Skolans fysiska miljö har betydelse
Den 10 juni disputerar Pär Isling Poromaa på Umeå universitet, pedagogiska institutionen på en avhandling om hur skolan påverkar eleverna. "Den subtila ojämlikheten - om grundskolans materiella förutsättningar och elevers utbildningsmöjligheter".
Han jämför tre olika skolor: en innerstadsskola, en friskola och en förortsskola. Den sociala värderingen av skolans fysiska utseende och kvaliteter och möjligheter påverkar såväl elever som lärare.
Länk till avhandlingen
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
lindeskolan lärmilljöpodden arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer kunskapsutveckling stadsutveckling nätverksträff grundskolor högstadium linkedin arkis enkät multifunktionshus på ritbordet gåtur framtidsspaning krokom bygglekplatser pedagogik arq dialog kth arkitektur ferdinand förskola behov i skolbyggnader utställning pedagogiska institutionen skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer disputation varlaskolan forumbyggaskola paviljongskolor ljus, ljud och luft jungmark sjöstadsskolan handledning aix knutbyskolan om lärmiljöer utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö clever classrooms vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval oecd ele lunaskolan podcast post occupancy evaluation 3d-glasögon miljö parker raoul wallenbergskolan funktionshinder högskolan i gävle liljewall arkitekter trondheim skl förstudie debattartikel utredning bidrag arkitekturpedagogik evaluering fredrik bremergymnasiet opinion bygga skola rum pbl vernissage sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering energi högstadieskola intervjuer publikationer regeringsuppdrag nätverksmöte landamäreskolan johan skytteskolan högsta betyg peter lippman læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser poe utelek kapacitet kandidatarbeten kronängskolan tillgänglighet medborgardialog frukostmöte skollokaler nfp campus vasastan jämförelse adlibris råd hygienrum examensarbete kästa skola alt arkitekter riba skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö norge klassrum glömstaskolan friyta utbildningsförvaltningen rapport planering högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen npf barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader nationellt centrum för lärandemiljöer rinkeby spsm workshop bub forskning hig artiklar berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola stadsplanering tävling skola danmark almedalen baracker energieffektivitet skolans utemiljö stort a konferenser kurser förskolan arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skolans nya rum förskolegårdar boverket artikel studiebesök utemiljö skolgårdar årsmöte seminarium forskning antologi studieresa lärmiljö skolmiljö skl förskolor förskola skolplanering skolor gåturer sveriges arkitekter skolutvärdering lärmiljöer konferens utvärdering av skolor samhällsplanering ifous fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok allmänna råd bobergsskolan skr skolbyggnader riktlinjer nationellt centrum för lärmiljö svd kunskapsöversikt stockholm lärande rötterna i rinkeby barnens miljö kth gymnasium utdanningsdirektoratet webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping skolans lokaler stockholms skolutvecklingsprojekt möte programarbete nätverk inkluderande movium göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan modulförskolor törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet studenter utevistelse utomhuspedagogik rikstens skola remissvar ur play utvärdering herresta barkarby lekredskap skoldebatten rebus i det gröna uppsala förskolegård digitalt möte regeringens proposition lekplatser landskapsarkitektur allaktivitetshus cykel deltagande grundskola evidence based design skolhusgruppen arvika louise sassene dn debatt westholm skolgårdsgestaltning pedagogen tidskrift inomhusmiljö modulskolor fokus lunchföredrag björkrisskolan bokrelease white arkitekter hagaskolan bokus umeå universitet referat skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar utemiljöer london användning av skollokaler linköping bygge studieresor programhandling antologin barn i samhället vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning tak tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger friytor f-6 skola gröna kvaliteter release finsk skolarkitektur stavsborgsskolan arkitekturskolan handbok beställa arbetsmiljö universet sweco upprustning tengbom fysisk lärmiljö rebus tiundaskolan hälsofrågor dimensionering vallastaden hemsida lärarnas tidning slu lindängeskolan stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby barrett kungsholmens skola masterclass oslo 2018 värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair göteborgs universitet skoldesign förvaltning eu-projekt