Förskola form pedagogik
En ny rapport av Helena Westholm och Petter Rydsjö om erfarenheter från energieffektiva byggnader. Här studeras några av de nya energisnåla förskolor som byggts de senaste 5 åren. Utformningsaspekter som är relaterade till energibesparing, till exempel kompakt form, vindfång, fönsterutformning, belysning, solvärme studeras i förhållande av vad de kan betyda för den dagliga verksamheten och pedagogiken på förskolor.
Projektet har finansierats av Arkus och Lågan.
Länk till rapporten
Kommentarer
Arkiv
Länkar
Senaste kommentarer
-
Nina Moore » Autism Friendly Design Guide: ”Vil gjerne delta!”
-
Annsofi Gråmunke » Autism Friendly Design Guide: ”Studerande”
-
Ann-Christin Timståhl » Sök bidrag från Boverket: ”Hej! Jag jobbar som speciallärare och undrar om det forfarande finns bidrag att..”
-
Amanda LeCorney » Årsmöte 24 maj: ” ”
-
Helena Brobäck » Seminarium on Tegelhagens skola: ”-”
Senate inlägg
Etikettmoln
evidence based design regeringsuppdrag nätverksmöte cykel landamäreskolan johan skytteskolan lekplatser allaktivitetshus landskapsarkitektur kandidatarbeten regeringens proposition digitalt möte förskolegård skollokaler rebus i det gröna skoldebatten medborgardialog frukostmöte rikstens skola nfp campus vasastan remissvar examensarbete utomhuspedagogik helsingfors hygienrum modulförskolor kästa skola alt arkitekter törnquist paviljonger lindeskolan lärmilljöpodden förvaltning gemensamma ytor värderingsverktyg magnus anclair nätverksträff kunskapsutveckling stadsutveckling tidningsartiklar barrett hemlingby tidskriften stad stadsbyggnad enkät multifunktionshus på ritbordet lindängeskolan slu lärarnas tidning kth arkitektur pedagogik arq dialog pedagogiska institutionen ferdinand förskola behov i skolbyggnader liljewalls tengbom skolgård på taket hägerneholmsskolan innovativa lärmiljöer arbetsmiljö paviljongskolor varlaskolan forumbyggaskola release ljus, ljud och luft cored aix sjöstadsskolan gällivare f-6 skola knutbyskolan om lärmiljöer barn unga och byggd miljö passivhus barns rättigheter suzanne de laval clever classrooms vård- och omsorgsboende lek barn i samhället ljus och belysning förskolans utemiljö vägledning bygge 3d-glasögon miljö parker utemiljöer linköping användning av skollokaler hyllievångsskolan umeå universitet trondheim skl förstudie debattartikel referat fredrik bremergymnasiet arkitekturpedagogik evaluering forskning slu modulskolor opinion bygga skola rum aor architects fokus sickla skola hållbara lärmiljöer tidskrift dn debatt skolgårdsgestaltning energi högstadieskola louise sassene bub workshop riktlinjer skolbyggnader erfarenhetsåterföring tegelhagens skola skolhusgruppens pris stort a sisab utformning massivträ diskussion malmö norge klassrum glömstaskolan friyta rapport möte stockholms skolutvecklingsprojekt skolbyggande högstadiet 40 årsjubileum barnkonsekvensanalys skolinspektionen utdanningsdirektoratet barns utemiljö dokumentation barnens miljö rötterna i rinkeby stockholm rinkeby forskning hig stadsplanering tävling forum bygga skola danmark almedalen baracker ifous samhällsplanering sveriges arkitekter konferens lärmiljöer förskola skolans nya rum arkitekturpolitik arkitektur gestaltad livsmiljö högsta betyg stort a skl skolmiljö lärmiljö artikel studieresa antologi årsmöte seminarium forskning utemiljö skolgårdar studiebesök boverket förskolor förskolegårdar skolplanering skolor gåturer stort a skolutvärdering kurser konferenser utvärdering av skolor förskolan energieffektivitet skolans utemiljö fysisk miljö skolverket skola arkus bok skr publikationer spsm nationellt centrum för lärandemiljöer lärande temporära skolbyggnader kth npf gymnasium webinarium pris nyköping kungsholmens grundskola planering skolans lokaler utbildningsförvaltningen programarbete nätverk inkluderande movium göteborg barn i stad lärmiljöpodden föredrag köpenhamn lågan allmänna råd bobergsskolan berlin artiklar nationellt centrum för lärmiljö kunskapsöversikt svd intervjuer westholm kiruna möblering utveckling videofilmer inomhusmiljö pedagogen pbl lunchföredrag björkrisskolan bokrelease vernissage white arkitekter hagaskolan bokus utredning magda mostafa skolstudion neuropsykiatriska funktionsnedsättningar bidrag london högskolan i gävle funktionshinder raoul wallenbergskolan liljewall arkitekter studieresor programhandling antologin podcast lunaskolan oecd ele post occupancy evaluation tak tellusborgsskolan pedagogiskt program fridaskolan barn och unga fridda brismar pålsson utvecklingsprojekt järfälla gradänger bygga handledning gröna kvaliteter friytor jungmark finsk skolarkitektur stavsborgsskolan skolhusplanering handbok beställa arkitekturskolan webbinarium universet sweco disputation utställning fysisk lärmiljö rebus upprustning hälsofrågor dimensionering vallastaden tiundaskolan bygglekplatser krokom framtidsspaning hemsida sjöviksskolan rekommendationer gåtur arkis linkedin högstadium grundskolor masterclass oslo 2018 kungsholmens skola jordbro undervisningsnära gradänger skolmiljöer arkdes gymnasier eu-projekt göteborgs universitet skoldesign kirunagymnasium fysisk läromiljö skolgårdsprojektet riba utevistelse råd adlibris studenter video ur play utvärdering jämförelse lekredskap bäckahagens skola tillgänglighet kronängskolan herresta barkarby kapacitet utelek uppsala neuropsykiatriska diagnoser læringsmiljø poe deltagande grundskola peter lippman högsta betyg skolhusgruppen arvika