Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
programhandling miljö parker antologin användning av skollokaler london utemiljöer linköping skolstudion magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering forskning slu bokus hagaskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease björkrisskolan videofilmer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning energi högstadieskola möblering intervjuer skolhusgruppen evidence based design grundskola funktionsprogram högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur hemkunskap poe læringsmiljø förskolegård uppsala utelek skoldebatten medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna ur play remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik alt arkitekter törnquist modulförskolor kästa skola gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar barrett multifunktionshus på ritbordet gåtur rekommendationer krokom lärarnas tidning hemsida framtidsspaning dialog hälsofrågor tiundaskolan vallastaden behov i skolbyggnader liljewalls tengbom upprustning rebus arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan forumbyggaskola arkitekturskolan beställa finsk skolarkitektur jungmark stavsborgsskolan gröna kvaliteter handledning aix sjöstadsskolan om lärmiljöer knutbyskolan barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval clever classrooms lunaskolan vägledning barn i samhället oecd ele npf utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby publikationer rinkeby bub workshop riktlinjer skolbyggnader berlin erfarenhetsåterföring bobergsskolan lågan utformning sisab diskussion massivträ malmö göteborg norge inkluderande webbinarium friyta nätverk rapport stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum pris skolinspektionen almedalen baracker samhällsplanering spsm forskning hig stadsplanering tävling arkus forum bygga skola ljus och belysning förskolan utvärdering av skolor konferenser gestaltad livsmiljö förskola skolans nya rum arkitekturpolitik skolor förskolor skl skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket högsta betyg stort a förskolegårdar gåturer arkitektur stort a skolutvärdering skolplanering lärmiljöer konferens sveriges arkitekter kurser danmark skola utbildningsförvaltningen bok skr ifous skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket webinarium barnkonsekvensanalys högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler möte programarbete glömstaskolan innovativa lärmiljöer klassrum movium midsommarkransens skola lärmiljöpodden barn i stad köpenhamn föredrag skolhusgruppens pris stort a allmänna råd tegelhagens skola video angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd stockholm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth högskolan i gävle gymnasium förskolans utemiljö post occupancy evaluation podcast alviksskolan pedagogiskt program fridaskolan tak tellusborgsskolan fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare ljus, ljud och luft release cored varlaskolan paviljongskolor skolhusplanering handbok sweco disputation universet ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö arq pedagogik kth arkitektur lighting dimensionering lindängeskolan bygglekplatser nya zeeland slu enkät stadsbyggnad sjöviksskolan högstadium grundskolor arkis linkedin oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden skolgårdsprojektet riba kirunagymnasium fysisk läromiljö adlibris studenter utevistelse råd utvärdering jämförelse campus vasastan tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet allaktivitetshus lekplatser neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande johan skytteskolan arvika nätverksmöte regeringsuppdrag louise sassene dn debatt westholm kiruna inomhusmiljö pedagogen tidskrift hållbara lärmiljöer opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter skl förstudie trondheim umeå universitet referat debattartikel funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan 3d-glasögon bygge studieresor stödmaterial