UR Play Skolstudion
Framtidens skolbyggnad
Vilka behov är viktigast när nya skolbyggnader planeras? Jenny Reichwald diskuterar med gästerna Frida Monsén, forskare med inriktning digitala lärandemiljöer, Christer Holger, verksamhetsledare på Skapaskolan och Louise Lindqvist Sassene, arkitekt med inriktning på samhällsfastigheter. 21 minuter.
Se programmet.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
regeringsuppdrag nätverksmöte arvika johan skytteskolan högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus kapacitet kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet campus vasastan remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar barrett multifunktionshus på ritbordet gåtur rekommendationer krokom bygglekplatser lindängeskolan dimensionering hälsofrågor tiundaskolan vallastaden behov i skolbyggnader liljewalls tengbom upprustning rebus innovativa lärmiljöer arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan forumbyggaskola arkitekturskolan beställa finsk skolarkitektur jungmark stavsborgsskolan gröna kvaliteter handledning aix sjöstadsskolan om lärmiljöer knutbyskolan barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval clever classrooms lunaskolan podcast post occupancy evaluation oecd ele programhandling studieresor bygge 3d-glasögon högskolan i gävle london utemiljöer linköping skolstudion magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering forskning slu bokus hagaskolan aor architects fokus modulskolor opinion bygga skola rum videofilmer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning energi högstadieskola möblering intervjuer bub workshop riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring bobergsskolan lågan utformning sisab diskussion massivträ malmö movium klassrum glömstaskolan programarbete möte utbildningsförvaltningen stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum pris skolinspektionen gymnasium barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby publikationer spsm forskning hig stadsplanering tävling skola danmark almedalen baracker samhällsplanering ifous sveriges arkitekter konferens lärmiljöer förskola skolans nya rum arkitekturpolitik skolor gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skl skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket förskolor förskolegårdar skolplanering gåturer arkitektur stort a skolutvärdering kurser konferenser utvärdering av skolor förskolan skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok skr rinkeby stockholm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth utdanningsdirektoratet npf webinarium barnkonsekvensanalys högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler rapport nätverk friyta inkluderande norge göteborg lärmiljöpodden barn i stad köpenhamn föredrag skolhusgruppens pris stort a allmänna råd tegelhagens skola berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd louise sassene dn debatt westholm kiruna inomhusmiljö pedagogen tidskrift hållbara lärmiljöer björkrisskolan bokrelease vernissage pbl lunchföredrag arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter skl förstudie trondheim umeå universitet referat debattartikel funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan användning av skollokaler antologin parker miljö förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället vägledning pedagogiskt program fridaskolan tak tellusborgsskolan fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare ljus, ljud och luft release cored varlaskolan paviljongskolor skolhusplanering handbok sweco disputation webbinarium universet ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö arq pedagogik kth arkitektur dialog framtidsspaning hemsida lärarnas tidning slu enkät stadsbyggnad sjöviksskolan högstadium grundskolor arkis linkedin oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden kästa skola modulförskolor törnquist alt arkitekter adlibris studenter utevistelse råd utvärdering jämförelse video ur play rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten utelek uppsala förskolegård læringsmiljø poe neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande grundskola evidence based design skolhusgruppen
Väldigt intressant det ni tar upp och jag tar fasta på det ni säger om hur viktigt det är att ha med skolledare, pedagoger och elever i det som görs. Jag gör just nu mitt ex-arbete i inredningsarkitektur på Konstfack, som handlar om att anpassa ett klassrum till dagens undervisning. Arbetet handlar också om att använda VR under gestaltningsarbetet och i dialog med skolledare, pedagoger och elever, samt undersöka effekterna av VR i gestaltningsarbete och dialog med skolan. Jag tror att VR kan vara ett verktyg och medium som förklarar och visualiserar rummet på ett begripligt sätt. Med VR kan rummet upplevas inifrån och på det sett som vi är vana vid att betrakta ett rum på. Skolan kan involveras och delta
i gestaltningsarbetet. Kanske vågar man testa lite mer och tänka utanför boxen. Vi får se vad det blir. Jag berättar gärna mer framöver. mvh Hebba Lejon