Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
förvaltning skoldesign göteborgs universitet eu-projekt gymnasier gemensamma ytor värderingsverktyg magnus anclair kungsholmens skola oslo 2018 masterclass arkis grundskolor högstadium linkedin stadsbyggnad enkät multifunktionshus lärarnas tidning hemsida framtidsspaning krokom kth arkitektur pedagogik arq dialog tengbom upprustning rebus fysisk lärmiljö disputation sweco universet arkitekturskolan beställa handbok jungmark stavsborgsskolan finsk skolarkitektur f-6 skola friytor gröna kvaliteter bygga gradänger barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende lek barn i samhället ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning parker antologin programhandling london utemiljöer linköping användning av skollokaler referat umeå universitet trondheim skl förstudie debattartikel bokus hagaskolan white arkitekter vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag utveckling sickla skola hållbara lärmiljöer westholm dn debatt skolgårdsgestaltning energi louise sassene nätverksmöte arvika skolhusgruppen högsta betyg peter lippman grundskola lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte förskolegård frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skoldebatten remissvar rikstens skola nfp campus vasastan studenter adlibris råd törnquist modulförskolor kästa skola alt arkitekter lågan sisab utformning massivträ diskussion göteborg movium inkluderande programarbete friyta rapport skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys skolinspektionen gymnasium npf kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö skolbyggnader riktlinjer skr bobergsskolan allmänna råd bok arkus skola skolverket fysisk miljö samhällsplanering ifous utvärdering av skolor konferens konferenser skolutvärdering sveriges arkitekter skolor arkitektur skolplanering förskola förskolor skl skolmiljö lärmiljö utemiljö skolgårdar forskning seminarium årsmöte studieresa antologi studiebesök artikel boverket förskolegårdar skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö gåturer arkitekturpolitik förskolan kurser lärmiljöer stort a energieffektivitet skolans utemiljö baracker almedalen danmark forum bygga skola tävling stadsplanering tegelhagens skola erfarenhetsåterföring berlin forskning hig artiklar workshop bub rinkeby stockholm rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet webinarium pris 40 årsjubileum kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt utbildningsförvaltningen möte nätverk glömstaskolan klassrum norge malmö lärmiljöpodden barn i stad köpenhamn föredrag skolhusgruppens pris stort a fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse utomhuspedagogik examensarbete hygienrum ur play utvärdering jämförelse medborgardialog tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby lekredskap kapacitet utelek uppsala neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe johan skytteskolan landamäreskolan cykel deltagande regeringsuppdrag evidence based design publikationer intervjuer kiruna möblering högstadieskola tidskrift inomhusmiljö pedagogen pbl rum opinion bygga skola modulskolor fokus evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter miljö 3d-glasögon bygge studieresor lunaskolan oecd ele post occupancy evaluation podcast tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan tak fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla om lärmiljöer knutbyskolan gällivare sjöstadsskolan aix handledning ljus, ljud och luft release forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket arbetsmiljö behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor slu lindängeskolan bygglekplatser sjöviksskolan rekommendationer gåtur på ritbordet hemlingby barrett tidningsartiklar tidskriften stad stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff undervisningsnära gradänger skolmiljöer jordbro lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger arkdes