Temporära skolbyggnader, baracker och paviljonger
Skolhusgruppen arrangerar ett möte där vi diskuterar denna företeelse. Vi har en tanke om att initiera en arkitekttävling för att få fram intressanta och bättre alternativ, än vad marknaden för närvarande erbjuder.
Vi vill bjuda in Skolhusgruppens medlemmar och andra intresserade till denna diskussion. Hur kan vi få fram temporära skolbyggnader med en bättre kvalitet? Det räcker inte med att fixa snygga fasader som somliga tillverkare gör. Det handlar ju om funktionen inne i byggnaderna också. Att skoleleverna och lärarna får en rimlig och funktionell arbetsmiljö. 15 år som det tillfälliga bygglovet innebär är en hel uppväxt för ett barn.
Max arkitekter har gjort en utvärdering av modulförskolor med anslag från Stockholms Byggnadsförening. Läs redovisningen före mötet.
Tid: 12 september kl 18-21
Plats: Tengboms, Katarinavägen 15, plan 9
Anmälan: möteskostnad 100 kr för lätt förtäring
Program för kvällen:
- Vi inleder med något lätt att äta
- Studenter från KTH Syd Josefin Häggdahl och Johanna Ahlfors presenterar sitt exjobb "Framtidens modulskola - en jämförande studie av arbetsmiljön i en tillfällig och en permanent skolbyggnad"
- Diskussion kring hur en tävling om temporära skolbyggnader skulle arrangeras.
Varmt välkomna önskar styrelsen!
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan högsta betyg peter lippman læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser poe utelek kapacitet kandidatarbeten regeringens proposition tillgänglighet medborgardialog frukostmöte skollokaler nfp campus vasastan jämförelse utvärdering råd hygienrum examensarbete skolgårdsprojektet fysisk läromiljö törnquist modulförskolor eu-projekt förvaltning skoldesign göteborgs universitet magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling högstadium linkedin arkis grundskolor rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad framtidsspaning krokom bygglekplatser lindängeskolan arq dialog kth arkitektur pedagogik behov i skolbyggnader utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer disputation varlaskolan forumbyggaskola paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur release gröna kvaliteter f-6 skola friytor gradänger bygga fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö clever classrooms vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval oecd ele lunaskolan podcast post occupancy evaluation 3d-glasögon miljö parker antologin funktionshinder högskolan i gävle liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan skl förstudie debattartikel utredning bidrag arkitekturpedagogik evaluering fredrik bremergymnasiet opinion bygga skola rum pbl vernissage bokrelease inomhusmiljö tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning westholm dn debatt louise sassene workshop bub nationellt centrum för lärmiljö riktlinjer skolbyggnader skr bobergsskolan allmänna råd lågan köpenhamn föredrag diskussion massivträ göteborg movium inkluderande nätverk programarbete möte stockholms skolutvecklingsprojekt skolans lokaler nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium utdanningsdirektoratet gymnasium kth barnens miljö rötterna i rinkeby lärande spsm stadsplanering tävling skola danmark almedalen baracker energieffektivitet skolans utemiljö förskolan utvärdering av skolor konferens lärmiljöer förskola arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skl skolmiljö lärmiljö studieresa skolgårdar antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö artikel studiebesök boverket förskolor förskolegårdar skolplanering skolor gåturer skolans nya rum kurser konferenser stort a sveriges arkitekter skolutvärdering samhällsplanering ifous fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok rinkeby stockholm nationellt centrum för lärandemiljöer temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö npf skolinspektionen pris 40 årsjubileum skolbyggande högstadiet planering rapport utbildningsförvaltningen friyta glömstaskolan klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola erfarenhetsåterföring berlin artiklar forskning hig kunskapsöversikt svd publikationer intervjuer högstadieskola energi möblering utveckling hållbara lärmiljöer sickla skola modulskolor fokus lunchföredrag björkrisskolan bokus white arkitekter hagaskolan trondheim umeå universitet referat skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utemiljöer london användning av skollokaler linköping bygge studieresor programhandling ljus och belysning barn i samhället vägledning förskolans utemiljö fridaskolan tak tellusborgsskolan pedagogiskt program utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter passivhus om lärmiljöer knutbyskolan aix handledning sjöstadsskolan jungmark ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan handbok skolgård på taket arbetsmiljö universet sweco upprustning tengbom fysisk lärmiljö rebus tiundaskolan hälsofrågor dimensionering vallastaden hemsida lärarnas tidning slu gåtur på ritbordet multifunktionshus enkät tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby barrett kungsholmens skola masterclass oslo 2018 skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes lärmilljöpodden lindeskolan riba alt arkitekter kästa skola adlibris studenter utevistelse utomhuspedagogik rikstens skola remissvar ur play kronängskolan herresta barkarby lekredskap skoldebatten rebus i det gröna uppsala förskolegård digitalt möte allaktivitetshus lekplatser landskapsarkitektur landamäreskolan cykel deltagande grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag