Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
Senate inlägg
Etikettmoln
bygge 3d-glasögon miljö parker raoul wallenbergskolan funktionshinder london bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion utredning fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering modulskolor opinion bygga skola rum pbl vernissage sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering energi högstadieskola louise sassene arvika nätverksmöte landamäreskolan grundskola högsta betyg poe læringsmiljø lekplatser regeringens proposition digitalt möte kandidatarbeten kronängskolan tillgänglighet medborgardialog frukostmöte rikstens skola nfp ur play remissvar examensarbete utomhuspedagogik råd hygienrum modulförskolor kästa skola alt arkitekter riba göteborgs universitet eu-projekt förvaltning skoldesign värderingsverktyg jordbro kungsholmens skola oslo 2018 nätverksträff barrett hemlingby arkis gåtur rekommendationer på ritbordet hemsida framtidsspaning lärarnas tidning tiundaskolan vallastaden dimensionering kth arkitektur ferdinand förskola behov i skolbyggnader tengbom skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer disputation beställa varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan utbildningsförvaltningen ljus, ljud och luft jungmark stockholms skolutvecklingsprojekt gröna kvaliteter f-6 skola knutbyskolan bygga passivhus barns rättigheter järfälla suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende tak ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning barn i samhället gymnasium kth temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby lärande rinkeby stockholm workshop bub forskning hig artiklar berlin allmänna råd lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg movium inkluderande friyta rapport planering kungsholmens grundskola nyköping barnkonsekvensanalys skolinspektionen almedalen baracker energieffektivitet stadsplanering tävling gåturer danmark högsta betyg stort a sveriges arkitekter stort a konferenser gestaltad livsmiljö förskola arkitekturpolitik skolor förskolegårdar skolmiljö studieresa lärmiljö skolgårdar antologi forskning seminarium årsmöte utemiljö artikel boverket studiebesök skl förskolor arkitektur skolans nya rum skolplanering lärmiljöer konferens utvärdering av skolor förskolan kurser skola arkus bok samhällsplanering skolans utemiljö fysisk miljö skolverket pris forum bygga skola högstadiet skolbyggande skolans lokaler möte glömstaskolan klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola skolbyggnader riktlinjer skolutvärdering svd kunskapsöversikt ifous spsm nationellt centrum för lärandemiljöer barnens miljö dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet podcast webinarium oecd ele post occupancy evaluation lek pedagogiskt program fridaskolan barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt gradänger aix handledning sjöstadsskolan friytor finsk skolarkitektur stavsborgsskolan release programarbete handbok nätverk paviljongskolor arbetsmiljö universet sweco pedagogiska institutionen utställning rebus upprustning hälsofrågor arq pedagogik bygglekplatser slu lindängeskolan stadsbyggnad multifunktionshus enkät tidningsartiklar tidskriften stad högstadium grundskolor stadsutveckling kunskapsutveckling gemensamma ytor undervisningsnära gradänger skolmiljöer arkdes lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet studenter utevistelse bobergsskolan adlibris jämförelse campus vasastan erfarenhetsåterföring utvärdering herresta barkarby lekredskap skr rebus i det gröna skollokaler kapacitet utelek uppsala landskapsarkitektur allaktivitetshus cykel deltagande nationellt centrum för lärmiljö peter lippman regeringsuppdrag evidence based design intervjuer westholm skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift inomhusmiljö pedagogen fokus lunchföredrag björkrisskolan bokrelease white arkitekter hagaskolan bokus umeå universitet referat skl förstudie trondheim liljewall arkitekter användning av skollokaler linköping utemiljöer studieresor npf antologin