Förskolegårdar på taket
I Norge anlades 1989 en förskola, Soria Moria i Trondheim, med gård på taket till Statoils kontor, på fjärde våningen. Personalen fick möjlighet till barnomsorg intill arbetsplatsen. Verksamheten bedrevs fram till 1994 då man flyttade till andra lokaler belägna på marken. När man haft förskolan på taket i två år gjordes en utvärdering av hur det fungerade. Utvärderingen är omfattande och visar både ritningar och tekniska lösningar. Den beskriver programarbetet och hur verksamheten sedan fungerade. Det var mycket säkerhetstänk i alla avseenden, hur barnen kommer dit, att de inte smiter i hissen, att inte olyckor sker på grund av höjden. Det platta taket gav utmaningar för personalen att hitta lekredskap och verksamheter som aktiverade barnen på ett bra och säkert sätt. Det som var bra i detta fall var att man hade en fin utsikt över staden, så att barnen kunde se vad som hände därnere. Man hade också tillgång till bra uteytor i närheten för utflykter. Kristin Elmhjellen, som var verksamhetsledare på Soria Moria genomförde utvärderingen 1992 och den gavs ut i nyutgåva 2015 på initiativ av Hanne Wilhjelm och Maria Nordström. Nu finns den att ladda ner på vår hemsida.
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
universet webbinarium disputation sweco handbok skolhusplanering paviljongskolor varlaskolan finsk skolarkitektur jungmark stavsborgsskolan gällivare f-6 skola friytor gradänger bygga fridda brismar pålsson barn och unga barn unga och byggd miljö passivhus vård- och omsorgsboende lek suzanne de laval clever classrooms lunaskolan podcast post occupancy evaluation oecd ele programhandling studieresor bygge användning av skollokaler hyllievångsskolan liljewall arkitekter raoul wallenbergskolan funktionshinder debattartikel referat umeå universitet trondheim skl förstudie white arkitekter fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik rum aor architects fokus modulskolor opinion bygga skola inomhusmiljö videofilmer utveckling sickla skola skolgårdsgestaltning energi högstadieskola intervjuer arvika skolhusgruppen evidence based design johan skytteskolan högsta betyg peter lippman landskapsarkitektur lekplatser allaktivitetshus digitalt möte förskolegård uppsala utelek bäckahagens skola lekredskap herresta barkarby kronängskolan tillgänglighet campus vasastan remissvar rikstens skola nfp helsingfors hygienrum examensarbete utomhuspedagogik alt arkitekter törnquist modulförskolor kästa skola lärmilljöpodden förvaltning skoldesign göteborgs universitet undervisningsnära gradänger jordbro skolmiljöer stadsutveckling nätverksträff kunskapsutveckling högstadium linkedin arkis grundskolor rekommendationer sjöviksskolan stadsbyggnad enkät slu lärarnas tidning hemsida dimensionering hälsofrågor tiundaskolan vallastaden behov i skolbyggnader liljewalls tengbom upprustning rebus friyta nätverk rapport planering stockholms skolutvecklingsprojekt nyköping kungsholmens grundskola barnkonsekvensanalys webinarium npf utdanningsdirektoratet kth barnens miljö lärande nationellt centrum för lärandemiljöer stockholm rinkeby bub workshop riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring bobergsskolan lågan köpenhamn föredrag lärmiljöpodden barn i stad malmö movium klassrum bok arkus forum bygga skola skolverket fysisk miljö energieffektivitet skolans utemiljö forskning hig stadsplanering lärmiljöer förskolan utvärdering av skolor arkitektur gåturer skolplanering förskola skolans nya rum arkitekturpolitik förskolegårdar boverket lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök skolmiljö skl förskolor stort a skolutvärdering högsta betyg stort a gestaltad livsmiljö skolor konferens sveriges arkitekter kurser konferenser skr ifous samhällsplanering baracker almedalen danmark skola tävling inkluderande norge göteborg massivträ diskussion sisab utformning skolhusgruppens pris stort a allmänna råd tegelhagens skola berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd spsm publikationer rötterna i rinkeby temporära skolbyggnader dokumentation barns utemiljö gymnasium skolinspektionen pris 40 årsjubileum skolbyggande högstadiet skolans lokaler utbildningsförvaltningen möte programarbete glömstaskolan ferdinand förskola pedagogiska institutionen utställning fysisk lärmiljö arq pedagogik kth arkitektur dialog lindängeskolan bygglekplatser krokom framtidsspaning gåtur på ritbordet multifunktionshus barrett tidningsartiklar tidskriften stad hemlingby oslo 2018 kungsholmens skola masterclass värderingsverktyg gemensamma ytor magnus anclair lindeskolan paviljonger arkdes gymnasier eu-projekt skolgårdsprojektet riba kirunagymnasium fysisk läromiljö adlibris studenter utevistelse råd utvärdering jämförelse video ur play rebus i det gröna skollokaler frukostmöte medborgardialog skoldebatten regeringens proposition kandidatarbeten kapacitet læringsmiljø poe neuropsykiatriska diagnoser landamäreskolan cykel deltagande grundskola nätverksmöte regeringsuppdrag louise sassene dn debatt westholm kiruna möblering pedagogen tidskrift hållbara lärmiljöer björkrisskolan bokrelease vernissage pbl lunchföredrag hagaskolan bokus forskning slu evaluering neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag utredning magda mostafa skolstudion linköping utemiljöer london högskolan i gävle antologin parker miljö 3d-glasögon ljus och belysning barn i samhället vägledning förskolans utemiljö fridaskolan tak tellusborgsskolan pedagogiskt program utvecklingsprojekt järfälla barns rättigheter knutbyskolan om lärmiljöer sjöstadsskolan aix handledning gröna kvaliteter release cored ljus, ljud och luft beställa arkitekturskolan forumbyggaskola hägerneholmsskolan skolgård på taket arbetsmiljö innovativa lärmiljöer
Torbjörn