Skolans fysiska miljö har betydelse
Den 10 juni disputerar Pär Isling Poromaa på Umeå universitet, pedagogiska institutionen på en avhandling om hur skolan påverkar eleverna. "Den subtila ojämlikheten - om grundskolans materiella förutsättningar och elevers utbildningsmöjligheter".
Han jämför tre olika skolor: en innerstadsskola, en friskola och en förortsskola. Den sociala värderingen av skolans fysiska utseende och kvaliteter och möjligheter påverkar såväl elever som lärare.
Länk till avhandlingen
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer paviljongskolor varlaskolan forumbyggaskola release ljus, ljud och luft cored f-6 skola friytor gröna kvaliteter handledning knutbyskolan om lärmiljöer järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende lek podcast post occupancy evaluation förskolans utemiljö vägledning bygge 3d-glasögon stödmaterial studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler hyllievångsskolan utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering forskning slu vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pbl sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift högstadieskola möblering kiruna westholm louise sassene evidence based design regeringsuppdrag deltagande cykel landamäreskolan johan skytteskolan poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser uppsala utelek kapacitet angelaki herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap jämförelse utvärdering ur play video studenter adlibris råd utevistelse riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium skoldesign göteborgs universitet eu-projekt gymnasier jordbro skolmiljöer undervisningsnära gradänger nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling arkis grundskolor högstadium linkedin på ritbordet gåtur rekommendationer sjöviksskolan hemsida framtidsspaning krokom hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering lighting pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader liljewalls glömstaskolan programarbete friyta rapport skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys ljus och belysning skolinspektionen utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby stockholm publikationer bub workshop skolbyggnader artiklar erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning barn i stad lärmiljöpodden malmö norge klassrum bok arkus skola skolverket fysisk miljö samhällsplanering spsm energieffektivitet skr konferenser kurser sveriges arkitekter konferens arkitektur gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skolutvärdering stort a förskolor skl skolmiljö studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö boverket förskolegårdar arkitekturpolitik skolans nya rum förskola skolplanering skolor gåturer utvärdering av skolor förskolan lärmiljöer stadsplanering forskning hig ifous skolans utemiljö baracker almedalen danmark forum bygga skola tävling inkluderande movium göteborg diskussion massivträ föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan berlin riktlinjer nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth npf gymnasium webinarium pris 40 årsjubileum kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt utbildningsförvaltningen möte nätverk webbinarium utställning fysisk lärmiljö rebus upprustning tengbom dialog arq pedagogik kth arkitektur lärarnas tidning slu lindängeskolan bygglekplatser multifunktionshus enkät stadsbyggnad tidskriften stad hemlingby barrett tidningsartiklar masterclass oslo 2018 kungsholmens skola magnus anclair värderingsverktyg gemensamma ytor förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger arkdes alt arkitekter kästa skola modulförskolor törnquist helsingfors utomhuspedagogik examensarbete hygienrum campus vasastan nfp rikstens skola remissvar medborgardialog skoldebatten rebus i det gröna skollokaler frukostmöte förskolegård digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser grundskola peter lippman högsta betyg skolhusgruppen arvika nätverksmöte intervjuer energi skolgårdsgestaltning dn debatt utveckling videofilmer inomhusmiljö pedagogen aor architects rum opinion bygga skola modulskolor fokus white arkitekter hagaskolan bokus referat debattartikel skl förstudie trondheim umeå universitet london högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter miljö programhandling antologin parker lunaskolan oecd ele barn i samhället tak tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga gradänger bygga gällivare sjöstadsskolan aix jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan skolhusplanering handbok beställa arkitekturskolan universet sweco disputation