Förskola form pedagogik
En ny rapport av Helena Westholm och Petter Rydsjö om erfarenheter från energieffektiva byggnader. Här studeras några av de nya energisnåla förskolor som byggts de senaste 5 åren. Utformningsaspekter som är relaterade till energibesparing, till exempel kompakt form, vindfång, fönsterutformning, belysning, solvärme studeras i förhållande av vad de kan betyda för den dagliga verksamheten och pedagogiken på förskolor.
Projektet har finansierats av Arkus och Lågan.
Länk till rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
-
Löwhagen Sofia » Skolarkitektur i Finland - lunchföreläsning: ”Veg om möjligt”
-
Suzanne Andersson » Högstadiets skolgårdar: ”Vill gärna delta! ”
Senate inlägg
Etikettmoln
3d-glasögon miljö parker antologin användning av skollokaler london utemiljöer linköping skolstudion referat umeå universitet trondheim hagaskolan white arkitekter bokus björkrisskolan lunchföredrag fokus modulskolor opinion bygga skola inomhusmiljö tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning westholm dn debatt louise sassene arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus digitalt möte förskolegård uppsala utelek skoldebatten lekredskap herresta barkarby kronängskolan ur play remissvar rikstens skola nfp utevistelse studenter adlibris kästa skola alt arkitekter riba skolgårdsprojektet eu-projekt förvaltning skoldesign göteborgs universitet magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar barrett multifunktionshus på ritbordet gåtur framtidsspaning krokom bygglekplatser lindängeskolan dimensionering hälsofrågor tiundaskolan vallastaden fysisk lärmiljö tengbom upprustning rebus universet arbetsmiljö skolgård på taket varlaskolan forumbyggaskola paviljongskolor stavsborgsskolan finsk skolarkitektur release gröna kvaliteter f-6 skola friytor om lärmiljöer knutbyskolan fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö pedagogiskt program tellusborgsskolan tak fridaskolan förskolans utemiljö vägledning barn i samhället ljus och belysning npf utdanningsdirektoratet kth barnens miljö nationellt centrum för lärandemiljöer rötterna i rinkeby spsm workshop bub nationellt centrum för lärmiljö riktlinjer skolbyggnader skr bobergsskolan allmänna råd skolhusgruppens pris stort a utformning sisab diskussion massivträ göteborg norge inkluderande friyta nätverk rapport planering stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium skolverket fysisk miljö ifous samhällsplanering stadsplanering tävling skola danmark skolutvärdering sveriges arkitekter stort a konferenser gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skolans nya rum gåturer skolor förskolegårdar skolmiljö lärmiljö studieresa skolgårdar antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö artikel studiebesök boverket skl förskolor arkitektur arkitekturpolitik förskola skolplanering lärmiljöer konferens utvärdering av skolor förskolan kurser forum bygga skola arkus bok skolans utemiljö energieffektivitet baracker almedalen skolinspektionen pris 40 årsjubileum skolbyggande högstadiet skolans lokaler utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan klassrum movium malmö barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan tegelhagens skola erfarenhetsåterföring berlin artiklar forskning hig kunskapsöversikt svd rinkeby stockholm lärande temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium oecd ele post occupancy evaluation podcast lunaskolan clever classrooms suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter passivhus bygga gradänger aix handledning sjöstadsskolan jungmark ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan handbok sweco disputation innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader pedagogik kth arkitektur dialog arq hemsida lärarnas tidning slu enkät stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer grundskolor arkis linkedin högstadium kungsholmens skola masterclass oslo 2018 skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger paviljonger arkdes lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist fysisk läromiljö utomhuspedagogik examensarbete hygienrum råd utvärdering jämförelse campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog tillgänglighet regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet læringsmiljø poe neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag publikationer intervjuer högstadieskola energi möblering utveckling hållbara lärmiljöer sickla skola bokrelease vernissage pbl rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet evaluering neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder bygge studieresor programhandling