Skolans fysiska miljö har betydelse
Den 10 juni disputerar Pär Isling Poromaa på Umeå universitet, pedagogiska institutionen på en avhandling om hur skolan påverkar eleverna. "Den subtila ojämlikheten - om grundskolans materiella förutsättningar och elevers utbildningsmöjligheter".
Han jämför tre olika skolor: en innerstadsskola, en friskola och en förortsskola. Den sociala värderingen av skolans fysiska utseende och kvaliteter och möjligheter påverkar såväl elever som lärare.
Länk till avhandlingen
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Magnus Blixt » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Hej Andreas! Ber om ursäkt att svar dröjt. Ja, Tengboms Stockholm. Tyvärr inte h..”
-
Andreas Forsberg » SPSM:s stödmaterial för tillgänglig utbildning: ”Gissar att det är Tengboms i Sthlm? Tanke, kan ni bjuda in i Göteborg samtidigt ..”
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
Senate inlägg
Etikettmoln
programhandling miljö parker antologin användning av skollokaler london utemiljöer linköping skolstudion magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering forskning slu bokus hagaskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease björkrisskolan videofilmer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning energi högstadieskola möblering intervjuer skolhusgruppen evidence based design grundskola funktionsprogram högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur hemkunskap poe læringsmiljø förskolegård uppsala utelek skoldebatten medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna ur play remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar barrett multifunktionshus midsommarkransens skola stadsbyggnad enkät slu nya zeeland bygglekplatser lindängeskolan dimensionering lighting kth arkitektur pedagogik arq fysisk lärmiljö utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola universet disputation sweco handbok skolhusplanering paviljongskolor varlaskolan cored release ljus, ljud och luft gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson tellusborgsskolan tak fridaskolan pedagogiskt program alviksskolan podcast post occupancy evaluation förskolans utemiljö gymnasium högskolan i gävle kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer stockholm svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö artiklar angelaki video tegelhagens skola allmänna råd skolhusgruppens pris stort a föredrag köpenhamn barn i stad lärmiljöpodden göteborg norge inkluderande webbinarium friyta nätverk rapport skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys webinarium skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö ifous skr bok arkus forum bygga skola ljus och belysning förskolan utvärdering av skolor konferenser gestaltad livsmiljö förskola skolans nya rum arkitekturpolitik skolor högsta betyg stort a förskolegårdar skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket skl förskolor gåturer arkitektur stort a skolutvärdering skolplanering lärmiljöer konferens sveriges arkitekter kurser danmark skola tävling stadsplanering forskning hig spsm samhällsplanering baracker almedalen skolinspektionen pris 40 årsjubileum kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan innovativa lärmiljöer klassrum movium malmö massivträ diskussion sisab utformning lågan bobergsskolan erfarenhetsåterföring berlin skolbyggnader riktlinjer workshop bub rinkeby publikationer rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet npf oecd ele barn i samhället vägledning lunaskolan clever classrooms suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga knutbyskolan om lärmiljöer sjöstadsskolan aix handledning gröna kvaliteter stavsborgsskolan jungmark finsk skolarkitektur beställa arkitekturskolan forumbyggaskola hägerneholmsskolan skolgård på taket arbetsmiljö rebus upprustning tengbom liljewalls behov i skolbyggnader vallastaden tiundaskolan hälsofrågor dialog framtidsspaning hemsida lärarnas tidning krokom rekommendationer gåtur på ritbordet sjöviksskolan högstadium grundskolor arkis linkedin oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden kästa skola modulförskolor törnquist alt arkitekter adlibris studenter utevistelse råd utvärdering jämförelse campus vasastan tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet allaktivitetshus lekplatser neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande johan skytteskolan arvika nätverksmöte regeringsuppdrag louise sassene dn debatt westholm kiruna inomhusmiljö pedagogen tidskrift hållbara lärmiljöer opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter skl förstudie trondheim umeå universitet referat debattartikel funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan 3d-glasögon bygge studieresor stödmaterial