Skolhusgruppens remissvar på Gestaltad livsmiljö
Skolhusgruppen har nu skickat in vårt remissvar på betänkandet (SOU 2015:88) Gestaltad livsmiljö till Kulturdepartementet. Vi har haft ett möte då 15 medlemmar deltog och diskuterade betänkandet ur barnperspektiv. Hur blir barnens livsmiljö? Skolans miljö ute och inne? LOU-frågor, hälsofrågor mm.
Sammanfattningsvis vill vi att Boverket i samverkan med Movium och Folkhälsomyndigheten ska ha utökat ansvar för barns livsmiljö och barns delaktighet i planering.
Vi vill också att Skolverket tillsammans med Boverket ska arbeta fram riktlinjer för barns livsmiljö i skolan. Det krävs en handledning eller vägledning för skolbyggande.
Skolinspektionen bör få ett updrag att aktivt bevaka och utvärdera skolans fysiska miljö.
Vi efterlyser också satsningar på forskning kring barn och unga och deras livsmiljö.
En bättre beställarkompetens önskar vi oss och kunskapsutvecklling kring LOU. Barns delaktighet i planering kräver undervisning i skolan om arkitektur och samhällsplanering. En förbättrad allmänbildning kring arkitektur och samhällsplanering ger i förlängningen såväl bättre rustade beställare och politiker som allmänhet.
Låt ArkDes finnas kvar med sin arkitekturpedagogiska verksamhet baserad på samlingar, basutställning och utställningar.
Läs remissvaret i sin helhet
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
-
Mariana Aramburu » Seminarium 3 februari: ”Det låter väldigt intressant. Själv är jag bekant med Fredrika Mårtensson respek..”
-
Marie-Louise Luther » Seminarium 17 september: ”Hälsoaspekter vid nybyggnation av skollokaler, bl a ventilation och god luftkval..”
-
Sara Eklund » Seminarium om Inkluderande lärmiljöer: ”Hej! Jag har fått förhinder i morgon och skulle vilja överlåta platsen till min ..”
-
Christer Holger » Seminarium 19 november: ”Ser fram emot detta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
bub arvika högsta betyg peter lippman nationellt centrum för lärmiljö deltagande poe læringsmiljø kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet medborgardialog frukostmöte rikstens skola nfp ur play studenter adlibris bobergsskolan utevistelse riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö skoldesign göteborgs universitet eu-projekt arkdes skolmiljöer jordbro kungsholmens skola oslo 2018 tidningsartiklar barrett tidskriften stad på ritbordet gåtur rekommendationer bygglekplatser lindängeskolan slu kth arkitektur pedagogik arq hälsofrågor upprustning rebus utställning disputation sweco universet arkitekturskolan beställa varlaskolan programarbete utbildningsförvaltningen ljus, ljud och luft aix stockholms skolutvecklingsprojekt handledning bygga högstadiet barn unga och byggd miljö passivhus barn och unga fridaskolan pedagogiskt program lek podcast post occupancy evaluation oecd ele multifunktionshus bygge 3d-glasögon miljö parker utemiljöer linköping användning av skollokaler umeå universitet trondheim skl förstudie referat fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering modulskolor opinion bygga skola rum fokus sickla skola tidskrift dn debatt energi högstadieskola svd workshop skolbyggnader riktlinjer berlin skolhusgruppens pris stort a sisab utformning massivträ barn i stad göteborg movium inkluderande friyta möte planering kungsholmens grundskola forum bygga skola barnkonsekvensanalys gymnasium barns utemiljö dokumentation högsta betyg stort a lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm ifous lärmiljöer tävling gåturer danmark almedalen baracker energieffektivitet förskolan utvärdering av skolor konferens kurser skolans nya rum arkitektur gestaltad livsmiljö förskolegårdar boverket lärmiljö studiebesök skolgårdar utemiljö antologi seminarium forskning årsmöte artikel studieresa skolmiljö förskolor skl skolplanering skolor arkitekturpolitik förskola konferenser stort a sveriges arkitekter samhällsplanering skolans utemiljö fysisk miljö skolverket skola arkus bok stadsplanering rinkeby stockholm rötterna i rinkeby barnens miljö temporära skolbyggnader kth utdanningsdirektoratet skolinspektionen pris nyköping skolbyggande skolans lokaler rapport glömstaskolan klassrum norge malmö diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd artiklar forskning hig skolutvärdering kunskapsöversikt intervjuer westholm möblering utveckling inomhusmiljö pedagogen pbl björkrisskolan bokrelease vernissage hagaskolan bokus utredning skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag london funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter studieresor npf antologin vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället tak hemlingby clever classrooms suzanne de laval fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla knutbyskolan f-6 skola sjöstadsskolan friytor jungmark stavsborgsskolan release handbok nätverk paviljongskolor arbetsmiljö hägerneholmsskolan skolgård på taket tengbom behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen dimensionering vallastaden tiundaskolan lärarnas tidning framtidsspaning hemsida grundskola enkät stadsbyggnad arkis högstadium grundskolor lärmiljöpodden kunskapsutveckling nätverksträff värderingsverktyg gemensamma ytor förvaltning lindeskolan paviljonger törnquist kästa skola modulförskolor hygienrum råd utomhuspedagogik examensarbete remissvar erfarenhetsåterföring utvärdering jämförelse lekredskap skr rebus i det gröna skollokaler kapacitet utelek uppsala landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser vård- och omsorgsboende landamäreskolan cykel nätverksmöte evidence based design