Ljus, ljus och luft i skolan och förskolan
Länsstyrelsen i Dalarna har deltagit i EU-projektet EFFECT4buildings och bl a inriktat sig på god inomhusmiljö i förskola och skola, med ljus, ljud och luft i fokus. Inom ramen för projektet har man även tagit fram en efterlängtad handbok i samarbete med experter inom respektive område.
Handboken är tänkt att användas i planering, upphandling och uppföljning av om- och nybyggnadsprojekt inom skolan. Att den fysiska läromiljön är viktig i skolan har börjat uppmärksammas alltmer på senare tid och handboken bidrar till kunskapsökning hos dem som är intresserade av en god inomhusmiljö i förskola och skola.
Länk till rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
miljö parker antologin programhandling liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder högskolan i gävle utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering fokus modulskolor opinion bygga skola rum pbl pedagogen inomhusmiljö tidskrift högstadieskola möblering energi louise sassene nätverksmöte arvika skolhusgruppen högsta betyg peter lippman grundskola lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte förskolegård lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet remissvar rikstens skola nfp campus vasastan studenter adlibris råd törnquist modulförskolor kästa skola alt arkitekter arkdes paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden gemensamma ytor värderingsverktyg magnus anclair kungsholmens skola oslo 2018 masterclass arkis grundskolor högstadium linkedin stadsbyggnad enkät multifunktionshus lärarnas tidning hemsida framtidsspaning krokom kth arkitektur pedagogik arq dialog tengbom upprustning rebus fysisk lärmiljö disputation sweco universet arkitekturskolan beställa handbok jungmark stavsborgsskolan finsk skolarkitektur f-6 skola friytor gröna kvaliteter knutbyskolan om lärmiljöer järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson tak fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan vägledning barn i samhället ljus och belysning förskolans utemiljö gymnasium npf kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö artiklar forskning hig skr bobergsskolan allmänna råd lågan sisab utformning massivträ diskussion göteborg norge inkluderande programarbete friyta rapport skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys skolinspektionen skolverket fysisk miljö samhällsplanering ifous stadsplanering tävling forum bygga skola danmark skolutvärdering sveriges arkitekter stort a lärmiljöer gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skolans nya rum skolor arkitektur förskolegårdar skolmiljö lärmiljö studieresa skolgårdar antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö artikel studiebesök boverket skl förskolor gåturer arkitekturpolitik förskola skolplanering konferenser konferens utvärdering av skolor förskolan kurser skola arkus bok energieffektivitet skolans utemiljö baracker almedalen webinarium pris 40 årsjubileum kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt utbildningsförvaltningen möte nätverk glömstaskolan klassrum movium malmö lärmiljöpodden barn i stad köpenhamn föredrag skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola erfarenhetsåterföring berlin skolbyggnader riktlinjer workshop bub rinkeby stockholm rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet lunaskolan oecd ele post occupancy evaluation podcast lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga gradänger bygga sjöstadsskolan aix handledning ljus, ljud och luft release forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket arbetsmiljö behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor slu lindängeskolan bygglekplatser sjöviksskolan rekommendationer gåtur på ritbordet hemlingby barrett tidningsartiklar tidskriften stad stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff undervisningsnära gradänger skolmiljöer jordbro eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse utomhuspedagogik examensarbete hygienrum ur play utvärdering jämförelse skoldebatten rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog kapacitet utelek uppsala neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe johan skytteskolan landamäreskolan cykel deltagande regeringsuppdrag evidence based design publikationer intervjuer skolgårdsgestaltning dn debatt westholm hållbara lärmiljöer sickla skola utveckling lunchföredrag björkrisskolan bokrelease vernissage white arkitekter hagaskolan bokus debattartikel skl förstudie trondheim umeå universitet referat användning av skollokaler linköping utemiljöer london 3d-glasögon bygge studieresor