Kampen om marken - barnen på taket
Titti Olsson har skrivit en mycket tänkvärd artikel i Tidskriften STAD, som också är utlagd på Hållbar stads hemsida. Här citeras ingressen: "Tillgången till mark är starkt begränsad, ett minimimått på lekyta utomhus på 10 m2 per barn ska uppfyllas och landskapsarkitekterna ska redovisa ett visst antal olika lekfunktioner i sina förslag. Byggnadens tak och väggar tas till hjälp för att inom tomten rymma det utomhusutrymme som krävs. Konstmaterial rullas ut på terrasser och lutande väggar. Hur fungerar ett utomhus som allt mer förlorar kontakten med marken och jorden för barn och personal?"
Slutsatsen för envar som läser artikeln är att det INTE funkar med barnen på taket.
Länk till artikeln
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus digitalt möte förskolegård uppsala utelek skoldebatten lekredskap herresta barkarby kronängskolan ur play remissvar rikstens skola nfp utevistelse studenter adlibris kästa skola alt arkitekter riba skolgårdsprojektet lärmilljöpodden arkdes paviljonger lindeskolan magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg masterclass kungsholmens skola oslo 2018 hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar barrett multifunktionshus på ritbordet gåtur framtidsspaning krokom bygglekplatser lindängeskolan dimensionering hälsofrågor tiundaskolan vallastaden fysisk lärmiljö tengbom upprustning rebus universet arbetsmiljö skolgård på taket varlaskolan forumbyggaskola paviljongskolor ljus, ljud och luft jungmark stavsborgsskolan handledning aix sjöstadsskolan om lärmiljöer knutbyskolan barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt pedagogiskt program tellusborgsskolan tak fridaskolan förskolans utemiljö vägledning barn i samhället ljus och belysning 3d-glasögon miljö parker antologin användning av skollokaler london utemiljöer linköping skolstudion referat umeå universitet trondheim hagaskolan white arkitekter bokus björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor opinion bygga skola hållbara lärmiljöer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning westholm dn debatt louise sassene svd kunskapsöversikt nationellt centrum för lärmiljö riktlinjer skolbyggnader skr bobergsskolan allmänna råd skolhusgruppens pris stort a utformning sisab diskussion massivträ göteborg norge inkluderande friyta nätverk rapport planering stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium npf utdanningsdirektoratet kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm stadsplanering tävling skola danmark almedalen baracker samhällsplanering ifous förskolan utvärdering av skolor konferens lärmiljöer förskola arkitekturpolitik skolor gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skl skolmiljö lärmiljö studieresa skolgårdar antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö artikel studiebesök boverket förskolor förskolegårdar skolplanering gåturer arkitektur skolans nya rum kurser konferenser stort a sveriges arkitekter skolutvärdering skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok rinkeby stockholm rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium skolinspektionen pris 40 årsjubileum skolbyggande högstadiet skolans lokaler utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan klassrum movium malmö barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan tegelhagens skola erfarenhetsåterföring berlin artiklar forskning hig workshop bub publikationer intervjuer högstadieskola energi möblering pedagogen tidskrift inomhusmiljö bokrelease vernissage pbl rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet evaluering neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder bygge studieresor programhandling oecd ele post occupancy evaluation podcast lunaskolan clever classrooms suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson bygga gradänger friytor f-6 skola gröna kvaliteter release finsk skolarkitektur beställa arkitekturskolan handbok sweco disputation innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader pedagogik kth arkitektur dialog arq hemsida lärarnas tidning slu enkät stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer grundskolor arkis linkedin högstadium kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger göteborgs universitet skoldesign förvaltning eu-projekt modulförskolor törnquist fysisk läromiljö utomhuspedagogik examensarbete hygienrum råd utvärdering jämförelse campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog tillgänglighet regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet læringsmiljø poe neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag