Skolhusgruppens remissvar på Gestaltad livsmiljö
Skolhusgruppen har nu skickat in vårt remissvar på betänkandet (SOU 2015:88) Gestaltad livsmiljö till Kulturdepartementet. Vi har haft ett möte då 15 medlemmar deltog och diskuterade betänkandet ur barnperspektiv. Hur blir barnens livsmiljö? Skolans miljö ute och inne? LOU-frågor, hälsofrågor mm.
Sammanfattningsvis vill vi att Boverket i samverkan med Movium och Folkhälsomyndigheten ska ha utökat ansvar för barns livsmiljö och barns delaktighet i planering.
Vi vill också att Skolverket tillsammans med Boverket ska arbeta fram riktlinjer för barns livsmiljö i skolan. Det krävs en handledning eller vägledning för skolbyggande.
Skolinspektionen bör få ett updrag att aktivt bevaka och utvärdera skolans fysiska miljö.
Vi efterlyser också satsningar på forskning kring barn och unga och deras livsmiljö.
En bättre beställarkompetens önskar vi oss och kunskapsutvecklling kring LOU. Barns delaktighet i planering kräver undervisning i skolan om arkitektur och samhällsplanering. En förbättrad allmänbildning kring arkitektur och samhällsplanering ger i förlängningen såväl bättre rustade beställare och politiker som allmänhet.
Låt ArkDes finnas kvar med sin arkitekturpedagogiska verksamhet baserad på samlingar, basutställning och utställningar.
Läs remissvaret i sin helhet
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan högsta betyg peter lippman læringsmiljø neuropsykiatriska diagnoser poe utelek kapacitet kandidatarbeten regeringens proposition skoldebatten lekredskap herresta barkarby kronängskolan ur play remissvar rikstens skola nfp utevistelse studenter adlibris kästa skola alt arkitekter riba skolgårdsprojektet eu-projekt förvaltning skoldesign göteborgs universitet magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling högstadium linkedin arkis grundskolor rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad framtidsspaning krokom bygglekplatser lindängeskolan arq dialog kth arkitektur pedagogik fysisk lärmiljö tengbom upprustning rebus universet arbetsmiljö skolgård på taket varlaskolan forumbyggaskola paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur release gröna kvaliteter f-6 skola friytor om lärmiljöer knutbyskolan fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö clever classrooms vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval oecd ele lunaskolan podcast post occupancy evaluation 3d-glasögon miljö parker antologin användning av skollokaler london utemiljöer linköping skolstudion referat umeå universitet trondheim hagaskolan white arkitekter bokus björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor opinion bygga skola inomhusmiljö tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning westholm dn debatt louise sassene workshop bub nationellt centrum för lärmiljö riktlinjer skolbyggnader skr bobergsskolan allmänna råd skolhusgruppens pris stort a utformning sisab diskussion massivträ göteborg movium inkluderande friyta nätverk rapport planering stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium utdanningsdirektoratet gymnasium kth barnens miljö nationellt centrum för lärandemiljöer rötterna i rinkeby spsm stadsplanering tävling skola danmark almedalen baracker energieffektivitet skolans utemiljö förskolan utvärdering av skolor konferens lärmiljöer förskola arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skl skolmiljö lärmiljö studieresa skolgårdar antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö artikel studiebesök boverket förskolor förskolegårdar skolplanering skolor gåturer skolans nya rum kurser konferenser stort a sveriges arkitekter skolutvärdering samhällsplanering ifous fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok rinkeby stockholm lärande temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö npf skolinspektionen pris 40 årsjubileum skolbyggande högstadiet skolans lokaler utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan tegelhagens skola erfarenhetsåterföring berlin artiklar forskning hig kunskapsöversikt svd publikationer intervjuer högstadieskola energi möblering utveckling hållbara lärmiljöer sickla skola bokrelease vernissage pbl rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet evaluering neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder bygge studieresor programhandling ljus och belysning barn i samhället vägledning förskolans utemiljö fridaskolan tak tellusborgsskolan pedagogiskt program utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger aix handledning sjöstadsskolan jungmark ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan handbok sweco disputation innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader tiundaskolan hälsofrågor dimensionering vallastaden hemsida lärarnas tidning slu gåtur på ritbordet multifunktionshus enkät tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby barrett kungsholmens skola masterclass oslo 2018 skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist fysisk läromiljö utomhuspedagogik examensarbete hygienrum råd utvärdering jämförelse campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog tillgänglighet uppsala förskolegård digitalt möte allaktivitetshus lekplatser landskapsarkitektur landamäreskolan cykel deltagande grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag