Skolans fysiska miljö har betydelse
Den 10 juni disputerar Pär Isling Poromaa på Umeå universitet, pedagogiska institutionen på en avhandling om hur skolan påverkar eleverna. "Den subtila ojämlikheten - om grundskolans materiella förutsättningar och elevers utbildningsmöjligheter".
Han jämför tre olika skolor: en innerstadsskola, en friskola och en förortsskola. Den sociala värderingen av skolans fysiska utseende och kvaliteter och möjligheter påverkar såväl elever som lärare.
Länk till avhandlingen
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arbetsmiljö skolgård på taket varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan beställa ljus, ljud och luft cored release gröna kvaliteter handledning aix gradänger bygga passivhus barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt pedagogiskt program tellusborgsskolan tak fridaskolan lunaskolan podcast post occupancy evaluation oecd ele programhandling studieresor bygge funktionshinder högskolan i gävle london utemiljöer linköping skolstudion magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering forskning slu bokus björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift pedagogen skolgårdsgestaltning energi högstadieskola intervjuer arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus digitalt möte förskolegård uppsala utelek skoldebatten medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna campus vasastan remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik fysisk läromiljö kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer oslo 2018 masterclass kungsholmens skola barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad enkät slu lärarnas tidning hemsida arq dialog kth arkitektur pedagogik behov i skolbyggnader liljewalls tengbom upprustning rebus friyta nätverk rapport planering stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium npf utdanningsdirektoratet kth barnens miljö nationellt centrum för lärandemiljöer rötterna i rinkeby stockholm rinkeby svd kunskapsöversikt riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring tegelhagens skola lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad malmö movium klassrum bok arkus forum bygga skola skolverket fysisk miljö ifous samhällsplanering forskning hig stadsplanering lärmiljöer förskolan utvärdering av skolor gåturer skolor skolplanering förskola skolans nya rum arkitekturpolitik förskolegårdar boverket lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök skolmiljö skl förskolor stort a skolutvärdering högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö arkitektur konferens sveriges arkitekter kurser konferenser skr skolans utemiljö energieffektivitet baracker almedalen danmark skola tävling inkluderande norge göteborg massivträ diskussion sisab utformning skolhusgruppens pris stort a allmänna råd bobergsskolan berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö bub workshop spsm publikationer lärande temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium skolinspektionen pris 40 årsjubileum skolbyggande högstadiet skolans lokaler utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö vallastaden tiundaskolan hälsofrågor dimensionering lindängeskolan bygglekplatser krokom framtidsspaning gåtur på ritbordet multifunktionshus grundskolor arkis linkedin högstadium kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist alt arkitekter kästa skola adlibris studenter utevistelse råd utvärdering jämförelse video ur play kronängskolan herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet læringsmiljø poe neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag louise sassene dn debatt westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter hagaskolan trondheim umeå universitet referat debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan användning av skollokaler antologin parker miljö 3d-glasögon ljus och belysning barn i samhället vägledning förskolans utemiljö suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende clever classrooms barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson knutbyskolan om lärmiljöer friytor f-6 skola gällivare sjöstadsskolan jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor skolhusplanering handbok sweco disputation webbinarium universet