Rum i förskolan
Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.
Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas. Författare är Mia Heikkilä, Jennie Schaeffer, Karin Saler, Malin Lindberg, Jens Engman och Anne Lillvist
Länk till förlaget där boken finns att köpa
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden jordbro skolmiljöer undervisningsnära gradänger nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling tidskriften stad tidningsartiklar barrett hemlingby midsommarkransens skola stadsbyggnad enkät multifunktionshus lärarnas tidning hemsida framtidsspaning krokom hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering liljewalls tengbom upprustning rebus fysisk lärmiljö disputation sweco universet arkitekturskolan beställa handbok cored release ljus, ljud och luft gällivare f-6 skola friytor gröna kvaliteter bygga gradänger järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson tellusborgsskolan tak fridaskolan pedagogiskt program alviksskolan podcast post occupancy evaluation förskolans utemiljö stödmaterial studieresor bygge 3d-glasögon hyllievångsskolan liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion forskning slu bokus hagaskolan white arkitekter pbl vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag tidskrift pedagogen inomhusmiljö kiruna westholm dn debatt skolgårdsgestaltning louise sassene nätverksmöte arvika johan skytteskolan deltagande cykel landamäreskolan hemkunskap poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser uppsala utelek kapacitet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet remissvar rikstens skola nfp campus vasastan utevistelse studenter adlibris råd törnquist modulförskolor kästa skola alt arkitekter skolhusgruppens pris stort a föredrag köpenhamn barn i stad lärmiljöpodden göteborg norge inkluderande glömstaskolan friyta nätverk rapport skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys skolinspektionen gymnasium npf högskolan i gävle dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby publikationer rinkeby bub workshop riktlinjer skolbyggnader berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola stadsplanering tävling skola danmark skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö ifous skr konferens lärmiljöer förskolan stort a arkitektur gåturer skolplanering skolutvärdering högsta betyg stort a förskolegårdar boverket artikel studiebesök antologi studieresa årsmöte seminarium forskning skolgårdar utemiljö lärmiljö skolmiljö skl förskolor skolans nya rum förskola gestaltad livsmiljö skolor arkitekturpolitik sveriges arkitekter kurser konferenser utvärdering av skolor forskning hig spsm samhällsplanering baracker almedalen ljus och belysning forum bygga skola arkus bok allmänna råd bobergsskolan video angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd stockholm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth barns utemiljö utdanningsdirektoratet webinarium pris 40 årsjubileum kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt utbildningsförvaltningen möte programarbete innovativa lärmiljöer webbinarium klassrum movium malmö massivträ diskussion sisab utformning lågan fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba kirunagymnasium utomhuspedagogik examensarbete hygienrum helsingfors ur play utvärdering jämförelse skoldebatten rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog förskolegård digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser grundskola peter lippman högsta betyg funktionsprogram regeringsuppdrag evidence based design skolhusgruppen intervjuer möblering högstadieskola energi hållbara lärmiljöer sickla skola utveckling videofilmer rum opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet debattartikel skl förstudie trondheim umeå universitet referat användning av skollokaler linköping utemiljöer london programhandling antologin parker miljö lunaskolan oecd ele barn i samhället vägledning vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval lek barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga knutbyskolan om lärmiljöer sjöstadsskolan aix handledning finsk skolarkitektur stavsborgsskolan jungmark forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor skolhusplanering hägerneholmsskolan skolgård på taket arbetsmiljö behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning dialog arq pedagogik kth arkitektur lighting slu lindängeskolan bygglekplatser nya zeeland rekommendationer gåtur på ritbordet sjöviksskolan högstadium grundskolor arkis linkedin oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning