Skolhusgruppens remissvar på Gestaltad livsmiljö
Skolhusgruppen har nu skickat in vårt remissvar på betänkandet (SOU 2015:88) Gestaltad livsmiljö till Kulturdepartementet. Vi har haft ett möte då 15 medlemmar deltog och diskuterade betänkandet ur barnperspektiv. Hur blir barnens livsmiljö? Skolans miljö ute och inne? LOU-frågor, hälsofrågor mm.
Sammanfattningsvis vill vi att Boverket i samverkan med Movium och Folkhälsomyndigheten ska ha utökat ansvar för barns livsmiljö och barns delaktighet i planering.
Vi vill också att Skolverket tillsammans med Boverket ska arbeta fram riktlinjer för barns livsmiljö i skolan. Det krävs en handledning eller vägledning för skolbyggande.
Skolinspektionen bör få ett updrag att aktivt bevaka och utvärdera skolans fysiska miljö.
Vi efterlyser också satsningar på forskning kring barn och unga och deras livsmiljö.
En bättre beställarkompetens önskar vi oss och kunskapsutvecklling kring LOU. Barns delaktighet i planering kräver undervisning i skolan om arkitektur och samhällsplanering. En förbättrad allmänbildning kring arkitektur och samhällsplanering ger i förlängningen såväl bättre rustade beställare och politiker som allmänhet.
Låt ArkDes finnas kvar med sin arkitekturpedagogiska verksamhet baserad på samlingar, basutställning och utställningar.
Läs remissvaret i sin helhet
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
miljö parker antologin programhandling liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder högskolan i gävle utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering pbl vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag utveckling sickla skola hållbara lärmiljöer westholm dn debatt skolgårdsgestaltning louise sassene evidence based design regeringsuppdrag deltagande cykel landamäreskolan johan skytteskolan poe læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser uppsala utelek kapacitet medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skr remissvar rikstens skola nfp campus vasastan hygienrum examensarbete utomhuspedagogik törnquist modulförskolor kästa skola alt arkitekter arkdes paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden gemensamma ytor värderingsverktyg nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling tidskriften stad tidningsartiklar barrett hemlingby på ritbordet gåtur rekommendationer sjöviksskolan bygglekplatser lindängeskolan slu hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer paviljongskolor varlaskolan forumbyggaskola release ljus, ljud och luft handledning aix sjöstadsskolan bygga gradänger järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson 40 årsjubileum suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende lek podcast post occupancy evaluation oecd ele lunaskolan utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby stockholm rinkeby bub workshop riktlinjer skolbyggnader berlin bobergsskolan allmänna råd skolhusgruppens pris stort a sisab utformning massivträ diskussion göteborg norge inkluderande friyta nätverk rapport skolans lokaler planering skolbyggande högstadiet barnkonsekvensanalys skolinspektionen skolverket fysisk miljö samhällsplanering ifous stadsplanering tävling skola kurser skolutvärdering sveriges arkitekter stort a konferenser gestaltad livsmiljö förskola arkitekturpolitik gåturer förskolor skl boverket studiebesök artikel utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi skolgårdar studieresa lärmiljö skolmiljö förskolegårdar arkitektur skolor skolans nya rum skolplanering lärmiljöer konferens utvärdering av skolor förskolan högsta betyg stort a danmark arkus bok energieffektivitet skolans utemiljö baracker almedalen webinarium pris forum bygga skola kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan klassrum movium malmö lärmiljöpodden barn i stad köpenhamn föredrag lågan tegelhagens skola erfarenhetsåterföring forskning hig artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd spsm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth npf gymnasium förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället vägledning tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan tak barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga knutbyskolan gröna kvaliteter friytor f-6 skola finsk skolarkitektur stavsborgsskolan jungmark handbok beställa arkitekturskolan universet sweco disputation fysisk lärmiljö rebus upprustning tengbom dialog arq pedagogik kth arkitektur krokom framtidsspaning hemsida lärarnas tidning multifunktionshus enkät stadsbyggnad linkedin högstadium grundskolor arkis masterclass oslo 2018 kungsholmens skola undervisningsnära gradänger skolmiljöer jordbro eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba råd adlibris studenter utevistelse ur play utvärdering jämförelse skoldebatten tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby lekredskap förskolegård digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser grundskola peter lippman högsta betyg skolhusgruppen arvika nätverksmöte intervjuer möblering högstadieskola energi inomhusmiljö pedagogen tidskrift rum opinion bygga skola modulskolor fokus white arkitekter hagaskolan bokus debattartikel skl förstudie trondheim umeå universitet referat användning av skollokaler linköping utemiljöer london 3d-glasögon bygge studieresor