Forskning om skolbyggande
Forskning – vilka behov finns och hur kan den gå till?
De områden inom fältet ”bygga skola” där det finns behov av forskning som underlag för beslut är många samtidigt som en hel del av den forskning som finns inte är tillräckligt spridd. Välkommen till ett seminarium där kartan över forskningen och dess olika grenar ritas upp. Vilken forskning finns redan och vad saknas? Kan metoden Post Occupancy Evaluation, POE, eller ”gåtur” vara en metod vi kan använda mer i Sverige för att bättre förstå hur olika fysiska lärmiljöer fungerar?
Medverkar gör arkitekterna och forskarna Peter Lippman (verksam främst i Australien, USA och Sverige) samt Suzanne de Laval (Arkitekturanalys och Skolhusgruppen).
Torsdagen den 9 mars klockan 15.30-17.30 i Waterfront Building, Klarabergsviadukten 63, Stockholm.
Anmälan till magnus@byggaskola.se senast den 2 mars. Seminariet är kostnadsfritt.
Seminariet samarrangeras av Forum Bygga Skola och Skolhusgruppen.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
evidence based design regeringsuppdrag nätverksmöte landamäreskolan johan skytteskolan deltagande cykel allaktivitetshus landskapsarkitektur hemkunskap regeringens proposition digitalt möte förskolegård uppsala rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog frukostmöte skollokaler nfp campus vasastan jämförelse adlibris råd utevistelse studenter skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium riba göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus midsommarkransens skola stadsbyggnad framtidsspaning krokom lärarnas tidning hemsida vallastaden dimensionering lighting kth arkitektur ferdinand förskola behov i skolbyggnader liljewalls tengbom upprustning sweco universet disputation varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan release ljus, ljud och luft cored sjöstadsskolan gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga passivhus barns rättigheter järfälla suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende lek post occupancy evaluation förskolans utemiljö alviksskolan podcast antologin programhandling miljö parker raoul wallenbergskolan funktionshinder hyllievångsskolan liljewall arkitekter trondheim skl förstudie debattartikel referat umeå universitet bokus hagaskolan white arkitekter fredrik bremergymnasiet opinion bygga skola rum aor architects fokus modulskolor sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift dn debatt skolgårdsgestaltning energi högstadieskola louise sassene workshop bub riktlinjer skolbyggnader berlin video tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö norge klassrum innovativa lärmiljöer glömstaskolan friyta utbildningsförvaltningen rapport stockholms skolutvecklingsprojekt kungsholmens grundskola nyköping 40 årsjubileum pris skolinspektionen npf högskolan i gävle kth barnens miljö rötterna i rinkeby lärande publikationer forskning hig stadsplanering tävling forum bygga skola danmark skolverket fysisk miljö spsm energieffektivitet skolans utemiljö sveriges arkitekter konferens lärmiljöer förskola skolans nya rum arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö förskolegårdar högsta betyg stort a skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket förskolor skl skolplanering skolor gåturer stort a skolutvärdering kurser konferenser utvärdering av skolor förskolan samhällsplanering ifous baracker almedalen ljus och belysning skola arkus bok skr stockholm rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium utdanningsdirektoratet webinarium barnkonsekvensanalys skolbyggande högstadiet planering skolans lokaler möte programarbete nätverk webbinarium inkluderande movium göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan erfarenhetsåterföring angelaki artiklar nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt intervjuer westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö pedagogen vernissage pbl lunchföredrag björkrisskolan bokrelease forskning slu evaluering arkitekturpedagogik bidrag utredning magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utemiljöer london användning av skollokaler linköping bygge studieresor stödmaterial 3d-glasögon barn i samhället vägledning lunaskolan oecd ele tak tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt om lärmiljöer knutbyskolan aix handledning gröna kvaliteter jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor skolhusplanering handbok beställa arbetsmiljö hägerneholmsskolan skolgård på taket pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö rebus tiundaskolan hälsofrågor dialog arq pedagogik bygglekplatser nya zeeland slu lindängeskolan på ritbordet sjöviksskolan rekommendationer gåtur arkis linkedin högstadium grundskolor masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist alt arkitekter kästa skola examensarbete hygienrum helsingfors utomhuspedagogik rikstens skola remissvar ur play utvärdering herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan kandidatarbeten kapacitet utelek lekplatser neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe högsta betyg funktionsprogram grundskola peter lippman skolhusgruppen arvika