Rum i förskolan
Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.
Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas. Författare är Mia Heikkilä, Jennie Schaeffer, Karin Saler, Malin Lindberg, Jens Engman och Anne Lillvist
Länk till förlaget där boken finns att köpa
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
sweco universet arbetsmiljö skolgård på taket handbok arkitekturskolan beställa ljus, ljud och luft jungmark sjöstadsskolan handledning aix knutbyskolan om lärmiljöer passivhus barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt pedagogiskt program tellusborgsskolan tak fridaskolan förskolans utemiljö vägledning barn i samhället ljus och belysning programhandling studieresor bygge linköping användning av skollokaler london utemiljöer neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion referat umeå universitet trondheim hagaskolan white arkitekter bokus björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering energi högstadieskola intervjuer publikationer regeringsuppdrag nätverksmöte grundskola deltagande cykel landamäreskolan landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus digitalt möte förskolegård uppsala rebus i det gröna skoldebatten lekredskap herresta barkarby kronängskolan ur play remissvar rikstens skola utomhuspedagogik utevistelse studenter adlibris kästa skola alt arkitekter riba lindeskolan lärmilljöpodden arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer oslo 2018 masterclass kungsholmens skola barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus på ritbordet gåtur slu lärarnas tidning hemsida vallastaden dimensionering hälsofrågor tiundaskolan rebus fysisk lärmiljö tengbom upprustning glömstaskolan friyta utbildningsförvaltningen rapport planering högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen npf barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader nationellt centrum för lärandemiljöer stockholm rinkeby svd kunskapsöversikt forskning hig artiklar berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö norge klassrum bok arkus forum bygga skola skolverket fysisk miljö ifous samhällsplanering stadsplanering lärmiljöer skolutvärdering sveriges arkitekter stort a gåturer skolor skolplanering förskola arkitekturpolitik förskolegårdar boverket lärmiljö studieresa skolgårdar antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö artikel studiebesök skolmiljö skl förskolor skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö arkitektur konferens utvärdering av skolor förskolan kurser konferenser skolans utemiljö energieffektivitet baracker almedalen danmark skola tävling inkluderande movium göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan skr skolbyggnader riktlinjer nationellt centrum för lärmiljö bub workshop spsm lärande rötterna i rinkeby barnens miljö kth gymnasium utdanningsdirektoratet webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping skolans lokaler stockholms skolutvecklingsprojekt möte programarbete nätverk ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader pedagogik kth arkitektur dialog arq lindängeskolan bygglekplatser krokom framtidsspaning stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer grundskolor arkis linkedin högstadium kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair göteborgs universitet skoldesign förvaltning eu-projekt modulförskolor törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet examensarbete hygienrum råd utvärdering jämförelse campus vasastan nfp skollokaler frukostmöte medborgardialog tillgänglighet regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet utelek poe neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø peter lippman högsta betyg johan skytteskolan evidence based design skolhusgruppen arvika louise sassene dn debatt westholm skolgårdsgestaltning pedagogen tidskrift inomhusmiljö bokrelease vernissage pbl rum opinion bygga skola fredrik bremergymnasiet evaluering arkitekturpedagogik bidrag utredning debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder antologin parker miljö 3d-glasögon post occupancy evaluation podcast lunaskolan oecd ele suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende clever classrooms barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson bygga gradänger friytor f-6 skola gröna kvaliteter release finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor forumbyggaskola varlaskolan disputation innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan