Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer disputation beställa handbok skolhusplanering release ljus, ljud och luft cored friytor gröna kvaliteter handledning aix gradänger bygga utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende lek post occupancy evaluation förskolans utemiljö vägledning barn i samhället antologin programhandling miljö parker raoul wallenbergskolan funktionshinder högskolan i gävle london bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa utredning fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering forskning slu bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift dn debatt skolgårdsgestaltning energi högstadieskola louise sassene arvika skolhusgruppen peter lippman grundskola deltagande cykel allaktivitetshus landskapsarkitektur lekplatser regeringens proposition digitalt möte förskolegård kandidatarbeten kronängskolan tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby utvärdering ur play video jämförelse adlibris råd utevistelse studenter skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium riba göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes skolmiljöer undervisningsnära gradänger jordbro nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling grundskolor högstadium linkedin arkis gåtur rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad lindängeskolan slu lärarnas tidning tiundaskolan vallastaden dimensionering lighting kth arkitektur ferdinand förskola behov i skolbyggnader liljewalls tengbom glömstaskolan nätverk programarbete möte skolans lokaler planering kungsholmens grundskola nyköping barnkonsekvensanalys ljus och belysning skolinspektionen npf barns utemiljö dokumentation barnens miljö nationellt centrum för lärandemiljöer rinkeby stockholm workshop bub riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö norge klassrum bok arkus skola skolverket fysisk miljö skolans utemiljö ifous samhällsplanering skr konferenser kurser sveriges arkitekter konferens arkitektur gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skolutvärdering stort a förskolor skl skolmiljö studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö boverket förskolegårdar arkitekturpolitik skolans nya rum förskola skolplanering skolor gåturer utvärdering av skolor förskolan lärmiljöer stadsplanering forskning hig energieffektivitet spsm baracker almedalen danmark forum bygga skola tävling inkluderande movium göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt publikationer lärande rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader kth gymnasium utdanningsdirektoratet webinarium pris 40 årsjubileum högstadiet skolbyggande stockholms skolutvecklingsprojekt rapport utbildningsförvaltningen friyta webbinarium pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö rebus upprustning hälsofrågor dialog arq pedagogik bygglekplatser krokom framtidsspaning hemsida på ritbordet multifunktionshus enkät tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby barrett masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger törnquist alt arkitekter kästa skola modulförskolor hygienrum helsingfors utomhuspedagogik examensarbete remissvar campus vasastan nfp rikstens skola frukostmöte medborgardialog skoldebatten rebus i det gröna skollokaler angelaki kapacitet utelek uppsala neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe högsta betyg johan skytteskolan landamäreskolan nätverksmöte regeringsuppdrag evidence based design intervjuer westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö pedagogen fokus aor architects rum opinion bygga skola modulskolor white arkitekter hagaskolan bokus umeå universitet referat debattartikel skl förstudie trondheim liljewall arkitekter hyllievångsskolan användning av skollokaler linköping utemiljöer studieresor stödmaterial 3d-glasögon bygge podcast lunaskolan oecd ele tak tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan järfälla barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö om lärmiljöer knutbyskolan f-6 skola gällivare sjöstadsskolan jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan arkitekturskolan forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor arbetsmiljö universet sweco