Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
arvika skolhusgruppen evidence based design grundskola deltagande cykel allaktivitetshus landskapsarkitektur lekplatser regeringens proposition digitalt möte förskolegård uppsala rebus i det gröna skr medborgardialog frukostmöte skollokaler nfp campus vasastan jämförelse adlibris råd hygienrum examensarbete kästa skola alt arkitekter riba lindeskolan lärmilljöpodden arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger gemensamma ytor värderingsverktyg oslo 2018 masterclass kungsholmens skola barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad lindängeskolan slu lärarnas tidning hemsida vallastaden dimensionering hälsofrågor tiundaskolan rebus fysisk lärmiljö tengbom upprustning sweco universet arbetsmiljö beställa handbok arkitekturskolan stavsborgsskolan finsk skolarkitektur release gröna kvaliteter f-6 skola friytor gradänger utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson 40 årsjubileum järfälla fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning barn i samhället antologin programhandling studieresor bygge linköping användning av skollokaler london utemiljöer neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion referat umeå universitet bokus hagaskolan white arkitekter bokrelease björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor inomhusmiljö tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning westholm dn debatt louise sassene workshop bub forskning hig artiklar berlin bobergsskolan allmänna råd lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg movium inkluderande nätverk programarbete möte stockholms skolutvecklingsprojekt skolans lokaler nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium utdanningsdirektoratet gymnasium kth barnens miljö rötterna i rinkeby lärande stockholm stadsplanering tävling skola skolverket fysisk miljö ifous samhällsplanering skolutvärdering sveriges arkitekter stort a konferenser kurser förskola arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö förskolegårdar förskolor boverket studiebesök artikel utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi skolgårdar studieresa lärmiljö skolmiljö skl skolplanering skolor gåturer skolans nya rum högsta betyg stort a lärmiljöer konferens utvärdering av skolor förskolan skolans utemiljö energieffektivitet baracker almedalen danmark arkus bok spsm rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö npf skolinspektionen pris forum bygga skola skolbyggande högstadiet planering rapport utbildningsförvaltningen friyta glömstaskolan klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola erfarenhetsåterföring skolbyggnader riktlinjer nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt intervjuer högstadieskola energi möblering utveckling hållbara lärmiljöer sickla skola vernissage pbl rum opinion bygga skola fredrik bremergymnasiet evaluering arkitekturpedagogik bidrag utredning debattartikel skl förstudie trondheim liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan parker miljö 3d-glasögon post occupancy evaluation podcast lunaskolan oecd ele suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende clever classrooms barn unga och byggd miljö barn och unga barns rättigheter passivhus bygga knutbyskolan aix handledning sjöstadsskolan jungmark ljus, ljud och luft paviljongskolor forumbyggaskola varlaskolan disputation innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader ferdinand förskola kth arkitektur dialog arq pedagogik bygglekplatser krokom framtidsspaning gåtur på ritbordet multifunktionshus enkät arkis linkedin högstadium grundskolor nätverksträff stadsutveckling kunskapsutveckling skolmiljöer jordbro göteborgs universitet skoldesign förvaltning eu-projekt modulförskolor törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet studenter utevistelse utomhuspedagogik rikstens skola remissvar ur play utvärdering herresta barkarby lekredskap skoldebatten tillgänglighet kronängskolan kandidatarbeten kapacitet utelek poe neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø peter lippman högsta betyg johan skytteskolan landamäreskolan nätverksmöte regeringsuppdrag