Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer disputation sweco handbok arkitekturskolan beställa ljus, ljud och luft jungmark sjöstadsskolan handledning aix gradänger bygga passivhus barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt pedagogiskt program tellusborgsskolan tak fridaskolan förskolans utemiljö vägledning barn i samhället ljus och belysning programhandling studieresor bygge funktionshinder högskolan i gävle liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan skl förstudie debattartikel utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik rum pbl vernissage bokrelease sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering energi högstadieskola intervjuer publikationer regeringsuppdrag nätverksmöte grundskola deltagande cykel landamäreskolan landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus kapacitet kandidatarbeten regeringens proposition tillgänglighet medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna campus vasastan jämförelse utvärdering råd hygienrum examensarbete utomhuspedagogik fysisk läromiljö törnquist modulförskolor lindeskolan lärmilljöpodden arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer oslo 2018 masterclass kungsholmens skola barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus på ritbordet gåtur slu lärarnas tidning hemsida arq dialog kth arkitektur pedagogik behov i skolbyggnader utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola glömstaskolan programarbete möte utbildningsförvaltningen skolans lokaler högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen npf barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader lärande stockholm rinkeby svd kunskapsöversikt forskning hig artiklar berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad malmö norge klassrum bok arkus forum bygga skola skolverket fysisk miljö ifous samhällsplanering stadsplanering lärmiljöer skolutvärdering sveriges arkitekter stort a gåturer skolor skolplanering förskola arkitekturpolitik förskolegårdar boverket lärmiljö studieresa skolgårdar antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö artikel studiebesök skolmiljö skl förskolor skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö arkitektur konferens utvärdering av skolor förskolan kurser konferenser skolans utemiljö energieffektivitet baracker almedalen danmark skola tävling inkluderande movium göteborg massivträ diskussion sisab utformning skolhusgruppens pris stort a allmänna råd bobergsskolan skr skolbyggnader riktlinjer nationellt centrum för lärmiljö bub workshop spsm rötterna i rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer barnens miljö kth gymnasium utdanningsdirektoratet webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt planering rapport nätverk friyta rebus upprustning tengbom fysisk lärmiljö vallastaden tiundaskolan hälsofrågor dimensionering lindängeskolan bygglekplatser krokom framtidsspaning stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer grundskolor arkis linkedin högstadium kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair göteborgs universitet skoldesign förvaltning eu-projekt skolgårdsprojektet riba alt arkitekter kästa skola adlibris studenter utevistelse nfp rikstens skola remissvar ur play kronängskolan herresta barkarby lekredskap skoldebatten utelek uppsala förskolegård digitalt möte poe neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø peter lippman högsta betyg johan skytteskolan evidence based design skolhusgruppen arvika louise sassene dn debatt westholm skolgårdsgestaltning pedagogen tidskrift inomhusmiljö opinion bygga skola modulskolor fokus lunchföredrag björkrisskolan bokus white arkitekter hagaskolan trondheim umeå universitet referat skolstudion linköping utemiljöer london användning av skollokaler antologin parker miljö 3d-glasögon post occupancy evaluation podcast lunaskolan oecd ele suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende clever classrooms barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson knutbyskolan om lärmiljöer friytor f-6 skola gröna kvaliteter release finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor forumbyggaskola varlaskolan skolgård på taket arbetsmiljö universet