Förskolegårdar på taket
I Norge anlades 1989 en förskola, Soria Moria i Trondheim, med gård på taket till Statoils kontor, på fjärde våningen. Personalen fick möjlighet till barnomsorg intill arbetsplatsen. Verksamheten bedrevs fram till 1994 då man flyttade till andra lokaler belägna på marken. När man haft förskolan på taket i två år gjordes en utvärdering av hur det fungerade. Utvärderingen är omfattande och visar både ritningar och tekniska lösningar. Den beskriver programarbetet och hur verksamheten sedan fungerade. Det var mycket säkerhetstänk i alla avseenden, hur barnen kommer dit, att de inte smiter i hissen, att inte olyckor sker på grund av höjden. Det platta taket gav utmaningar för personalen att hitta lekredskap och verksamheter som aktiverade barnen på ett bra och säkert sätt. Det som var bra i detta fall var att man hade en fin utsikt över staden, så att barnen kunde se vad som hände därnere. Man hade också tillgång till bra uteytor i närheten för utflykter. Kristin Elmhjellen, som var verksamhetsledare på Soria Moria genomförde utvärderingen 1992 och den gavs ut i nyutgåva 2015 på initiativ av Hanne Wilhjelm och Maria Nordström. Nu finns den att ladda ner på vår hemsida.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
sweco universet webbinarium disputation varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan beställa ljus, ljud och luft cored release gröna kvaliteter handledning aix gradänger bygga passivhus barns rättigheter järfälla utvecklingsprojekt pedagogiskt program tellusborgsskolan tak fridaskolan förskolans utemiljö vägledning barn i samhället ljus och belysning programhandling studieresor bygge linköping användning av skollokaler london utemiljöer neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa utredning bidrag arkitekturpedagogik evaluering forskning slu bokus rum aor architects fokus modulskolor opinion bygga skola inomhusmiljö videofilmer utveckling möblering kiruna westholm dn debatt louise sassene regeringsuppdrag nätverksmöte grundskola deltagande cykel landamäreskolan landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus digitalt möte förskolegård uppsala rebus i det gröna skoldebatten lekredskap herresta barkarby kronängskolan ur play video jämförelse utvärdering helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik fysisk läromiljö kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet eu-projekt gymnasier arkdes paviljonger undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer oslo 2018 masterclass kungsholmens skola barrett hemlingby tidskriften stad tidningsartiklar enkät multifunktionshus på ritbordet gåtur slu lärarnas tidning hemsida vallastaden dimensionering hälsofrågor tiundaskolan rebus fysisk lärmiljö tengbom upprustning glömstaskolan programarbete möte utbildningsförvaltningen skolans lokaler högstadiet skolbyggande 40 årsjubileum pris skolinspektionen npf barns utemiljö dokumentation temporära skolbyggnader lärande publikationer spsm workshop bub nationellt centrum för lärmiljö artiklar berlin bobergsskolan allmänna råd skolhusgruppens pris stort a utformning sisab diskussion massivträ göteborg movium inkluderande tävling skola danmark almedalen baracker energieffektivitet skolans utemiljö skr konferenser kurser förskolan utvärdering av skolor konferens arkitektur gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skolans nya rum förskolor skl skolmiljö studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö boverket förskolegårdar arkitekturpolitik förskola skolplanering skolor gåturer stort a sveriges arkitekter skolutvärdering lärmiljöer stadsplanering forskning hig samhällsplanering ifous fysisk miljö skolverket forum bygga skola arkus bok klassrum norge malmö barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan tegelhagens skola erfarenhetsåterföring skolbyggnader riktlinjer kunskapsöversikt svd rinkeby stockholm rötterna i rinkeby nationellt centrum för lärandemiljöer barnens miljö kth gymnasium utdanningsdirektoratet webinarium barnkonsekvensanalys kungsholmens grundskola nyköping stockholms skolutvecklingsprojekt planering rapport nätverk friyta ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning behov i skolbyggnader pedagogik kth arkitektur dialog arq lindängeskolan bygglekplatser krokom framtidsspaning stadsbyggnad sjöviksskolan rekommendationer grundskolor arkis linkedin högstadium kunskapsutveckling nätverksträff stadsutveckling värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair göteborgs universitet skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan modulförskolor törnquist alt arkitekter kästa skola adlibris studenter utevistelse råd rikstens skola remissvar campus vasastan nfp skollokaler frukostmöte medborgardialog tillgänglighet regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet utelek poe neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø peter lippman högsta betyg johan skytteskolan evidence based design skolhusgruppen arvika intervjuer högstadieskola energi skolgårdsgestaltning pedagogen tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola bokrelease vernissage pbl lunchföredrag björkrisskolan fredrik bremergymnasiet white arkitekter hagaskolan trondheim umeå universitet referat debattartikel skl förstudie raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter högskolan i gävle funktionshinder antologin parker miljö 3d-glasögon post occupancy evaluation podcast lunaskolan oecd ele suzanne de laval lek vård- och omsorgsboende clever classrooms barn unga och byggd miljö barn och unga fridda brismar pålsson knutbyskolan om lärmiljöer friytor f-6 skola gällivare sjöstadsskolan jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan paviljongskolor skolhusplanering handbok skolgård på taket arbetsmiljö innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan
Torbjörn