Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
studieresor bygge 3d-glasögon stödmaterial liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder hyllievångsskolan utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering forskning slu vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pbl sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift högstadieskola möblering kiruna westholm louise sassene evidence based design regeringsuppdrag deltagande cykel landamäreskolan johan skytteskolan lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur hemkunskap uppsala utelek kapacitet frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog remissvar rikstens skola nfp campus vasastan studenter adlibris råd utevistelse riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium skoldesign göteborgs universitet eu-projekt gymnasier jordbro skolmiljöer undervisningsnära gradänger nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling arkis grundskolor högstadium linkedin på ritbordet gåtur rekommendationer sjöviksskolan bygglekplatser lindängeskolan slu nya zeeland kth arkitektur pedagogik arq dialog tengbom upprustning rebus fysisk lärmiljö utställning skolgård på taket hägerneholmsskolan arkitekturskolan beställa handbok skolhusplanering stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark aix sjöstadsskolan gällivare bygga gradänger barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan lek podcast post occupancy evaluation förskolans utemiljö alviksskolan gymnasium npf högskolan i gävle dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby stockholm publikationer bub workshop artiklar riktlinjer angelaki video tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning barn i stad lärmiljöpodden malmö midsommarkransens skola movium inkluderande glömstaskolan webbinarium nätverk möte skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys skolinspektionen skolverket fysisk miljö samhällsplanering spsm energieffektivitet skr bok utbildningsförvaltningen forum bygga skola danmark förskolan utvärdering av skolor konferenser ljus och belysning skolplanering skolutvärdering stort a gåturer förskolor skl högsta betyg stort a boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö skolor förskolegårdar arkitektur arkitekturpolitik skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö lärmiljöer konferens sveriges arkitekter kurser skola arkus tävling stadsplanering forskning hig ifous skolans utemiljö baracker almedalen webinarium pris 40 årsjubileum kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt rapport friyta programarbete innovativa lärmiljöer disputation klassrum norge göteborg diskussion massivträ föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan erfarenhetsåterföring berlin skolbyggnader nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth barns utemiljö utdanningsdirektoratet vägledning lunaskolan oecd ele barn i samhället tak spatial lighting vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla om lärmiljöer knutbyskolan handledning gröna kvaliteter friytor f-6 skola cored ljus, ljud och luft release forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor universet sweco arbetsmiljö liljewalls behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen lighting dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor krokom framtidsspaning hemsida lärarnas tidning multifunktionshus enkät stadsbyggnad tidskriften stad hemlingby barrett tidningsartiklar masterclass oslo 2018 kungsholmens skola magnus anclair värderingsverktyg gemensamma ytor förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger arkdes alt arkitekter kästa skola modulförskolor törnquist helsingfors utomhuspedagogik examensarbete hygienrum ur play utvärdering jämförelse lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby förskolegård digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe funktionsprogram grundskola peter lippman högsta betyg skolhusgruppen arvika nätverksmöte intervjuer energi skolgårdsgestaltning dn debatt utveckling videofilmer inomhusmiljö pedagogen aor architects rum opinion bygga skola modulskolor fokus white arkitekter hagaskolan bokus referat debattartikel skl förstudie trondheim umeå universitet london användning av skollokaler linköping utemiljöer miljö programhandling antologin parker