Rum i förskolan
Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.
Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas. Författare är Mia Heikkilä, Jennie Schaeffer, Karin Saler, Malin Lindberg, Jens Engman och Anne Lillvist
Länk till förlaget där boken finns att köpa
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
-
Mariana Aramburu » Seminarium 3 februari: ”Det låter väldigt intressant. Själv är jag bekant med Fredrika Mårtensson respek..”
-
Marie-Louise Luther » Seminarium 17 september: ”Hälsoaspekter vid nybyggnation av skollokaler, bl a ventilation och god luftkval..”
-
Sara Eklund » Seminarium om Inkluderande lärmiljöer: ”Hej! Jag har fått förhinder i morgon och skulle vilja överlåta platsen till min ..”
-
Christer Holger » Seminarium 19 november: ”Ser fram emot detta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan programarbete paviljongskolor nätverk handbok utbildningsförvaltningen ljus, ljud och luft f-6 skola friytor sjöstadsskolan bygga högstadiet barn unga och byggd miljö passivhus barn och unga fridaskolan pedagogiskt program lek podcast post occupancy evaluation oecd ele webinarium parker antologin npf studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering vernissage bokrelease björkrisskolan pbl sickla skola tidskrift dn debatt energi högstadieskola bub arvika högsta betyg peter lippman nationellt centrum för lärmiljö deltagande poe læringsmiljø kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skr lekredskap jämförelse utvärdering erfarenhetsåterföring hygienrum examensarbete utomhuspedagogik råd törnquist modulförskolor kästa skola arkdes paviljonger lindeskolan förvaltning skolmiljöer jordbro kungsholmens skola oslo 2018 tidningsartiklar barrett hemlingby arkis stadsbyggnad enkät multifunktionshus hemsida framtidsspaning lärarnas tidning kth arkitektur pedagogik arq tengbom upprustning rebus utställning friyta rapport planering kungsholmens grundskola forum bygga skola barnkonsekvensanalys gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm ifous kunskapsöversikt skolutvärdering forskning hig artiklar allmänna råd lågan köpenhamn föredrag diskussion malmö norge klassrum lärmiljöer tävling gåturer danmark almedalen baracker energieffektivitet stadsplanering kurser sveriges arkitekter stort a arkitektur gestaltad livsmiljö förskola arkitekturpolitik förskolor skl skolmiljö studieresa artikel årsmöte forskning seminarium antologi utemiljö skolgårdar studiebesök lärmiljö förskolegårdar boverket skolans nya rum skolplanering skolor konferens utvärdering av skolor förskolan konferenser samhällsplanering skolans utemiljö fysisk miljö skolverket skola arkus bok inkluderande movium göteborg barn i stad massivträ utformning sisab skolhusgruppens pris stort a berlin riktlinjer skolbyggnader workshop svd rinkeby stockholm rötterna i rinkeby högsta betyg stort a barnens miljö kth utdanningsdirektoratet skolinspektionen pris nyköping skolbyggande skolans lokaler möte glömstaskolan behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor slu lindängeskolan bygglekplatser rekommendationer gåtur på ritbordet tidskriften stad högstadium grundskolor lärmiljöpodden kunskapsutveckling nätverksträff värderingsverktyg gemensamma ytor eu-projekt göteborgs universitet skoldesign fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse bobergsskolan adlibris studenter ur play nfp rikstens skola remissvar medborgardialog tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby kapacitet utelek uppsala landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser grundskola landamäreskolan cykel nätverksmöte evidence based design intervjuer westholm möblering utveckling inomhusmiljö pedagogen rum opinion bygga skola modulskolor fokus hagaskolan bokus referat skl förstudie trondheim umeå universitet london funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter miljö 3d-glasögon bygge vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället tak vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla knutbyskolan handledning stockholms skolutvecklingsprojekt aix jungmark stavsborgsskolan release varlaskolan beställa arkitekturskolan universet sweco disputation