Förskolegårdar på taket
I Norge anlades 1989 en förskola, Soria Moria i Trondheim, med gård på taket till Statoils kontor, på fjärde våningen. Personalen fick möjlighet till barnomsorg intill arbetsplatsen. Verksamheten bedrevs fram till 1994 då man flyttade till andra lokaler belägna på marken. När man haft förskolan på taket i två år gjordes en utvärdering av hur det fungerade. Utvärderingen är omfattande och visar både ritningar och tekniska lösningar. Den beskriver programarbetet och hur verksamheten sedan fungerade. Det var mycket säkerhetstänk i alla avseenden, hur barnen kommer dit, att de inte smiter i hissen, att inte olyckor sker på grund av höjden. Det platta taket gav utmaningar för personalen att hitta lekredskap och verksamheter som aktiverade barnen på ett bra och säkert sätt. Det som var bra i detta fall var att man hade en fin utsikt över staden, så att barnen kunde se vad som hände därnere. Man hade också tillgång till bra uteytor i närheten för utflykter. Kristin Elmhjellen, som var verksamhetsledare på Soria Moria genomförde utvärderingen 1992 och den gavs ut i nyutgåva 2015 på initiativ av Hanne Wilhjelm och Maria Nordström. Nu finns den att ladda ner på vår hemsida.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
skoldesign göteborgs universitet eu-projekt gymnasier arkdes skolmiljöer undervisningsnära gradänger jordbro kungsholmens skola oslo 2018 masterclass grundskolor högstadium linkedin arkis gåtur rekommendationer sjöviksskolan hemsida framtidsspaning krokom bygglekplatser tiundaskolan vallastaden dimensionering hälsofrågor upprustning rebus fysisk lärmiljö utställning disputation sweco universet webbinarium arkitekturskolan beställa handbok skolhusplanering stavsborgsskolan finsk skolarkitektur jungmark friytor gröna kvaliteter handledning bygga gradänger järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson barn och unga fridaskolan pedagogiskt program tellusborgsskolan tak post occupancy evaluation oecd ele lunaskolan podcast antologin programhandling studieresor liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder högskolan i gävle london bidrag neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skolstudion magda mostafa utredning bokus hagaskolan white arkitekter vernissage bokrelease björkrisskolan lunchföredrag pbl pedagogen inomhusmiljö videofilmer utveckling möblering kiruna westholm intervjuer evidence based design regeringsuppdrag nätverksmöte peter lippman grundskola deltagande lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte förskolegård skollokaler rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog frukostmöte rikstens skola nfp campus vasastan remissvar examensarbete utomhuspedagogik helsingfors hygienrum modulförskolor kästa skola alt arkitekter törnquist lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad göteborg movium inkluderande nätverk programarbete utbildningsförvaltningen skolans lokaler planering kungsholmens grundskola nyköping barnkonsekvensanalys webinarium gymnasium npf kth temporära skolbyggnader lärande nationellt centrum för lärandemiljöer spsm publikationer bub workshop riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring tegelhagens skola stadsplanering tävling forum bygga skola danmark almedalen baracker ifous samhällsplanering skr konferens lärmiljöer förskolan stort a gåturer skolor skolplanering förskola skolans nya rum förskolegårdar boverket artikel studiebesök antologi studieresa årsmöte seminarium forskning skolgårdar utemiljö lärmiljö skolmiljö skl förskolor skolutvärdering högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö arkitektur arkitekturpolitik sveriges arkitekter kurser konferenser utvärdering av skolor forskning hig energieffektivitet skolans utemiljö fysisk miljö skolverket skola arkus bok allmänna råd bobergsskolan berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd rinkeby stockholm rötterna i rinkeby barnens miljö dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet skolinspektionen pris 40 årsjubileum högstadiet skolbyggande stockholms skolutvecklingsprojekt möte rapport friyta glömstaskolan klassrum norge malmö diskussion massivträ utformning sisab skolhusgruppens pris stort a kirunagymnasium fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse råd adlibris studenter video ur play utvärdering jämförelse lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby kapacitet utelek uppsala neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe högsta betyg johan skytteskolan landamäreskolan cykel skolhusgruppen arvika louise sassene högstadieskola energi skolgårdsgestaltning dn debatt tidskrift hållbara lärmiljöer sickla skola fokus aor architects rum opinion bygga skola modulskolor forskning slu evaluering arkitekturpedagogik fredrik bremergymnasiet referat debattartikel skl förstudie trondheim umeå universitet hyllievångsskolan användning av skollokaler linköping utemiljöer parker miljö 3d-glasögon bygge vägledning förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället lek vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö om lärmiljöer knutbyskolan f-6 skola gällivare sjöstadsskolan aix cored ljus, ljud och luft release forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor arbetsmiljö innovativa lärmiljöer hägerneholmsskolan skolgård på taket tengbom liljewalls behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen dialog arq pedagogik kth arkitektur lärarnas tidning slu lindängeskolan på ritbordet multifunktionshus enkät stadsbyggnad tidskriften stad hemlingby barrett tidningsartiklar stadsutveckling kunskapsutveckling nätverksträff magnus anclair värderingsverktyg gemensamma ytor förvaltning lärmilljöpodden lindeskolan paviljonger
Torbjörn