Ljus, ljus och luft i skolan och förskolan
Länsstyrelsen i Dalarna har deltagit i EU-projektet EFFECT4buildings och bl a inriktat sig på god inomhusmiljö i förskola och skola, med ljus, ljud och luft i fokus. Inom ramen för projektet har man även tagit fram en efterlängtad handbok i samarbete med experter inom respektive område.
Handboken är tänkt att användas i planering, upphandling och uppföljning av om- och nybyggnadsprojekt inom skolan. Att den fysiska läromiljön är viktig i skolan har börjat uppmärksammas alltmer på senare tid och handboken bidrar till kunskapsökning hos dem som är intresserade av en god inomhusmiljö i förskola och skola.
Länk till rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
arvika skolhusgruppen evidence based design grundskola funktionsprogram högsta betyg peter lippman læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser lekplatser utelek kapacitet kandidatarbeten regeringens proposition tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan ur play remissvar rikstens skola utomhuspedagogik helsingfors hygienrum examensarbete skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium riba lindeskolan lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg oslo 2018 masterclass kungsholmens skola barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad lindängeskolan slu nya zeeland bygglekplatser vallastaden dimensionering lighting kth arkitektur pedagogik behov i skolbyggnader liljewalls tengbom upprustning sweco universet skolgård på taket handbok skolhusplanering paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark sjöstadsskolan gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga passivhus barns rättigheter järfälla fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan lek suzanne de laval förskolans utemiljö alviksskolan podcast post occupancy evaluation programhandling miljö parker antologin funktionshinder hyllievångsskolan liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan skl förstudie debattartikel referat umeå universitet trondheim hagaskolan white arkitekter fredrik bremergymnasiet opinion bygga skola rum aor architects fokus modulskolor sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning energi högstadieskola intervjuer kunskapsöversikt svd nationellt centrum för lärmiljö artiklar angelaki erfarenhetsåterföring bobergsskolan allmänna råd lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg norge klassrum innovativa lärmiljöer disputation nätverk programarbete rapport planering högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen npf högskolan i gävle kth barnens miljö rötterna i rinkeby lärande publikationer forskning hig stadsplanering utbildningsförvaltningen arkus forum bygga skola skolverket fysisk miljö ifous samhällsplanering spsm sveriges arkitekter konferens lärmiljöer kurser skolutvärdering stort a gåturer gestaltad livsmiljö förskolegårdar skolor skolmiljö högsta betyg stort a studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö boverket förskolor skl skolplanering arkitektur arkitekturpolitik skolans nya rum förskola ljus och belysning konferenser utvärdering av skolor förskolan skolans utemiljö energieffektivitet baracker almedalen danmark skola tävling bok skr stockholm rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium utdanningsdirektoratet webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping skolans lokaler stockholms skolutvecklingsprojekt möte friyta glömstaskolan webbinarium inkluderande movium midsommarkransens skola malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola video berlin skolbyggnader riktlinjer bub workshop louise sassene dn debatt westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö bokrelease vernissage pbl lunchföredrag björkrisskolan bokus forskning slu evaluering arkitekturpedagogik bidrag utredning magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utemiljöer london användning av skollokaler linköping bygge studieresor stödmaterial 3d-glasögon barn i samhället vägledning lunaskolan oecd ele tak spatial lighting vård- och omsorgsboende clever classrooms barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt om lärmiljöer knutbyskolan aix handledning gröna kvaliteter release cored ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan forumbyggaskola varlaskolan arbetsmiljö hägerneholmsskolan ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö rebus tiundaskolan hälsofrågor dialog arq hemsida lärarnas tidning krokom framtidsspaning gåtur på ritbordet multifunktionshus enkät arkis linkedin högstadium grundskolor nätverksträff stadsutveckling kunskapsutveckling skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes gymnasier eu-projekt modulförskolor törnquist alt arkitekter kästa skola adlibris studenter utevistelse råd utvärdering jämförelse campus vasastan nfp skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten rebus i det gröna uppsala förskolegård digitalt möte poe hemkunskap landskapsarkitektur allaktivitetshus cykel deltagande johan skytteskolan landamäreskolan nätverksmöte regeringsuppdrag