Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
-
Mariana Aramburu » Seminarium 3 februari: ”Det låter väldigt intressant. Själv är jag bekant med Fredrika Mårtensson respek..”
-
Marie-Louise Luther » Seminarium 17 september: ”Hälsoaspekter vid nybyggnation av skollokaler, bl a ventilation och god luftkval..”
-
Sara Eklund » Seminarium om Inkluderande lärmiljöer: ”Hej! Jag har fått förhinder i morgon och skulle vilja överlåta platsen till min ..”
-
Christer Holger » Seminarium 19 november: ”Ser fram emot detta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
bub arvika högsta betyg peter lippman nationellt centrum för lärmiljö deltagande poe læringsmiljø kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skr lekredskap jämförelse utvärdering erfarenhetsåterföring studenter adlibris bobergsskolan utevistelse riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö skoldesign göteborgs universitet eu-projekt arkdes skolmiljöer jordbro kungsholmens skola oslo 2018 tidningsartiklar barrett tidskriften stad på ritbordet gåtur rekommendationer bygglekplatser lindängeskolan slu hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader disputation sweco universet arkitekturskolan beställa varlaskolan programarbete utbildningsförvaltningen ljus, ljud och luft aix stockholms skolutvecklingsprojekt handledning bygga högstadiet barn unga och byggd miljö passivhus barn och unga fridaskolan pedagogiskt program lek podcast post occupancy evaluation oecd ele multifunktionshus parker antologin npf studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering modulskolor opinion bygga skola rum fokus sickla skola tidskrift dn debatt energi högstadieskola svd workshop skolbyggnader riktlinjer berlin skolhusgruppens pris stort a sisab utformning massivträ barn i stad göteborg movium inkluderande friyta möte planering kungsholmens grundskola forum bygga skola barnkonsekvensanalys gymnasium barns utemiljö dokumentation högsta betyg stort a lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm ifous lärmiljöer tävling gåturer danmark almedalen baracker energieffektivitet förskolan utvärdering av skolor konferens kurser skolans nya rum arkitektur gestaltad livsmiljö förskolegårdar boverket lärmiljö studiebesök skolgårdar utemiljö antologi seminarium forskning årsmöte artikel studieresa skolmiljö förskolor skl skolplanering skolor arkitekturpolitik förskola konferenser stort a sveriges arkitekter samhällsplanering skolans utemiljö fysisk miljö skolverket skola arkus bok stadsplanering rinkeby stockholm rötterna i rinkeby barnens miljö temporära skolbyggnader kth utdanningsdirektoratet skolinspektionen pris nyköping skolbyggande skolans lokaler rapport glömstaskolan klassrum norge malmö diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd artiklar forskning hig skolutvärdering kunskapsöversikt intervjuer westholm möblering utveckling inomhusmiljö pedagogen pbl björkrisskolan bokrelease vernissage hagaskolan bokus referat skl förstudie trondheim umeå universitet london funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter miljö 3d-glasögon bygge vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället tak hemlingby clever classrooms suzanne de laval fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla knutbyskolan f-6 skola sjöstadsskolan friytor jungmark stavsborgsskolan release handbok nätverk paviljongskolor arbetsmiljö hägerneholmsskolan skolgård på taket utställning rebus upprustning tengbom arq pedagogik kth arkitektur lärarnas tidning framtidsspaning hemsida grundskola enkät stadsbyggnad arkis högstadium grundskolor lärmiljöpodden kunskapsutveckling nätverksträff värderingsverktyg gemensamma ytor förvaltning lindeskolan paviljonger törnquist kästa skola modulförskolor hygienrum råd utomhuspedagogik examensarbete ur play nfp rikstens skola remissvar medborgardialog tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby kapacitet utelek uppsala landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser vård- och omsorgsboende landamäreskolan cykel nätverksmöte evidence based design