Temporära skolbyggnader, baracker och paviljonger
Skolhusgruppen arrangerar ett möte där vi diskuterar denna företeelse. Vi har en tanke om att initiera en arkitekttävling för att få fram intressanta och bättre alternativ, än vad marknaden för närvarande erbjuder.
Vi vill bjuda in Skolhusgruppens medlemmar och andra intresserade till denna diskussion. Hur kan vi få fram temporära skolbyggnader med en bättre kvalitet? Det räcker inte med att fixa snygga fasader som somliga tillverkare gör. Det handlar ju om funktionen inne i byggnaderna också. Att skoleleverna och lärarna får en rimlig och funktionell arbetsmiljö. 15 år som det tillfälliga bygglovet innebär är en hel uppväxt för ett barn.
Max arkitekter har gjort en utvärdering av modulförskolor med anslag från Stockholms Byggnadsförening. Läs redovisningen före mötet.
Tid: 12 september kl 18-21
Plats: Tengboms, Katarinavägen 15, plan 9
Anmälan: möteskostnad 100 kr för lätt förtäring
Program för kvällen:
- Vi inleder med något lätt att äta
- Studenter från KTH Syd Josefin Häggdahl och Johanna Ahlfors presenterar sitt exjobb "Framtidens modulskola - en jämförande studie av arbetsmiljön i en tillfällig och en permanent skolbyggnad"
- Diskussion kring hur en tävling om temporära skolbyggnader skulle arrangeras.
Varmt välkomna önskar styrelsen!
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
regeringsuppdrag nätverksmöte arvika deltagande cykel landamäreskolan neuropsykiatriska diagnoser poe læringsmiljø förskolegård uppsala utelek kapacitet bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet video jämförelse utvärdering ur play utevistelse studenter adlibris råd kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling linkedin arkis grundskolor högstadium sjöviksskolan stadsbyggnad enkät multifunktionshus lärarnas tidning hemsida framtidsspaning dialog kth arkitektur pedagogik arq fysisk lärmiljö utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader webbinarium disputation sweco universet skolhusplanering paviljongskolor varlaskolan finsk skolarkitektur jungmark stavsborgsskolan gröna kvaliteter handledning aix sjöstadsskolan om lärmiljöer knutbyskolan barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus tellusborgsskolan tak fridaskolan pedagogiskt program lunaskolan podcast post occupancy evaluation oecd ele programhandling studieresor bygge 3d-glasögon hyllievångsskolan liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder debattartikel referat umeå universitet trondheim skl förstudie white arkitekter fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering aor architects fokus modulskolor opinion bygga skola rum videofilmer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning energi högstadieskola möblering intervjuer bub workshop riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring bobergsskolan lågan utformning sisab diskussion massivträ malmö movium klassrum glömstaskolan programarbete möte utbildningsförvaltningen stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum pris webinarium utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby publikationer spsm forskning hig stadsplanering tävling skola danmark almedalen baracker samhällsplanering ifous sveriges arkitekter konferens lärmiljöer förskola skolans nya rum arkitekturpolitik skolor gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skl skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket förskolor förskolegårdar skolplanering gåturer arkitektur stort a skolutvärdering kurser konferenser utvärdering av skolor förskolan skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok skr rinkeby stockholm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth npf gymnasium skolinspektionen barnkonsekvensanalys högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler rapport nätverk friyta inkluderande norge göteborg lärmiljöpodden barn i stad köpenhamn föredrag skolhusgruppens pris stort a allmänna råd tegelhagens skola berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd louise sassene dn debatt westholm kiruna inomhusmiljö pedagogen tidskrift hållbara lärmiljöer björkrisskolan bokrelease vernissage pbl lunchföredrag hagaskolan bokus forskning slu skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning magda mostafa användning av skollokaler linköping utemiljöer london högskolan i gävle antologin parker miljö förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället vägledning vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval lek fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter bygga gradänger friytor f-6 skola gällivare ljus, ljud och luft release cored handbok beställa arkitekturskolan forumbyggaskola hägerneholmsskolan skolgård på taket arbetsmiljö innovativa lärmiljöer rebus upprustning tengbom liljewalls dimensionering vallastaden tiundaskolan hälsofrågor slu lindängeskolan bygglekplatser krokom rekommendationer gåtur på ritbordet hemlingby barrett tidningsartiklar tidskriften stad oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden kästa skola modulförskolor törnquist alt arkitekter utomhuspedagogik examensarbete hygienrum helsingfors nfp rikstens skola remissvar campus vasastan rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser grundskola peter lippman högsta betyg johan skytteskolan evidence based design skolhusgruppen