Temporära skolbyggnader, baracker och paviljonger
Skolhusgruppen arrangerar ett möte där vi diskuterar denna företeelse. Vi har en tanke om att initiera en arkitekttävling för att få fram intressanta och bättre alternativ, än vad marknaden för närvarande erbjuder.
Vi vill bjuda in Skolhusgruppens medlemmar och andra intresserade till denna diskussion. Hur kan vi få fram temporära skolbyggnader med en bättre kvalitet? Det räcker inte med att fixa snygga fasader som somliga tillverkare gör. Det handlar ju om funktionen inne i byggnaderna också. Att skoleleverna och lärarna får en rimlig och funktionell arbetsmiljö. 15 år som det tillfälliga bygglovet innebär är en hel uppväxt för ett barn.
Max arkitekter har gjort en utvärdering av modulförskolor med anslag från Stockholms Byggnadsförening. Läs redovisningen före mötet.
Tid: 12 september kl 18-21
Plats: Tengboms, Katarinavägen 15, plan 9
Anmälan: möteskostnad 100 kr för lätt förtäring
Program för kvällen:
- Vi inleder med något lätt att äta
- Studenter från KTH Syd Josefin Häggdahl och Johanna Ahlfors presenterar sitt exjobb "Framtidens modulskola - en jämförande studie av arbetsmiljön i en tillfällig och en permanent skolbyggnad"
- Diskussion kring hur en tävling om temporära skolbyggnader skulle arrangeras.
Varmt välkomna önskar styrelsen!
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan magnus anclair gemensamma ytor värderingsverktyg masterclass kungsholmens skola oslo 2018 hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar barrett multifunktionshus på ritbordet gåtur framtidsspaning krokom bygglekplatser lindängeskolan dimensionering hälsofrågor tiundaskolan vallastaden fysisk lärmiljö utställning pedagogiska institutionen ferdinand förskola hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arbetsmiljö skolgård på taket varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan beställa ljus, ljud och luft cored release gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval clever classrooms lunaskolan podcast post occupancy evaluation oecd ele programhandling studieresor bygge funktionshinder högskolan i gävle london utemiljöer linköping skolstudion magda mostafa utredning bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar evaluering forskning slu bokus björkrisskolan lunchföredrag pbl vernissage bokrelease inomhusmiljö videofilmer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning energi högstadieskola intervjuer arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus digitalt möte förskolegård uppsala utelek skoldebatten medborgardialog frukostmöte skollokaler rebus i det gröna campus vasastan remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik fysisk läromiljö kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet skolhusgruppens pris stort a utformning sisab diskussion massivträ göteborg norge inkluderande friyta nätverk rapport planering stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium npf utdanningsdirektoratet kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer stockholm rinkeby bub workshop riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring tegelhagens skola stadsplanering tävling skola danmark almedalen baracker samhällsplanering ifous skr konferens lärmiljöer förskolan stort a arkitektur gåturer skolplanering förskola skolans nya rum förskolegårdar boverket artikel studiebesök antologi studieresa årsmöte seminarium forskning skolgårdar utemiljö lärmiljö skolmiljö skl förskolor skolutvärdering högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö skolor arkitekturpolitik sveriges arkitekter kurser konferenser utvärdering av skolor forskning hig skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok allmänna råd bobergsskolan berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd spsm publikationer rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium skolinspektionen pris 40 årsjubileum skolbyggande högstadiet skolans lokaler utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan klassrum movium malmö barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan modulförskolor törnquist alt arkitekter kästa skola adlibris studenter utevistelse råd utvärdering jämförelse video ur play kronängskolan herresta barkarby lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet læringsmiljø poe neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag louise sassene dn debatt westholm kiruna möblering pedagogen tidskrift hållbara lärmiljöer opinion bygga skola modulskolor fokus aor architects rum arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet white arkitekter hagaskolan trondheim umeå universitet referat debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter hyllievångsskolan användning av skollokaler antologin parker miljö 3d-glasögon ljus och belysning barn i samhället vägledning förskolans utemiljö fridaskolan tak tellusborgsskolan pedagogiskt program utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter knutbyskolan om lärmiljöer sjöstadsskolan aix handledning gröna kvaliteter jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor skolhusplanering handbok sweco disputation webbinarium universet rebus upprustning tengbom liljewalls behov i skolbyggnader pedagogik kth arkitektur dialog arq hemsida lärarnas tidning slu enkät stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer grundskolor arkis linkedin högstadium kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling skolmiljöer jordbro undervisningsnära gradänger göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden