Skolans fysiska miljö har betydelse
Den 10 juni disputerar Pär Isling Poromaa på Umeå universitet, pedagogiska institutionen på en avhandling om hur skolan påverkar eleverna. "Den subtila ojämlikheten - om grundskolans materiella förutsättningar och elevers utbildningsmöjligheter".
Han jämför tre olika skolor: en innerstadsskola, en friskola och en förortsskola. Den sociala värderingen av skolans fysiska utseende och kvaliteter och möjligheter påverkar såväl elever som lärare.
Länk till avhandlingen
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
parker antologin programhandling studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler london bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion referat fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag fokus sickla skola hållbara lärmiljöer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer publikationer arvika skolhusgruppen högsta betyg peter lippman grundskola deltagande poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser uppsala utelek kapacitet frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skoldebatten lekredskap rikstens skola nfp campus vasastan studenter adlibris råd hygienrum modulförskolor kästa skola alt arkitekter skoldesign göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes skolmiljöer undervisningsnära gradänger jordbro kungsholmens skola oslo 2018 masterclass grundskolor högstadium linkedin arkis stadsbyggnad enkät multifunktionshus bygglekplatser lindängeskolan slu lärarnas tidning kth arkitektur pedagogik arq dialog upprustning rebus fysisk lärmiljö tengbom skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arkitekturskolan beställa handbok release ljus, ljud och luft jungmark friytor gröna kvaliteter handledning bygga gradänger järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak barn i samhället ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation barnens miljö rötterna i rinkeby stockholm rinkeby bub workshop skolbyggnader riktlinjer berlin erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning massivträ diskussion malmö norge klassrum glömstaskolan friyta rapport möte stockholms skolutvecklingsprojekt skolbyggande högstadiet 40 årsjubileum barnkonsekvensanalys skolinspektionen almedalen baracker ifous samhällsplanering bok arkus skola kurser förskolan utvärdering av skolor konferens lärmiljöer skolplanering förskola arkitekturpolitik arkitektur förskolor skl boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö förskolegårdar skolor gåturer skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö konferenser stort a sveriges arkitekter skolutvärdering danmark forum bygga skola tävling stadsplanering energieffektivitet skolans utemiljö fysisk miljö skolverket webinarium pris nyköping kungsholmens grundskola planering skolans lokaler utbildningsförvaltningen programarbete nätverk inkluderande movium göteborg barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan skr artiklar forskning hig nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd spsm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande temporära skolbyggnader kth npf gymnasium lunaskolan oecd ele post occupancy evaluation podcast lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö om lärmiljöer knutbyskolan f-6 skola gällivare sjöstadsskolan aix finsk skolarkitektur stavsborgsskolan forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor arbetsmiljö universet sweco disputation utställning behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor krokom framtidsspaning hemsida sjöviksskolan rekommendationer gåtur på ritbordet tidskriften stad hemlingby barrett tidningsartiklar stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff magnus anclair värderingsverktyg gemensamma ytor förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger törnquist fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse utomhuspedagogik examensarbete remissvar ur play utvärdering jämförelse medborgardialog tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby förskolegård digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser johan skytteskolan landamäreskolan cykel nätverksmöte regeringsuppdrag evidence based design louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift inomhusmiljö pedagogen pbl rum opinion bygga skola modulskolor white arkitekter hagaskolan bokus utredning debattartikel skl förstudie trondheim umeå universitet högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter miljö 3d-glasögon bygge