Rum i förskolan
Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.
Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas. Författare är Mia Heikkilä, Jennie Schaeffer, Karin Saler, Malin Lindberg, Jens Engman och Anne Lillvist
Länk till förlaget där boken finns att köpa
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus digitalt möte förskolegård uppsala utelek skoldebatten lekredskap herresta barkarby kronängskolan ur play remissvar rikstens skola nfp utevistelse studenter adlibris fysisk läromiljö törnquist modulförskolor kästa skola lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling högstadium linkedin arkis grundskolor rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad enkät slu lärarnas tidning hemsida arq dialog kth arkitektur pedagogik behov i skolbyggnader utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer disputation sweco forumbyggaskola paviljongskolor varlaskolan finsk skolarkitektur release gröna kvaliteter handledning aix sjöstadsskolan om lärmiljöer knutbyskolan barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt pedagogiskt program tellusborgsskolan tak fridaskolan förskolans utemiljö vägledning barn i samhället ljus och belysning 3d-glasögon miljö parker antologin användning av skollokaler london utemiljöer linköping skolstudion referat umeå universitet trondheim evaluering fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik rum pbl vernissage bokrelease björkrisskolan hållbara lärmiljöer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning energi högstadieskola intervjuer publikationer bub workshop forskning hig artiklar berlin erfarenhetsåterföring bobergsskolan lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad malmö movium klassrum glömstaskolan programarbete möte utbildningsförvaltningen skolans lokaler högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby stockholm rinkeby bok arkus forum bygga skola skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö skolutvärdering sveriges arkitekter stort a konferenser kurser skolans nya rum arkitektur gåturer skolplanering förskolegårdar förskolor boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö skl högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö skolor arkitekturpolitik förskola lärmiljöer konferens utvärdering av skolor förskolan ifous samhällsplanering baracker almedalen danmark skola tävling stadsplanering spsm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth utdanningsdirektoratet npf webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt planering rapport nätverk friyta inkluderande norge göteborg massivträ diskussion sisab utformning skolhusgruppens pris stort a allmänna råd tegelhagens skola skr skolbyggnader riktlinjer nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd louise sassene dn debatt westholm kiruna möblering pedagogen tidskrift inomhusmiljö opinion bygga skola modulskolor fokus lunchföredrag hagaskolan bokus white arkitekter neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder bygge studieresor programhandling oecd ele post occupancy evaluation podcast lunaskolan clever classrooms suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare stavsborgsskolan jungmark ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan handbok skolgård på taket arbetsmiljö universet rebus upprustning tengbom fysisk lärmiljö vallastaden tiundaskolan hälsofrågor dimensionering lindängeskolan bygglekplatser krokom framtidsspaning gåtur på ritbordet multifunktionshus barrett tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair lindeskolan paviljonger arkdes gymnasier eu-projekt skolgårdsprojektet riba alt arkitekter utomhuspedagogik examensarbete hygienrum råd utvärdering jämförelse campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog tillgänglighet regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet læringsmiljø poe neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag