Ljus, ljus och luft i skolan och förskolan
Länsstyrelsen i Dalarna har deltagit i EU-projektet EFFECT4buildings och bl a inriktat sig på god inomhusmiljö i förskola och skola, med ljus, ljud och luft i fokus. Inom ramen för projektet har man även tagit fram en efterlängtad handbok i samarbete med experter inom respektive område.
Handboken är tänkt att användas i planering, upphandling och uppföljning av om- och nybyggnadsprojekt inom skolan. Att den fysiska läromiljön är viktig i skolan har börjat uppmärksammas alltmer på senare tid och handboken bidrar till kunskapsökning hos dem som är intresserade av en god inomhusmiljö i förskola och skola.
Länk till rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
programhandling studieresor bygge 3d-glasögon london utemiljöer linköping användning av skollokaler referat umeå universitet trondheim skl förstudie debattartikel fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering aor architects fokus modulskolor opinion bygga skola rum videofilmer utveckling sickla skola hållbara lärmiljöer energi högstadieskola möblering intervjuer skolhusgruppen evidence based design regeringsuppdrag deltagande cykel landamäreskolan neuropsykiatriska diagnoser poe læringsmiljø förskolegård uppsala utelek kapacitet lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet video jämförelse utvärdering ur play helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik kirunagymnasium riba skolgårdsprojektet fysisk läromiljö gymnasier arkdes paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden jordbro skolmiljöer undervisningsnära gradänger nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling tidskriften stad tidningsartiklar barrett hemlingby på ritbordet gåtur rekommendationer krokom bygglekplatser lindängeskolan slu hälsofrågor tiundaskolan vallastaden dimensionering tengbom upprustning rebus fysisk lärmiljö arbetsmiljö skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arkitekturskolan beställa handbok cored release ljus, ljud och luft gällivare f-6 skola friytor gröna kvaliteter bygga gradänger järfälla utvecklingsprojekt fridda brismar pålsson tellusborgsskolan tak fridaskolan pedagogiskt program lunaskolan podcast post occupancy evaluation oecd ele gymnasium npf kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer stockholm rinkeby bub workshop riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring tegelhagens skola lågan utformning sisab diskussion massivträ malmö movium klassrum glömstaskolan programarbete möte utbildningsförvaltningen stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola 40 årsjubileum pris webinarium almedalen baracker samhällsplanering ifous skr bok arkus forum bygga skola kurser förskolan utvärdering av skolor konferens lärmiljöer skolplanering förskola arkitekturpolitik skolor förskolor skl boverket studiebesök skolgårdar utemiljö forskning seminarium årsmöte antologi studieresa artikel lärmiljö skolmiljö förskolegårdar gåturer arkitektur skolans nya rum högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö konferenser stort a sveriges arkitekter skolutvärdering danmark skola tävling stadsplanering forskning hig skolans utemiljö energieffektivitet fysisk miljö skolverket skolinspektionen barnkonsekvensanalys högstadiet skolbyggande planering skolans lokaler rapport nätverk friyta inkluderande norge göteborg lärmiljöpodden barn i stad köpenhamn föredrag skolhusgruppens pris stort a allmänna råd bobergsskolan berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd spsm publikationer rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö utdanningsdirektoratet förskolans utemiljö ljus och belysning barn i samhället vägledning vård- och omsorgsboende clever classrooms suzanne de laval lek barns rättigheter passivhus barn unga och byggd miljö barn och unga knutbyskolan om lärmiljöer sjöstadsskolan aix handledning finsk skolarkitektur stavsborgsskolan jungmark forumbyggaskola varlaskolan paviljongskolor skolhusplanering universet sweco disputation webbinarium behov i skolbyggnader ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning arq pedagogik kth arkitektur dialog framtidsspaning hemsida lärarnas tidning multifunktionshus enkät stadsbyggnad sjöviksskolan högstadium grundskolor arkis linkedin oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair eu-projekt göteborgs universitet skoldesign förvaltning alt arkitekter kästa skola modulförskolor törnquist råd adlibris studenter utevistelse campus vasastan nfp rikstens skola remissvar skoldebatten rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog digitalt möte regeringens proposition kandidatarbeten landskapsarkitektur allaktivitetshus lekplatser grundskola peter lippman högsta betyg johan skytteskolan arvika nätverksmöte louise sassene skolgårdsgestaltning dn debatt westholm kiruna inomhusmiljö pedagogen tidskrift lunchföredrag björkrisskolan bokrelease vernissage pbl white arkitekter hagaskolan bokus forskning slu skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning magda mostafa funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter högskolan i gävle antologin parker miljö