Utformning av miljön påverkar barns lek och välmående
Barns välmående och lek påverkas av den fysiska miljön och av pedagogernas normer och regler. Normer och regler för vad man får göra och inte får göra synliggörs också genom utformingen av den fysiska miljön. Det visar årets uppdatering av databasen för skandinavisk forskning på förskoleområdet.
Läs artikeln på Skolverkets hemsida
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
-
Mariana Aramburu » Seminarium 3 februari: ”Det låter väldigt intressant. Själv är jag bekant med Fredrika Mårtensson respek..”
-
Marie-Louise Luther » Seminarium 17 september: ”Hälsoaspekter vid nybyggnation av skollokaler, bl a ventilation och god luftkval..”
-
Sara Eklund » Seminarium om Inkluderande lärmiljöer: ”Hej! Jag har fått förhinder i morgon och skulle vilja överlåta platsen till min ..”
-
Christer Holger » Seminarium 19 november: ”Ser fram emot detta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
bub arvika cykel landamäreskolan grundskola högsta betyg poe læringsmiljø kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet medborgardialog frukostmöte rikstens skola nfp ur play studenter adlibris bobergsskolan utevistelse riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö skoldesign göteborgs universitet eu-projekt arkdes värderingsverktyg gemensamma ytor kungsholmens skola oslo 2018 grundskolor högstadium tidskriften stad tidningsartiklar gåtur rekommendationer på ritbordet lindängeskolan slu bygglekplatser tiundaskolan vallastaden dimensionering pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader tengbom skolgård på taket hägerneholmsskolan arbetsmiljö paviljongskolor nätverk handbok release stavsborgsskolan jungmark stockholms skolutvecklingsprojekt handledning aix högstadiet barn unga och byggd miljö passivhus barn och unga suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende tak post occupancy evaluation oecd ele webinarium podcast antologin npf studieresor liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder london bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion utredning bokus hagaskolan vernissage bokrelease björkrisskolan pbl pedagogen inomhusmiljö utveckling möblering westholm intervjuer workshop skolutvärdering riktlinjer skolbyggnader allmänna råd lågan köpenhamn föredrag barn i stad malmö norge klassrum glömstaskolan rapport skolans lokaler skolbyggande nyköping barnkonsekvensanalys skolinspektionen utdanningsdirektoratet kth temporära skolbyggnader barnens miljö nationellt centrum för lärandemiljöer spsm ifous stadsplanering bok arkus skola skolverket fysisk miljö skolans utemiljö samhällsplanering sveriges arkitekter stort a konferenser förskola arkitekturpolitik skolor skolplanering skl förskolor skolmiljö studieresa artikel årsmöte forskning seminarium antologi utemiljö skolgårdar studiebesök lärmiljö boverket förskolegårdar gestaltad livsmiljö arkitektur skolans nya rum kurser konferens utvärdering av skolor förskolan energieffektivitet baracker almedalen danmark gåturer tävling lärmiljöer stockholm rinkeby lärande rötterna i rinkeby högsta betyg stort a dokumentation barns utemiljö gymnasium pris forum bygga skola kungsholmens grundskola planering möte friyta inkluderande movium göteborg massivträ diskussion utformning sisab skolhusgruppens pris stort a berlin artiklar forskning hig svd kunskapsöversikt högstadieskola energi dn debatt tidskrift sickla skola fokus rum opinion bygga skola modulskolor evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet referat skl förstudie trondheim umeå universitet användning av skollokaler linköping utemiljöer parker miljö 3d-glasögon bygge vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället lek pedagogiskt program fridaskolan järfälla fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt bygga knutbyskolan f-6 skola sjöstadsskolan friytor ljus, ljud och luft utbildningsförvaltningen programarbete varlaskolan beställa arkitekturskolan universet sweco disputation utställning rebus upprustning hälsofrågor arq pedagogik kth arkitektur lärarnas tidning framtidsspaning hemsida multifunktionshus enkät stadsbyggnad arkis hemlingby barrett lärmiljöpodden kunskapsutveckling nätverksträff jordbro skolmiljöer förvaltning lindeskolan paviljonger törnquist kästa skola modulförskolor hygienrum råd utomhuspedagogik examensarbete remissvar erfarenhetsåterföring utvärdering jämförelse lekredskap skr rebus i det gröna skollokaler kapacitet utelek uppsala landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser deltagande nationellt centrum för lärmiljö peter lippman nätverksmöte evidence based design