Rum i förskolan
Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.
Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas. Författare är Mia Heikkilä, Jennie Schaeffer, Karin Saler, Malin Lindberg, Jens Engman och Anne Lillvist
Länk till förlaget där boken finns att köpa
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arbetsmiljö paviljongskolor varlaskolan forumbyggaskola arkitekturskolan stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark sjöstadsskolan gällivare f-6 skola knutbyskolan om lärmiljöer barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter järfälla fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak post occupancy evaluation oecd ele lunaskolan podcast antologin programhandling studieresor liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder högskolan i gävle london trondheim skl förstudie debattartikel referat umeå universitet bokus hagaskolan white arkitekter modulskolor opinion bygga skola rum aor architects fokus pedagogen inomhusmiljö videofilmer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer evidence based design regeringsuppdrag nätverksmöte peter lippman grundskola deltagande lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte förskolegård skollokaler rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog frukostmöte utvärdering ur play video jämförelse adlibris råd utevistelse studenter skolgårdsprojektet fysisk läromiljö kirunagymnasium riba göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes skolmiljöer undervisningsnära gradänger jordbro nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling grundskolor högstadium linkedin arkis stadsbyggnad enkät multifunktionshus på ritbordet lindängeskolan slu lärarnas tidning kth arkitektur pedagogik arq dialog upprustning rebus fysisk lärmiljö utställning pedagogiska institutionen nätverk programarbete möte skolans lokaler planering kungsholmens grundskola nyköping barnkonsekvensanalys webinarium gymnasium npf kth temporära skolbyggnader rötterna i rinkeby lärande rinkeby stockholm kunskapsöversikt svd riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning lärmiljöpodden barn i stad malmö norge klassrum bok arkus skola skolverket fysisk miljö skolans utemiljö energieffektivitet forskning hig stadsplanering lärmiljöer förskolan utvärdering av skolor gåturer skolor skolplanering förskola skolans nya rum arkitekturpolitik förskolegårdar boverket lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök skolmiljö skl förskolor stort a skolutvärdering högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö arkitektur konferens sveriges arkitekter kurser konferenser skr samhällsplanering ifous baracker almedalen danmark forum bygga skola tävling inkluderande movium göteborg massivträ diskussion föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö workshop bub publikationer spsm nationellt centrum för lärandemiljöer barnens miljö dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet skolinspektionen pris 40 årsjubileum högstadiet skolbyggande stockholms skolutvecklingsprojekt rapport utbildningsförvaltningen friyta glömstaskolan tengbom liljewalls behov i skolbyggnader ferdinand förskola hälsofrågor dimensionering vallastaden tiundaskolan bygglekplatser krokom framtidsspaning hemsida sjöviksskolan rekommendationer gåtur tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby barrett masterclass oslo 2018 kungsholmens skola gemensamma ytor magnus anclair värderingsverktyg skoldesign förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger törnquist alt arkitekter kästa skola modulförskolor hygienrum helsingfors utomhuspedagogik examensarbete remissvar campus vasastan nfp rikstens skola lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby kapacitet utelek uppsala neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe högsta betyg johan skytteskolan landamäreskolan cykel skolhusgruppen arvika louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola vernissage pbl lunchföredrag björkrisskolan bokrelease forskning slu evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet utredning magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag hyllievångsskolan användning av skollokaler linköping utemiljöer parker miljö 3d-glasögon bygge vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt bygga gradänger aix handledning gröna kvaliteter friytor cored ljus, ljud och luft release skolhusplanering handbok beställa disputation webbinarium universet sweco