Förskolegårdar på taket
I Norge anlades 1989 en förskola, Soria Moria i Trondheim, med gård på taket till Statoils kontor, på fjärde våningen. Personalen fick möjlighet till barnomsorg intill arbetsplatsen. Verksamheten bedrevs fram till 1994 då man flyttade till andra lokaler belägna på marken. När man haft förskolan på taket i två år gjordes en utvärdering av hur det fungerade. Utvärderingen är omfattande och visar både ritningar och tekniska lösningar. Den beskriver programarbetet och hur verksamheten sedan fungerade. Det var mycket säkerhetstänk i alla avseenden, hur barnen kommer dit, att de inte smiter i hissen, att inte olyckor sker på grund av höjden. Det platta taket gav utmaningar för personalen att hitta lekredskap och verksamheter som aktiverade barnen på ett bra och säkert sätt. Det som var bra i detta fall var att man hade en fin utsikt över staden, så att barnen kunde se vad som hände därnere. Man hade också tillgång till bra uteytor i närheten för utflykter. Kristin Elmhjellen, som var verksamhetsledare på Soria Moria genomförde utvärderingen 1992 och den gavs ut i nyutgåva 2015 på initiativ av Hanne Wilhjelm och Maria Nordström. Nu finns den att ladda ner på vår hemsida.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
parker antologin programhandling studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler london umeå universitet trondheim skl förstudie debattartikel fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag fokus sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer publikationer arvika skolhusgruppen högsta betyg peter lippman grundskola deltagande poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser uppsala utelek kapacitet frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skoldebatten lekredskap jämförelse utvärdering ur play studenter adlibris råd hygienrum modulförskolor kästa skola alt arkitekter skoldesign göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes skolmiljöer undervisningsnära gradänger jordbro kungsholmens skola oslo 2018 masterclass grundskolor högstadium linkedin arkis stadsbyggnad enkät multifunktionshus bygglekplatser lindängeskolan slu lärarnas tidning kth arkitektur pedagogik arq dialog pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader utställning skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arkitekturskolan beställa handbok release ljus, ljud och luft jungmark friytor gröna kvaliteter handledning bygga gradänger järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak barn i samhället ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation barnens miljö rötterna i rinkeby stockholm rinkeby bub workshop skolbyggnader riktlinjer berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning massivträ diskussion malmö norge klassrum glömstaskolan friyta rapport möte stockholms skolutvecklingsprojekt skolbyggande högstadiet 40 årsjubileum barnkonsekvensanalys skolinspektionen almedalen baracker ifous samhällsplanering bok arkus skola kurser förskolan utvärdering av skolor konferens lärmiljöer skolplanering förskola arkitekturpolitik arkitektur förskolor skl boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö förskolegårdar skolor gåturer skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö konferenser stort a sveriges arkitekter skolutvärdering danmark forum bygga skola tävling stadsplanering energieffektivitet skolans utemiljö fysisk miljö skolverket webinarium pris nyköping kungsholmens grundskola planering skolans lokaler utbildningsförvaltningen programarbete nätverk inkluderande movium göteborg barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan skr artiklar forskning hig nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd spsm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande temporära skolbyggnader kth npf gymnasium lunaskolan oecd ele post occupancy evaluation podcast lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö om lärmiljöer knutbyskolan f-6 skola gällivare sjöstadsskolan aix finsk skolarkitektur stavsborgsskolan forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor arbetsmiljö universet sweco disputation fysisk lärmiljö rebus upprustning tengbom dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor krokom framtidsspaning hemsida sjöviksskolan rekommendationer gåtur på ritbordet tidskriften stad hemlingby barrett tidningsartiklar stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff magnus anclair värderingsverktyg gemensamma ytor förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse utomhuspedagogik examensarbete campus vasastan nfp rikstens skola remissvar medborgardialog tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby förskolegård digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser johan skytteskolan landamäreskolan cykel nätverksmöte regeringsuppdrag evidence based design louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift inomhusmiljö pedagogen pbl rum opinion bygga skola modulskolor white arkitekter hagaskolan bokus referat skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter miljö 3d-glasögon bygge
Torbjörn