Rum i förskolan
Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.
Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas. Författare är Mia Heikkilä, Jennie Schaeffer, Karin Saler, Malin Lindberg, Jens Engman och Anne Lillvist
Länk till förlaget där boken finns att köpa
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet eu-projekt magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg masterclass kungsholmens skola oslo 2018 linkedin arkis grundskolor högstadium sjöviksskolan stadsbyggnad enkät krokom lärarnas tidning hemsida framtidsspaning dialog hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering liljewalls tengbom upprustning rebus arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan forumbyggaskola arkitekturskolan beställa handbok cored release ljus, ljud och luft gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson tellusborgsskolan tak fridaskolan pedagogiskt program alviksskolan podcast post occupancy evaluation förskolans utemiljö stödmaterial studieresor bygge 3d-glasögon london utemiljöer linköping användning av skollokaler magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion forskning slu bokus hagaskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease björkrisskolan hållbara lärmiljöer tidskrift pedagogen inomhusmiljö kiruna westholm dn debatt louise sassene regeringsuppdrag nätverksmöte arvika johan skytteskolan deltagande cykel landamäreskolan hemkunskap poe læringsmiljø förskolegård uppsala utelek kapacitet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik alt arkitekter törnquist modulförskolor kästa skola lågan utformning sisab diskussion massivträ malmö göteborg norge inkluderande webbinarium friyta nätverk rapport stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum pris webinarium utdanningsdirektoratet högskolan i gävle kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer stockholm svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö artiklar angelaki video tegelhagens skola allmänna råd bok utbildningsförvaltningen skola danmark skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö ifous skr konferens lärmiljöer förskolan stort a arkitektur gåturer skolplanering skolutvärdering förskolor skl högsta betyg stort a artikel studiebesök antologi studieresa årsmöte seminarium forskning skolgårdar utemiljö lärmiljö skolmiljö boverket förskolegårdar skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö skolor arkitekturpolitik sveriges arkitekter kurser konferenser utvärdering av skolor forskning hig spsm samhällsplanering baracker almedalen ljus och belysning forum bygga skola arkus tävling stadsplanering bobergsskolan erfarenhetsåterföring berlin skolbyggnader riktlinjer workshop bub rinkeby publikationer rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö npf gymnasium skolinspektionen barnkonsekvensanalys högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler möte programarbete glömstaskolan innovativa lärmiljöer klassrum movium midsommarkransens skola lärmiljöpodden barn i stad köpenhamn föredrag skolhusgruppens pris stort a fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba kirunagymnasium råd adlibris studenter utevistelse ur play utvärdering jämförelse campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser neuropsykiatriska diagnoser peter lippman högsta betyg funktionsprogram grundskola evidence based design skolhusgruppen intervjuer möblering högstadieskola energi skolgårdsgestaltning sickla skola utveckling videofilmer rum opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter skl förstudie trondheim umeå universitet referat debattartikel funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan antologin parker miljö programhandling oecd ele barn i samhället vägledning lunaskolan clever classrooms suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga knutbyskolan om lärmiljöer sjöstadsskolan aix handledning gröna kvaliteter stavsborgsskolan jungmark finsk skolarkitektur varlaskolan paviljongskolor skolhusplanering universet sweco disputation behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö arq pedagogik kth arkitektur lighting slu lindängeskolan bygglekplatser nya zeeland rekommendationer gåtur på ritbordet multifunktionshus barrett tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger lindeskolan paviljonger arkdes gymnasier