Rapport från två tävlingsmöten
Sammanfattning av mötena (från 2016-09-12) om tävlingen som Skolhusgruppen planerar om Temporära skolbyggnader.
Mötet med skolhusgruppen:
Syftet med skolhusgruppsmötet var att känna av pulsen kring frågan om tillfälliga skol- och förskolelokaler (moduler/paviljonger) inför formandet av en arkitekttävling.
Det fanns olika parter representerade på mötet; kommuner, arkitekter, tillverkare m.m. som kunde bidra med sina aspekter på ämnet. Alla var eniga om att vilja förbättra läget. Efter intensiva och långa diskussioner dök det upp många olika synpunkter kring problemen samt lösningarna. Frågan var vad man skulle fokusera på, och vad man kunde förvänta sig att tävlingen skulle generera.
Några huvudpunkter:
- Liten och verklighetsnära – eller stort och visionärt? Var i skalan och inom vilka tidsramar ska tävlingen fokusera på?
- Verksamhetsanpassat (pedagogerna), arkitektoniskt, snabbt och ekonomiskt.Viktiga förutsättningar för tävlingen.
- Innovativare lösning. Inte begränsas till befintliga moduler/paviljonger, ta ett större grepp. Skapa helt nya prefab-lösningar? Eller se på ombyggnader av befintliga lokaler eller andra lösningar inom staden?
- Kravställande dokument eller underlag, efterfrågades från beställarsidan för stöd i upphandlingen av paviljonger. Utöver det så är det viktigt att det går snabbt, håller budget (/läsår/barn) och uppfyller minimikrav, vilket den nuvarande lösningen gör...
Fram till den 20:e november kan alla tipsa om möjliga aktörer (tillverkare/leverantörer/beställare m.fl.) för sponsring och engagemang. I det tidiga skede som vi befinner oss i nu skulle de kunna vara med och forma tävlingen. Vi är också väldigt tacksamma om folk skulle vilja hjälp till i arbetet med tävlingen.
Maila Joung-Min eller Lars om ni har några tips på vem ni tror är intresserade och på vilket sätt, om ni själva är intresserade eller om ni har några frågor.
Mötet med Sveriges Arkitekter:
Julia Hertzman (Projektledare tävlingar) och Sandra van Rooij Edfelt (Processledare tävlingar) på Sveriges Arkitekter hade möjlighet att träffa några av oss från styrelsen, tidigare under dagen innan medlemsmötet, där de visade stor entusiasm för en eventuell tävling kring det aktuella temat.
Efter att ha talat brett kring ämnet så konstaterades det att det fanns väldigt mycket kvar att fatta beslut kring. Skulle det vara en ”idétävling” eller ”projekttävling”? Hur stor är omfattningen? Det positiva med att ha det som projekttävling skulle vara att tävlingsdeltagarna troligtvis skulle investera mer i förslagen då man kan se ett fortsatt samarbete med något som byggs på riktigt.
Frågorna som vi skulle ta med oss var:
- Vad vi vill med en tävling?
- Vad ska den innefatta?
- Vilka aktörer kommer att vara involverade? (som kommer att kunna påverka tävlingen, antingen i form av sponsring eller medverkan)
Skolhusgruppen skulle återkomma med tydligare riktning i vad vi vill med tävlingen och förslag på potentiella aktörer för tävlingen (SA skulle sedan hjälpa oss att formalisera arrangörskapet med aktörerna och ge oss en offert på sitt arbete).
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
Senate inlägg
Etikettmoln
regeringsuppdrag evidence based design grundskola högsta betyg peter lippman nationellt centrum för lärmiljö lekplatser allaktivitetshus kapacitet uppsala utelek skr lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet campus vasastan jämförelse utvärdering erfarenhetsåterföring utevistelse studenter adlibris bobergsskolan alt arkitekter riba skolgårdsprojektet eu-projekt förvaltning skoldesign göteborgs universitet undervisningsnära gradänger gemensamma ytor värderingsverktyg nätverksträff kunskapsutveckling hemlingby arkis grundskolor högstadium på ritbordet gåtur rekommendationer lärarnas tidning hemsida framtidsspaning hälsofrågor tiundaskolan vallastaden behov i skolbyggnader tengbom upprustning rebus innovativa lärmiljöer disputation sweco handbok programarbete paviljongskolor nätverk ljus, ljud och luft jungmark utbildningsförvaltningen gröna kvaliteter f-6 skola friytor sjöstadsskolan bygga barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson lek suzanne de laval clever classrooms webinarium podcast post occupancy evaluation oecd ele npf studieresor bygge 3d-glasögon london utemiljöer linköping skolstudion utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik rum pbl vernissage bokrelease björkrisskolan hållbara lärmiljöer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning westholm dn debatt intervjuer bub workshop riktlinjer skolbyggnader berlin allmänna råd skolhusgruppens pris stort a utformning sisab barn i stad lärmiljöpodden göteborg norge inkluderande friyta rapport skolans lokaler skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys skolinspektionen utdanningsdirektoratet kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm ifous bok arkus skola skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö sveriges arkitekter stort a konferenser kurser förskola arkitekturpolitik skolor skolplanering skl skolmiljö studieresa lärmiljö skolgårdar antologi forskning seminarium årsmöte utemiljö artikel boverket studiebesök förskolor förskolegårdar gestaltad livsmiljö arkitektur skolans nya rum högsta betyg stort a lärmiljöer konferens utvärdering av skolor förskolan samhällsplanering baracker almedalen danmark gåturer tävling stadsplanering rinkeby stockholm rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium pris forum bygga skola kungsholmens grundskola nyköping planering möte glömstaskolan klassrum movium malmö massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan tegelhagens skola forskning hig artiklar skolutvärdering kunskapsöversikt svd louise sassene högstadieskola energi möblering pedagogen tidskrift inomhusmiljö opinion bygga skola modulskolor fokus lunchföredrag hagaskolan bokus white arkitekter skl förstudie trondheim umeå universitet referat funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter användning av skollokaler antologin parker miljö förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället vägledning pedagogiskt program fridaskolan tak vård- och omsorgsboende passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga knutbyskolan gradänger stockholms skolutvecklingsprojekt aix handledning stavsborgsskolan release finsk skolarkitektur varlaskolan beställa arkitekturskolan forumbyggaskola hägerneholmsskolan skolgård på taket arbetsmiljö universet ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning arq pedagogik kth arkitektur dimensionering lindängeskolan bygglekplatser slu enkät stadsbyggnad multifunktionshus barrett tidningsartiklar tidskriften stad oslo 2018 kungsholmens skola stadsutveckling skolmiljöer jordbro lindeskolan paviljonger arkdes lärmilljöpodden kästa skola modulförskolor törnquist fysisk läromiljö utomhuspedagogik examensarbete hygienrum råd nfp rikstens skola remissvar ur play rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten læringsmiljø poe landskapsarkitektur landamäreskolan cykel deltagande arvika nätverksmöte