Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
Senate inlägg
Etikettmoln
parker antologin npf studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering fokus modulskolor opinion bygga skola rum pbl sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering energi högstadieskola louise sassene arvika nätverksmöte cykel landamäreskolan grundskola lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur uppsala utelek kapacitet herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet medborgardialog remissvar rikstens skola nfp ur play hygienrum examensarbete utomhuspedagogik råd törnquist modulförskolor kästa skola alt arkitekter skoldesign göteborgs universitet eu-projekt förvaltning skolmiljöer undervisningsnära gradänger nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling grundskolor högstadium tidskriften stad på ritbordet gåtur rekommendationer bygglekplatser lindängeskolan slu hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arkitekturskolan beställa varlaskolan forumbyggaskola utbildningsförvaltningen ljus, ljud och luft jungmark friytor sjöstadsskolan handledning bygga gradänger barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende tak barn i samhället ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning utdanningsdirektoratet kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm ifous bub workshop skolbyggnader riktlinjer berlin allmänna råd lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad göteborg movium inkluderande friyta rapport planering kungsholmens grundskola nyköping pris skolinspektionen almedalen baracker energieffektivitet stadsplanering tävling gåturer danmark högsta betyg stort a sveriges arkitekter stort a konferenser gestaltad livsmiljö förskola arkitekturpolitik skolor förskolegårdar skolmiljö studieresa lärmiljö skolgårdar antologi forskning seminarium årsmöte utemiljö artikel boverket studiebesök skl förskolor arkitektur skolans nya rum skolplanering lärmiljöer konferens utvärdering av skolor förskolan kurser skola arkus bok samhällsplanering skolans utemiljö fysisk miljö skolverket barnkonsekvensanalys forum bygga skola högstadiet skolbyggande skolans lokaler möte glömstaskolan klassrum norge malmö diskussion massivträ utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola artiklar forskning hig skolutvärdering kunskapsöversikt svd rinkeby stockholm rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium webinarium oecd ele post occupancy evaluation podcast lek pedagogiskt program fridaskolan barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla knutbyskolan f-6 skola gröna kvaliteter stockholms skolutvecklingsprojekt aix finsk skolarkitektur stavsborgsskolan release handbok nätverk paviljongskolor programarbete universet sweco disputation utställning rebus upprustning tengbom arq pedagogik kth arkitektur lärarnas tidning framtidsspaning hemsida multifunktionshus enkät stadsbyggnad arkis hemlingby barrett tidningsartiklar oslo 2018 kungsholmens skola jordbro värderingsverktyg gemensamma ytor lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger arkdes fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse bobergsskolan adlibris studenter campus vasastan erfarenhetsåterföring utvärdering jämförelse lekredskap skr rebus i det gröna skollokaler frukostmöte digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten læringsmiljø poe deltagande nationellt centrum för lärmiljö peter lippman högsta betyg regeringsuppdrag evidence based design intervjuer westholm skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift inomhusmiljö pedagogen lunchföredrag björkrisskolan bokrelease vernissage white arkitekter hagaskolan bokus referat skl förstudie trondheim umeå universitet london funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter miljö 3d-glasögon bygge