Skolhusgruppens remissvar på Gestaltad livsmiljö
Skolhusgruppen har nu skickat in vårt remissvar på betänkandet (SOU 2015:88) Gestaltad livsmiljö till Kulturdepartementet. Vi har haft ett möte då 15 medlemmar deltog och diskuterade betänkandet ur barnperspektiv. Hur blir barnens livsmiljö? Skolans miljö ute och inne? LOU-frågor, hälsofrågor mm.
Sammanfattningsvis vill vi att Boverket i samverkan med Movium och Folkhälsomyndigheten ska ha utökat ansvar för barns livsmiljö och barns delaktighet i planering.
Vi vill också att Skolverket tillsammans med Boverket ska arbeta fram riktlinjer för barns livsmiljö i skolan. Det krävs en handledning eller vägledning för skolbyggande.
Skolinspektionen bör få ett updrag att aktivt bevaka och utvärdera skolans fysiska miljö.
Vi efterlyser också satsningar på forskning kring barn och unga och deras livsmiljö.
En bättre beställarkompetens önskar vi oss och kunskapsutvecklling kring LOU. Barns delaktighet i planering kräver undervisning i skolan om arkitektur och samhällsplanering. En förbättrad allmänbildning kring arkitektur och samhällsplanering ger i förlängningen såväl bättre rustade beställare och politiker som allmänhet.
Låt ArkDes finnas kvar med sin arkitekturpedagogiska verksamhet baserad på samlingar, basutställning och utställningar.
Läs remissvaret i sin helhet
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
-
Hebba Lejon » UR Play Skolstudion : ”Hej! Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur ..”
Senate inlägg
Etikettmoln
arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arkitekturskolan beställa varlaskolan forumbyggaskola utbildningsförvaltningen ljus, ljud och luft jungmark aix stockholms skolutvecklingsprojekt gröna kvaliteter bygga gradänger barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende tak barn i samhället ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning bygge 3d-glasögon miljö liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder london umeå universitet trondheim skl förstudie referat bokus hagaskolan white arkitekter vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pedagogen inomhusmiljö tidskrift högstadieskola möblering energi intervjuer evidence based design regeringsuppdrag högsta betyg peter lippman nationellt centrum för lärmiljö deltagande poe læringsmiljø kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte frukostmöte skollokaler rebus i det gröna skr lekredskap jämförelse utvärdering erfarenhetsåterföring campus vasastan studenter adlibris bobergsskolan utevistelse riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö arkdes paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden jordbro skolmiljöer undervisningsnära gradänger kungsholmens skola oslo 2018 tidningsartiklar barrett hemlingby arkis stadsbyggnad enkät multifunktionshus hemsida framtidsspaning lärarnas tidning kth arkitektur pedagogik arq tengbom upprustning rebus utställning friyta rapport planering skolbyggande högstadiet pris skolinspektionen utdanningsdirektoratet kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm ifous bub workshop skolbyggnader riktlinjer berlin allmänna råd lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad göteborg movium inkluderande tävling gåturer danmark almedalen baracker energieffektivitet stadsplanering lärmiljöer högsta betyg stort a sveriges arkitekter stort a arkitektur gestaltad livsmiljö förskola arkitekturpolitik förskolegårdar boverket studiebesök lärmiljö skolgårdar antologi forskning seminarium årsmöte utemiljö artikel studieresa skolmiljö skl förskolor skolans nya rum skolplanering skolor konferens utvärdering av skolor förskolan kurser konferenser samhällsplanering skolans utemiljö fysisk miljö skolverket skola arkus bok klassrum norge malmö diskussion massivträ utformning sisab skolhusgruppens pris stort a tegelhagens skola artiklar forskning hig skolutvärdering kunskapsöversikt svd rinkeby stockholm rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium barnkonsekvensanalys forum bygga skola kungsholmens grundskola nyköping skolans lokaler möte glömstaskolan behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor slu lindängeskolan bygglekplatser rekommendationer gåtur på ritbordet tidskriften stad högstadium grundskolor stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff värderingsverktyg gemensamma ytor förvaltning eu-projekt göteborgs universitet skoldesign alt arkitekter kästa skola modulförskolor törnquist råd utomhuspedagogik examensarbete hygienrum ur play nfp rikstens skola remissvar medborgardialog tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby kapacitet utelek uppsala landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser grundskola landamäreskolan cykel nätverksmöte arvika louise sassene westholm skolgårdsgestaltning dn debatt utveckling hållbara lärmiljöer sickla skola pbl rum opinion bygga skola modulskolor fokus evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning användning av skollokaler linköping utemiljöer studieresor npf antologin parker webinarium oecd ele post occupancy evaluation podcast lek pedagogiskt program fridaskolan barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla knutbyskolan handledning sjöstadsskolan friytor f-6 skola finsk skolarkitektur stavsborgsskolan release handbok nätverk paviljongskolor programarbete universet sweco disputation