handbok beställa arbetsmiljö hägerneholmsskolan skolgård på taket pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö rebus kth arkitektur lighting dimensionering vallastaden tiundaskolan lärarnas tidning krokom framtidsspaning hemsida på ritbordet sjöviksskolan rekommendationer gåtur arkis linkedin högstadium grundskolor masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist alt arkitekter kästa skola examensarbete hygienrum helsingfors utomhuspedagogik rikstens skola remissvar ur play utvärdering frukostmöte medborgardialog skoldebatten rebus i det gröna skollokaler förskolegård digitalt möte regeringens proposition lekplatser neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe högsta betyg funktionsprogram grundskola peter lippman skolhusgruppen arvika