En tillgänglig lärmiljö – NPF i skolan, hur gör man?
Välkommen till ett seminarium om tillgängliga utbildningslokaler för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar arrangerat av Sweco. Den 14 september kl. 09.00-12.00 i Hörsalen, Sweco, Gjörwellsgatan 22 i Marieberg, Stockholm.
För inbjudan kontakta Anna Ellingsen: anna.ellingsen@sweco.se
Personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som exempelvis autism och ADHD upplever ofta sinnesintryck som ljud och synintryck på ett annorlunda sätt. Vad behöver man tänka på vid utformningen av skolans lokaler för att tillgodose god tillgänglighet för elever med NPF? Hur samspelar skolans organisation, pedagogik och lokaler?
Program
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
evidence based design regeringsuppdrag nätverksmöte landamäreskolan johan skytteskolan deltagande cykel læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser lekplatser regeringens proposition digitalt möte förskolegård uppsala rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog frukostmöte skollokaler nfp campus vasastan jämförelse adlibris råd utevistelse studenter skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium riba göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad lindängeskolan slu nya zeeland bygglekplatser pedagogik arq dialog hälsofrågor tiundaskolan rebus fysisk lärmiljö utställning pedagogiska institutionen skolgård på taket hägerneholmsskolan arbetsmiljö beställa handbok skolhusplanering paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark gröna kvaliteter handledning aix knutbyskolan om lärmiljöer utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak förskolans utemiljö alviksskolan podcast post occupancy evaluation 3d-glasögon stödmaterial studieresor bygge linköping användning av skollokaler london utemiljöer neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa utredning bidrag arkitekturpedagogik evaluering forskning slu bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage pedagogen inomhusmiljö videofilmer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer kunskapsöversikt svd nationellt centrum för lärmiljö artiklar angelaki erfarenhetsåterföring bobergsskolan allmänna råd lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg norge klassrum innovativa lärmiljöer glömstaskolan friyta möte skolans lokaler planering högstadiet skolbyggande barnkonsekvensanalys webinarium utdanningsdirektoratet gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader nationellt centrum för lärandemiljöer rinkeby stockholm skr bok tävling forum bygga skola danmark skolverket fysisk miljö spsm energieffektivitet skolans utemiljö sveriges arkitekter konferens lärmiljöer förskola skolans nya rum arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö förskolegårdar förskolor boverket lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök högsta betyg stort a skolmiljö skl skolplanering skolor gåturer stort a skolutvärdering kurser konferenser utvärdering av skolor förskolan samhällsplanering ifous baracker almedalen ljus och belysning skola arkus utbildningsförvaltningen stadsplanering forskning hig publikationer lärande rötterna i rinkeby barnens miljö kth högskolan i gävle npf skolinspektionen pris 40 årsjubileum nyköping kungsholmens grundskola stockholms skolutvecklingsprojekt rapport programarbete nätverk webbinarium inkluderande movium midsommarkransens skola malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola video berlin skolbyggnader riktlinjer bub workshop louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola modulskolor fokus aor architects rum opinion bygga skola fredrik bremergymnasiet white arkitekter hagaskolan bokus umeå universitet referat debattartikel skl förstudie trondheim liljewall arkitekter hyllievångsskolan funktionshinder raoul wallenbergskolan parker miljö programhandling antologin barn i samhället vägledning lunaskolan oecd ele lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare sjöstadsskolan cored ljus, ljud och luft release arkitekturskolan forumbyggaskola varlaskolan disputation universet sweco upprustning tengbom liljewalls behov i skolbyggnader ferdinand förskola kth arkitektur lighting dimensionering vallastaden hemsida lärarnas tidning krokom framtidsspaning gåtur på ritbordet multifunktionshus enkät arkis linkedin högstadium grundskolor masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist alt arkitekter kästa skola examensarbete hygienrum helsingfors utomhuspedagogik rikstens skola remissvar ur play utvärdering herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan kandidatarbeten kapacitet utelek poe hemkunskap landskapsarkitektur allaktivitetshus högsta betyg funktionsprogram grundskola peter lippman skolhusgruppen arvika