Temporära skolbyggnader, baracker och paviljonger
Skolhusgruppen arrangerar ett möte där vi diskuterar denna företeelse. Vi har en tanke om att initiera en arkitekttävling för att få fram intressanta och bättre alternativ, än vad marknaden för närvarande erbjuder.
Vi vill bjuda in Skolhusgruppens medlemmar och andra intresserade till denna diskussion. Hur kan vi få fram temporära skolbyggnader med en bättre kvalitet? Det räcker inte med att fixa snygga fasader som somliga tillverkare gör. Det handlar ju om funktionen inne i byggnaderna också. Att skoleleverna och lärarna får en rimlig och funktionell arbetsmiljö. 15 år som det tillfälliga bygglovet innebär är en hel uppväxt för ett barn.
Max arkitekter har gjort en utvärdering av modulförskolor med anslag från Stockholms Byggnadsförening. Läs redovisningen före mötet.
Tid: 12 september kl 18-21
Plats: Tengboms, Katarinavägen 15, plan 9
Anmälan: möteskostnad 100 kr för lätt förtäring
Program för kvällen:
- Vi inleder med något lätt att äta
- Studenter från KTH Syd Josefin Häggdahl och Johanna Ahlfors presenterar sitt exjobb "Framtidens modulskola - en jämförande studie av arbetsmiljön i en tillfällig och en permanent skolbyggnad"
- Diskussion kring hur en tävling om temporära skolbyggnader skulle arrangeras.
Varmt välkomna önskar styrelsen!
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
nätverksmöte arvika skolhusgruppen cykel landamäreskolan johan skytteskolan lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte förskolegård herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet bäckahagens skola lekredskap jämförelse utvärdering ur play video studenter adlibris råd utevistelse riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium skoldesign göteborgs universitet eu-projekt gymnasier jordbro skolmiljöer undervisningsnära gradänger nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling arkis grundskolor högstadium linkedin på ritbordet gåtur rekommendationer sjöviksskolan hemsida framtidsspaning krokom hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering tengbom upprustning rebus fysisk lärmiljö utställning disputation sweco universet webbinarium paviljongskolor varlaskolan forumbyggaskola release ljus, ljud och luft cored f-6 skola friytor gröna kvaliteter handledning knutbyskolan om lärmiljöer järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende lek podcast post occupancy evaluation oecd ele lunaskolan parker antologin programhandling studieresor utemiljöer linköping användning av skollokaler hyllievångsskolan utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering forskning slu vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pbl sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift högstadieskola möblering kiruna westholm louise sassene bub workshop skolbyggnader artiklar erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning barn i stad lärmiljöpodden malmö norge klassrum glömstaskolan nätverk möte utbildningsförvaltningen stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum barnkonsekvensanalys skolinspektionen utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby stockholm rinkeby forskning hig stadsplanering tävling forum bygga skola danmark almedalen baracker skolans utemiljö energieffektivitet sveriges arkitekter konferens lärmiljöer förskola skolans nya rum arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skl skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket förskolor förskolegårdar skolplanering skolor gåturer stort a skolutvärdering kurser konferenser utvärdering av skolor förskolan ifous samhällsplanering fysisk miljö skolverket skola arkus bok skr publikationer spsm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande barnens miljö kth npf gymnasium webinarium pris högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler rapport friyta programarbete inkluderande movium göteborg diskussion massivträ föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan berlin riktlinjer nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd intervjuer energi skolgårdsgestaltning dn debatt utveckling videofilmer inomhusmiljö pedagogen aor architects rum opinion bygga skola modulskolor fokus white arkitekter hagaskolan bokus referat debattartikel skl förstudie trondheim umeå universitet london högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter miljö 3d-glasögon bygge vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället tak tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga gradänger bygga gällivare sjöstadsskolan aix jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan skolhusplanering handbok beställa arkitekturskolan innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket arbetsmiljö liljewalls behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen dialog arq pedagogik kth arkitektur lärarnas tidning slu lindängeskolan bygglekplatser multifunktionshus enkät stadsbyggnad tidskriften stad hemlingby barrett tidningsartiklar masterclass oslo 2018 kungsholmens skola magnus anclair värderingsverktyg gemensamma ytor förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger arkdes alt arkitekter kästa skola modulförskolor törnquist helsingfors utomhuspedagogik examensarbete hygienrum campus vasastan nfp rikstens skola remissvar medborgardialog skoldebatten rebus i det gröna skollokaler frukostmöte kapacitet utelek uppsala neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe deltagande grundskola peter lippman högsta betyg regeringsuppdrag evidence based design